Jump to content
Annons

Hjälp mig!! Jag fattar "nada"..


hogge

Recommended Posts

Hej alla:

Jag har nu fått för mig att förverkliga en gammal dröm om en hemmastudio. Har köpt ProTools:s 002:a, Rolands ljudmodul XV-2020 samt en midi-keyboard (Radium 61) och slutligen ett par monitorer (BX-5).. Allt väl så långt, men...

Jag kan inte få det att fungera!! **SUCK**

Jag har kommit såpass långt att jag kan spela in via midi-synten och gitarr/sång. Men då jag spelar in t.ex. piano på en kanal (midi) och sen ska fylla upp med trummor på en annan kanal så ändras även den första midi-inspelningen till trummor..

Jag har provat allt (tycker jag i alla fall). Jag ställde bl.a. om "syntens" midikanal till en annan än den första inspelningen och likaså på ljudmodulen, men inte hjälpte det..

Sitter dygnet runt och försöker läsa samtliga manualer men blir inte klokare på det heller..

Nå'n som kan ge en hjälpande hand??

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej alla:

Jag har nu fått för mig att förverkliga en gammal dröm om en hemmastudio. Har köpt ProTools:s 002:a, Rolands ljudmodul XV-2020 samt en midi-keyboard (Radium 61) och slutligen ett par monitorer (BX-5).. Allt väl så långt, men...

Jag kan inte få det att fungera!! **SUCK**

Jag har kommit såpass långt att jag kan spela in via midi-synten och gitarr/sång. Men då jag spelar in t.ex. piano på en kanal (midi) och sen ska fylla upp med trummor på en annan kanal så ändras även den första midi-inspelningen till trummor..

Jag har provat allt (tycker jag i alla fall). Jag ställde bl.a. om "syntens" midikanal till en annan än den första inspelningen och likaså på ljudmodulen, men inte hjälpte det..

Sitter dygnet runt och försöker läsa samtliga manualer men blir inte klokare på det heller..

Nå'n som kan ge en hjälpande hand??

🙁

det låter som om du har roland modulen i "ett instrument läge" och inte i multi-timbralt.

om jag kommer ihåg rätt så måste du ställa in olika parts på olika midikanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och TACK!!

Det där med att ändra midikanaler (Parts) på ljudmodulen har jag provat. Men Ditt andra tips vete 17 hur jag löser. Det låter absolut vettigt men hittar inte HUR jag ska ändra det..

Jag är så jääääkla trött på instruktionsböcker men jag får väl försöka en vända till.. I morgon så öppnar butiken där jag köpte "skiten" och antingen kommer alltehop in genom skyltfönstret eller så hjälper dom mig igång med detta.. 🙁

Alla som kan bidra till en lösning (här på nätet) kommer dock att få min eviga tacksamhet..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du måste ställa in xv-2020'n på multi (patch) mode.

Jag har också en xv-2020 och det tog mig ett tag att få det att fungera med Cubase som jag ville. Sen måste du i princip använda det programmet som medföljer för att skapa patch'ar. Lite knepigt att få det att fungera.

Jag ringde Rolands supportnumemr för att få det att fungera. Men jag tror jag var en av de första som köpte denna lilla ljudburk, för de hade inte direkt storkoll på den.

Mitt helt klara tips är att ringa Rolands support, de pratar bara Danska men de är trevliga. Jag är i och för sig halvdansk så jag förstår dem utan problem. Men annars får ni ju snacka engelska med varandra.

Lite skumma öppetider bara:

Roland Support:

08-702 18 02

kl. 14-16

roland.support@roland.se

Hoppas detta kan hjälpa dig, jag var också totalt grön och förstod INGENTING när jag kom hem från affären med min XV-2020.

Annars borde du kunna gå till affären där du handlade alla prylarna och fråga om hjälp.

Mvh. Mårten Svemark.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mårten:

Jag har fått det att fungera. Tack för Din hjälp.. Men visst hade man behövt en civilingenjörsutbildning för detta.. Svåååååårt är det, men kul så småningom hoppas jag..

Återigen tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...