Jump to content
Annons

Demoinspelningar


Jonte

Recommended Posts

Tjenare!

Jag funderar på om ett nytt upplägg för demoinspelningar skulle kunna vara att föredra? Men det skulle kräva lite jobb på sidan =)

Vad jag skulle vilja se är en sida där man kan se demoinspelningar beroende på om dom är nya, vilken genre dom tillhör, vem som har gjort den och vad andra tycker om den.

Att kunna kommentera är viktigt, för att inte säga viktigast av allt, men antalet demoinspelningar växer ju lavinartat, och ett system för att kunna sätta betyg på demoinspelningar och klassificera låten vore inte fel tycker jag.

Jag efterlyser alltså en separat sida för demoinspelningar, men möjligheten att kommentera får absolut inte försvinna. Den som lägger upp en låt måste då även kunna plocka bort sin låt eftersom man har begränsat utrymme och Studio själva inte kan hosta våra låtar.

Jaja... Vet inte om ni andra håller med mig, och inser att det kräver att någon sätter sig och snickrar ihop en ny hemsida för detta, men jag hade tyckt att det vore kul 🙁

Kan även tänka mig att snickra ihop den själv och skänka koden till Studio, dock använder jag själv PHP och MySQL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det skulle kunna vara en variant helt klart, men den uppfyller inte allt som jag är ute efter 😆

Det jag är ute efter litegrann är att lätt kunna se alla låtar som en viss person har producerat, alternativt alla låtar inom en genre eller med ett visst betyg på ett överskådligt sätt. Samtidigt så borde default vara att dom senaste låtarna visas, och kommentarsfunktionen måste finnas kvar. För kommentarsfunktionen är ju det bästa, där man får feedback på sina produktioner.

Jag tycker med andra ord att det är bra idag, men kan bli bättre 😆

Men men, jag är ju bara en av många här på forumet, så tyck till allihopa! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

annars kan man göra vissa 'regler' eller format för att posta demos... t.ex:

Title: 'hel - låttitel'

Beskrivning: Genre / 192kbps / 44kHz / 5'13''

när man skapar tråden då asså... sen kanske olsberg kan konfigurera så att trådarna inte hoppar upp när någon postar gamla... säg att en tråd får 'bumpas' upp tills den är 1 vecka gammal... eller dylikt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonte!

Håll kvar vid din idé, jag tycker det låter strålande. I synnerhet för oss med begränsat utrymme, det vore trist att ta bort en låt och få en "död" tråd kvar som inte funkar. I synnerhet låtar av humorkaraktär som man gör lite på ploj tycker jag är färskvara, de ska inte ligga kvar och lukta på sajten 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag är ute efter litegrann är att lätt kunna se alla låtar som en viss person har producerat, alternativt alla låtar inom en genre eller med ett visst betyg på ett överskådligt sätt.

greppar din tanke, men det låter dock som steget mellan din idé och en mp3 site är minimal 😆

så, vore det inte lättare om vi/intreserade här på forumet gick ihop och skapade en separat showcase site till förmånliga priser för studio's läsare och forum's medlemar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenny Klevenhaus, du har helt rätt. Jag är själv inte med på någon mp3 sajt, men det jag är ute efter är i princip samma sak.

Men det finns några skillnader.

1. Studio håller i sajten, och jag tycker att registrering i forumet ska vara ett krav, eventuellt även att man är prenumerant.

2. Den som lägger upp sin låt får själv stå för utrymmet och en länk till sin mp3:a.

På så sätt så är vi fortfarande samma goa gäng som vi är här på forumet, och förhoppningsvis kan Studio driva detta "gratis" eventuellt med krav på att man är prenumerant. Det borde ju inte öka bandbreddskravet för Studios del jämfört med idag eftersom länkar till demoinspelningar redan finns.

