Jump to content
Annons

Truminspelning


Stolle

Recommended Posts

Hej svejs gott folk!

Jag har gjort en truminspelning för en av mina låtar. Det skulle vara jättesnällt om ni kunde lyssna och komma med lite tips.

Vi spelade som vanligt in i trummisens källare. Kanske inte idealet men vad skall man göra när man inte har riktig studio.

Mickuppsättningen var ganska standard. SM57or på ovansidan av virvlarna(en 12" och en 14"). På main virveln som spelas mest på(14")sitter även en 57a under.

Golvpukor var också 57or men på hängpukorna hade vi någon billigare variant som man knäpper på sargen på pukorna. Funkade väll hyffsat.

De bägge baskaggarna fick varsinn tryckzons mick från Shure.

Överhäng mickades i AB position med några billiga batteridrivna(?!)kondensators mickar som trummisen hade liggandes.

Grundljudet var väll kanske inte det bästa men jag har pillat och trixat lite och är ganska nöjd.

Jag känner dock att jag skulle behöva lite tips och råd.

Grundljudet är ju inte så mycket att göra något åt nu, men ni kan ju ändå säga vad jag bör tänka på till nästa gång.

Hur ligger jag till med kompressorer, gate och reverb? För mycket? För lite?

Jag slänger upp länkar både till det oproccerade och det bearbetade ljudet så kan ni avgöra själva.

Utan effekter

Med effekter

Spam away people! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej stolle

jag är ingen van lyssnare men det jag reagerar på är virvelljudet, det låter lite phaser, är det meningen eller är det något slags fasfel, jag tycker klippet i virveln går förlorat lite då o då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är duktig, Stolle!

Först och främst så är ju detta en bra inspelning och då jämför jag detta med de andra truminspelningar jag hört som är gjorda i "hemmamiljö".

Men du vill ju att vi skall tycka något och då gäller det väl saker som vi uppfattar att man kan fundera över så..... vi kör! Obs, detta är bara mina reflektioner efter att lyssnat igenom filerna två gånger var och "letat fel".

den omixade:

Bastrummorna har nåt slags ljust, sprucket i sig vid vissa slag som kändes en smula störande men gott, kompakt tryck lite längre ner. Ingen direkt djupbas men det tror jag inte heller att Du var ute efter.

Virveln låter jättemysigt, tycker jag. Hårt spänd, lite seja, det gillar jag. Jag tror mig ana något om musikstilen och tror att detta ljudet kommer att sitta gott ihop med alla andra instrument när de kommer på.

Pukorna möjligen en smula livlösa. Gamla skinn? Jag hör inte det ring som jag brukar vilja höra, smaksak!

Cymbalerna låter inte briljanta. Här har nog mickarna spelat roll. Det känns inte som "livfullheten" och krispigheten finns där. Med andra, finare mickar är nog problemet borta?

Rummet låter väl sådär men vad skall man göra? Det låter källarrum och så är det ju, eller hur? Kan inte komma med råd om vad man ev kunde göra för att akustikförbättra rummet på ett enkelt och billigt sätt.

Det mixade:

Kompressoranvändandet låter väl fin-fint! Det jag hade problem med i bastrumman verkar vara borta här. Distinkt bastrumma med ett klick som behövs om låten skall bada i taggtrådsgitarrer.

Lite gott skimmer har Du lyckats få på cymbalerna. Vet ej om det går att lura fram mer, det hade kanske behövts. Beror dock säkert på mickarna.

Virveln har dock tappat en del. Den är inte lika go´längre. Dels kan det ha med kompression och EQ att göra men den stora grejen för mig är reverbet. Jag tycker det låter som att han sitter i ett gigantiskt plaströr och spelar. Valet av reverb känns inte bra, i mina öron. Sen tycker jag det känns som att det är ganska mycket reverb, kan hänga ihop med att jag inte riktigt gillar soundet på reverben. Mycket av reverben kan ju "försvinna" i ett hav av dist och sythmattor. Jag skulle vilja ha ett "ljusare" reverb som tar upp smisket från virveln mer och kanske förkorta utklingningstiden.

Märk väl att jag bara "tycker" en massa nu. Jag tycker som sagt att det låter bra men Du vill väl ha funderingar kring vad som skulle kunna göras annorlunda? Fundera, håll med eller inte!

Jag tror jag skall anmäla tråden till moderator så att de flyttar den till "Efterbearbetning av trummor", en tråd som ligger under "Mixning". Är det ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara snabbt eftersom jag sitter på jobbet nu, men det var precis sådana här svar jag hade hoppats på. Tack så mycket gubbs!

Kan hålla med om att virveln faktiskt låter lite konstigt med effekterna. Har inte tänkt på det men undra om jag inte har något fasfel som ligger och spökar. Skall lyssna mer när jag kommer hem och se om jag kan fixa några av de saker ni påpekat.

Tack för hjälpen! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade igenom båda och måste säga att det låter helt ok. Mycket troligen tack vare bra trummis. Det låter lite "litet" och kallt om allting. Vet inte om det är meningen, och det kanske funkar klockrent i någon mix jag inte har en aning om hur den låter, men det är nästan lite konstigt hur den icke-mixade mp3an kan låta så fattig på bas/lågt mellanregister. Wonderboy nämnde taggtrådsgitarrer, och är det i ett sånt sammanhang trummorna ska vara med så kommer det nog funka klockrent. I andra genres skulle framför allt det baskaggesoundet inte funka alls.

Överhängsmikarna låter inget vidare, men dom funkar. Med risk för att låta pretantiös så saknar jag närvaro i dom. Kommer garanterat inte spela nån roll om det ska ligga distade gitarrer samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja! Omixade låter mkt bättre enligt mig! Känns som om virveln står i ett duschlokal på fyrishov i den mixade! Tycker kaggen låter ok! Lämpar sig bra för dubbeltramp om inte annat! hare

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Tycker du kan vara rätt nöjd faktiskt!

nu har jag bara lyssnat i mina små datorhögtalare, så jag kan egentligen inte säga nåt om basfrekvenser.

Men det var tydligt o bra grundljud låter det som.

Det processade låter också bra! Kanske lite mindre cymbaler o hh eftersom han slår så mycket på dem. Men det beror ju på resten av materialet också.

Nej, jag tycker nog du är på rätt väg!

Kanske lite flygigt i positionerna på cymbalerna, de far omkring lite över hela ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...