Jump to content
Annons

pXp

Recommended Posts

Undrar bara om det är någon bra idé att ställa sina närmonitorer på spikes eller inte? I nuläget står mina på 20 mm "special-gummi" och sedan 150 mm frigolit under det. Spelar det någon roll, vad säger ni?

//peAk eXperience

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spikes är till för lättlurade "audiofiler" som inte förstår bättre. De gör att vibrationerna från monitorerna skickas ner i underlaget precis lika bra som om monitorerna skulle stå direkt på underlaget. Helt meningslösa, alltså.

Skaffa lämpliga absorbenter i stället; Auralex MoPads, WavePanels Speaker Pads - eller budgetlösningen: ett par lager av ett sönderklippt liggunderlag (polyeten - inte de självuppblåsande varianterna... :rolleyes: ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det är så bra att ha monitorerna 17cm upp stående på skrivbordet. Du får väldigt mycket reflexer från skrivbordet.

Undvik vidare att få baskonen på högtalaren, eller ditt huvud för den delen, precis mitt mellan golv och tak. Problematiskt när man har 240cm, eftersom man gärna hamnar där.

Är väldigt tveksam till frigoliten, dess fjädrande egenskaper borde vara väldigt begränsade.

Poängen med en "fjäder" (mopads eller liknande) är just att till skillnad från spikes (som kopplar till underlaget) frikoppla monitorerna. Högtalaren kommer då att vibrera på fjädern, som absorberar. Problemet med detta, som jag har förstått det, är att detta system av massa(bord)-fjäder(mopad)-massa(monitor) kommer att ha en resonansfrekvens. Om inte fjäderns spänst är anpassad för högtalarens massa kommer denna resonans att hamna i det register som högtalaren spelar vilket ju inte alls är bra. Man vill ha ner denna resonans till under det register högtalaren spelar. T.ex 20-30 Hz. Detta kan man åstadkomma genom att öka på vikten som man frikopplar rejält. T.ex Monitor-betongklump-fjäder-golv

Antar att mopads riktar sig till monitorer av en typisk storlek/vikt och kanske därför eventuellt fungerar på det sättet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det är så bra att ha monitorerna 17cm upp stående på skrivbordet. Du får väldigt mycket reflexer från skrivbordet.

Undvik vidare att få baskonen på högtalaren, eller ditt huvud för den delen, precis mitt mellan golv och tak. Problematiskt när man har 240cm, eftersom man gärna hamnar där.

Är väldigt tveksam till frigoliten, dess fjädrande egenskaper borde vara väldigt begränsade.

Poängen med en "fjäder" (mopads eller liknande) är just att till skillnad från spikes (som kopplar till underlaget) frikoppla monitorerna. Högtalaren kommer då att vibrera på fjädern, som absorberar. Problemet med detta, som jag har förstått det, är att detta system av massa(bord)-fjäder(mopad)-massa(monitor) kommer att ha en resonansfrekvens. Om inte fjäderns spänst är anpassad för högtalarens massa kommer denna resonans att hamna i det register som högtalaren spelar vilket ju inte alls är bra. Man vill ha ner denna resonans till under det register högtalaren spelar. T.ex 20-30 Hz. Detta kan man åstadkomma genom att öka på vikten som man frikopplar rejält. T.ex Monitor-betongklump-fjäder-golv

Antar att mopads riktar sig till monitorer av en typisk storlek/vikt och kanske därför eventuellt fungerar på det sättet.

Ok, det var ett seriöst svar (vilket uppskattas stort), men jag vet inte om jag hajjar det hela... hur ska jag göra, jag måste ju få upp högtalarna i höjd med mina öron? Se detta i sammahang med min andra tråd:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=12787

//peAk eXperience

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kompromisser är ju oundvikliga. Om du ska ha ditt stora skrivbord så får du ju dras med reflexerna, det får du avgöra om det stör dig. Lutande bord löser ju det där delvis genom att vinkla reflexerna under öronhöjd.

Du kan ha skrivbordet lite lägre än vanligt för att få upp monitorerna lite från bordsskivan. Samt sitta något lägre än vanligt.