Men om inte detta går att lösa i Studios regi, så tycker jag att din idé är helt lysande och går gärna ihop och gör något. Men som sagt, det ultimata tycker jag är om detta kan drivas av Studio för Studio läsare som är inne på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrni, det är kul att ni har sådana här tankar! Vi har sedan en tid tillbaka gått i liknande funderingar och klurat på hur vi kan samla alla osignade läsare kring en bra tjänst för prenumeranter. Och vi har en riktig rökare till idé på gång, vågar jag lova. Dock vill vi inte gå ut med den ännu. Den måste förankras hos vissa personer först. 😆

En vacker dag står idén i ledaren!

Men! Jag tar fasta på vad ni säger här - mycket går ju att göra i en handvändning. Jag roddar om lite i demo-forumet, nitar några postningsregler och ser till att det går att posta en gallup för betygssättning. Nackdelen är att det under ett tag kommer stå "Gallup: artistnamn - låt" på forumets förstasida och jag har inte tiden att ordna det ännu. Men det kommer.

Mall för demopostningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörrni, det är kul att ni har sådana här tankar! Vi har sedan en tid tillbaka gått i liknande funderingar och klurat på hur vi kan samla alla osignade läsare kring en bra tjänst för prenumeranter. Och vi har en riktig rökare till idé på gång, vågar jag lova. Dock vill vi inte gå ut med den ännu. Den måste förankras hos vissa personer först. 😆

En vacker dag står idén i ledaren!

Men! Jag tar fasta på vad ni säger här - mycket går ju att göra i en handvändning. Jag roddar om lite i demo-forumet, nitar några postningsregler och ser till att det går att posta en gallup för betygssättning. Nackdelen är att det under ett tag kommer stå "Gallup: artistnamn - låt" på forumets förstasida och jag har inte tiden att ordna det ännu. Men det kommer.

Mall för demopostningar.

en liten tanke.... hur ska man göra för att alla ska läsa mallen innan de publicerar en låt?

att ständigt kommentera: "läs mall-jä**ln för he***te!!" o liknande skapar lätt väldigt dålig stämmning här på forumet...

Link to comment
Dela på andra sajter

en liten tanke.... hur ska man göra för att alla ska läsa mallen innan de publicerar en låt?

att ständigt kommentera: "läs mall-jä**ln för he***te!!" o liknande skapar lätt väldigt dålig stämmning här på forumet...

man kan alltid hoppas på att sunt förnuft kan vara en ledandes faktor, så du med många andra slipper komentera med uttal som "mall-jä**ln" 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

en liten tanke.... hur ska man göra för att alla ska läsa mallen innan de publicerar en låt?

att ständigt kommentera: "läs mall-jä**ln för he***te!!" o liknande skapar lätt väldigt dålig stämmning här på forumet...

man kan alltid hoppas på att sunt förnuft kan vara en ledandes faktor, så du med många andra slipper komentera med uttal som "mall-jä**ln" 😆

mm hoppas de... men man vet ju hur det är med medlemmar här och forumsearch... funkar väl sådär.. 😆

nää men med så många trevliga filurer som på de här forumet ska de nog inte va nåra problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer drömma om rykande idéer dom närmsta nätterna =)

Verkar som om det är dags att börja prenumerera, köper lösnummer just nu, har missat nummer 2 och 3 2003, men resten har jag köpt.

Jag tror att dom flesta lär sig att läsa mallen om man påpekar det, fast man kan ju vara lite snällare typ:

Bra låt, men läs det här nästa gång... alternativt:

Inte riktigt min stil, men läs det här nästa gång...

Och fyll på med synpunkter om låten.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

mm hoppas de... men man vet ju hur det är med medlemmar här och forumsearch... funkar väl sådär.. 😆

vad är forumsearch 😆

nae, det är som du säger en vanlig faktor att folk tenderar till att ignorera vissa uppenbara direktiv som ska underlätta för alla parter involverade.

men jag tror ändock att det kommer att funka smärtfritt för stunden 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

mm hoppas de... men man vet ju hur det är med medlemmar här och forumsearch... funkar väl sådär..  😆

vad är forumsearch 😆

nae, det är som du säger en vanlig faktor att folk tenderar till att ignorera vissa uppenbara direktiv som ska underlätta för alla parter involverade.

men jag tror ändock att det kommer att funka smärtfritt för stunden 😎

Ah.. kanske de...

kanske bör nämna en sak angående forumsearch för er som inte förstår varför det står mej så mycke...