Du kan ju klä skivan i material (kraftigt tyg) som åtminstone tar hand om höga frekvenser.

Istället för frigolit bör du ha något riktigt tungt. Stenplattor eller liknande. Med lite tur får massan "special-gummit" att tryckas ihop ca 15% :rolleyes: och du har en frikopplad monitor som vibrerar i 20 Hz eller liknande..

Alltså monitor-massa-fjädrande material-bord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan få det mycket bra med IKEA:s Jerker med tilläggshyllorna att sätta monitorerna på, så att du får upp monitorerna i öronhöjd och slipper reflexer i bordsytan - och så har du ett par MoPads mellan monitor och hylla för att undvika att vibrationerna fortplantar sig ner i underlaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

När jag från mina gamla högtalare plus metallstativ (golvmodell), gick till finare högtalare plus "Perfect Sound Discs" från Sterfect Sound, vilket är metallspikes som står på en metallplatta med filt under så var det ett visst lyft för ljudet.

Jag har provat de finare högtalarna utan dessa spikes och det är en viss skillnad.

Huruvida du ska använda spikes vid närlyssning i monitorer så vete 17. Använder aldrig monitorer själv, men har ett par och funderar på det. Dessa kan man ställa eller hänga på vägg. Vilket kan vara bäst?

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

I teorin bör du sitta 90 cm ut från frontväggen för att få så lite interferens som möjligt. Bilda en liksidig triangel med ditt huvud och fronten på monitorerna och upptäck att du måste ha dem väldigt tätt. Ca 70 cm ifrån varandra närmare bestämt. Ännu mindre om du har en basport bak och behöver distans till väggen.

Tillägg: Du måste så klart kompromissa här, men du vill inte ha ut monitorerna på säg 120cm avstånd. (Läs Jerker 😆 )

Redigerat av scrub
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

När jag från mina gamla högtalare plus metallstativ (golvmodell), gick till finare högtalare plus "Perfect Sound Discs" från Sterfect Sound, vilket är metallspikes som står på en metallplatta med filt under så var det ett visst lyft för ljudet.

Jag har provat de finare högtalarna utan dessa spikes och det är en viss skillnad.

Huruvida du ska använda spikes vid närlyssning i monitorer så vete 17. Använder aldrig monitorer själv, men har ett par och funderar på det. Dessa kan man ställa eller hänga på vägg. Vilket kan vara bäst?

😆

:musik

...och vad blev vitsen med spikes om de står på en metallplatta? Hela teoribildningen kring spikes är knasig och ännu knasigare blir det när man gör tilltag som dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag är den person som nog är svårast att sälja något till i hela världen utan överdrift. Jag kan bara konstatera att det är en viss förbättring i ljudet, även om de flesta nog inte hör den. Det är så att det är fyra spikes och fyra metallplattor i lättmetall under varje högtalare. Metallplattorna har nog en diameter på 1.5 cm.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

När jag från mina gamla högtalare plus metallstativ (golvmodell), gick till finare högtalare plus "Perfect Sound Discs" från Sterfect Sound, vilket är metallspikes som står på en metallplatta med filt under så var det ett visst lyft för ljudet.

Jag har provat de finare högtalarna utan dessa spikes och det är en viss skillnad.

Huruvida du ska använda spikes vid närlyssning i monitorer så vete 17. Använder aldrig monitorer själv, men har ett par och funderar på det. Dessa kan man ställa eller hänga på vägg. Vilket kan vara bäst?

😄

:musik

...och vad blev vitsen med spikes om de står på en metallplatta? Hela teoribildningen kring spikes är knasig och ännu knasigare blir det när man gör tilltag som dessa.

Men de har i alla fall filt under för att få en liten minskning av direktkopplingen till underlaget... 😆 Det är en av de nyare modifieringarna i den orealistiska "audiofil"-världen... Det enda som fungerar på ett vettigt sätt är absorbenter. Spikes är kanske snyggt, men det är alltid fel att använda sådana.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...