Detta forumet kommer växa o växa o växa... o vi som är och har varit medlemmar ett tag har redan sett upprepande trådar... tänk er när det kommer 2x så många trådar varje dag... eller 4x... eller 8x... eller ja 10x mer trådar _varje_ dag! Allra minst 50% av dem kommer att vara kopior av gamla inlägg... gör man en forumsearch innan så är chansen väldigt stor att man hittar svaret man söker och slipper då vänta... har man ingen fråga kan man forsätta diskutera och den gamla tråden hoppar på nytt upp igen och får liv...

fast å andra sidan är det kanske bara jag som stör mej...

Link to comment
Dela på andra sajter

fast å andra sidan är det kanske bara jag som stör mej...

det betvivlar jag starkt 😆

ta bara dom där 50-100 inläggen på t.nu om "as the rush comes" 😆

dom störde mig ganska friskt dom med 😎

så nog kan jag förstå din tanke och hålla med till fullo, ... för den dagen kommer att komma då det händer 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

en liten tanke.... hur ska man göra för att alla ska läsa mallen innan de publicerar en låt?

Gå till demoforumet och läs den överst nitade tråden. Den syns tydligt. Plus att ni börjar använda mallen så ser andra hur den ska se ut.

Jag ska föregå med gott exempel då 😆

.. så att inte jag oxå blir nitad... 😆

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med nitade regler är väl att den genomsnittlige användaren redan besökt några forum och antar att de vanliga "inte flejma, inte länka till warez och porr, osv"-reglerna gäller och av ren lättja inte orkar läsa en regeltråd till. Tror dock att om alla användare anammar en mall och sedan vänligt men bestämt upplyser nya användare om detta så kan det fungera. Jag kommer ivf hålla mig till mallen.

Problemet med röstsystem på låtar är att det finns människor som resonerar enligt principen "han gillade inte min förra låt så han får en 0:a".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej... vill bara säga att ni på studio är bäst tihihi 🙂

nej men seriöst, underbart att du olsberg inte är grinig o inte bryr sig (som det kan vara på andra forum) big creds 🙂 (så fett international jag är! 😏 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag skulle gärna se en sida enbart för demomusik, där möjlighet för uppladdning till en server i Studios regi finns.

Jag tror likt många andra att detta forum kommer att växa sig stort om inte rent störst inom sin genre.

Denna sida ska givetvis vara helt sammankopplad till Studio.

Jag har byggt en liknande site förut och jag vet att intresset då var stort.

Det enda igentliga problemet med en sådan site är en stadig server och bra lina för uppladdning/nedladdning (men kanske streamad musik skulle lösa en del av det hela.)

Till en början skulle all filhantering kunna skötas som idag där all musik länkas ut av användarna.

Som det är idag så känns det lite ihopraffsat på demosidan och det är svårt att få en överblick över vilka olika genres som finns representerade samt hur många av varje låt som finns mm mm mm...

Vem vet, kanske någon stor producent börjar besöka demosidorna och leta talanger ( 🙂 ) så småningom och då kan det ju vara till en stor fördel om allt är användarvänligt och lättnavigerat.

För jag tror att det i framtiden, om medlemsantalet fortsätter att öka, kommer att bli besvärligt att hålla koll på all demomusik genom enbart en forumvy.

Bara en idé men jag vet av egen erfarenhet att den inte är omöjlig att genomföra. Det hänger igentligen bara på grabbarna bakom Studio om dom kan fixa utrymme på en server och givetvis om det finns ett gediget intresse för en sådan satsning från oss, användare av forumet.

Vad tycker ni? Bra idé?

Edit:

Slarvläste tråden lite och såg att likande idéer redan bollats. Dock inte riktigt så uttalat. Därför låter jag mitt lilla tal stå kvar för vidare kommenater i allafall... 😠

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...