Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har sökt bland forumen här men inte hittat svaret på min fråga.

Jag håller på med en liten låt i Cubase. Efter hand har jag tagit bort ljudbitar och sånt och flyttat dem högerut i projektet så att låten har blivit väldigt lång. Istället för 7 minuter är den nu över 10. Hur klipper jag bort de 3 sista minuterna? Jag måste väl inte göra en mixdown och importera om låten i ett nytt projekt? Det måste väl finnas smidigare sätt att göra det direkt i det projekt jag håller på med just nu? 😉

Annons
Posted

men vad pratar du om?

du sätter väl bara dina locators ("loopområdet") i cubase över det som du vill mixa ner/arbeta med. vad som ligger bortom det spelar ju ingen roll..

fredrika, du menar väl inte att du sitter och mixar ner allt?

Posted
men vad pratar du om?

du sätter väl bara dina locators ("loopområdet") i cubase över det som du vill mixa ner/arbeta med. vad som ligger bortom det spelar ju ingen roll..

fredrika, du menar väl inte att du sitter och mixar ner allt?

Nej jag har inte mixat ner allt utan bara det som är själva låten men projektet är lika långt i alla fall.

Posted
Om du inte ska använda det du skickat högerut kan du ju spara filen under nytt namn och rensa vilt.

Hmmm men om jag sparar under nytt namn är det nya projektet också lika långt även när jag rensat bort alla onödiga ljudklipp och midiklipp. Jag fattar nog inte riktigt men får väl låta bli att spara bortrensade klipp i projektfönstret i framtiden.

Posted

Jag tror det blir enklare att hjälpa till om du kan ge en utförligare beskrivning.

Är det ett problem att det ligger outnyttjade 'parts' i slutet av arrangemanget, i så fall hur? Får du upp varningsrutor om försvunna filer varje gång du öppnar arrangemanget? Tar ljudfilerna upp onödig plats på hårddisken?

Posted (edited)
Hmmm men om jag sparar under nytt namn är det nya projektet också lika långt även när jag rensat bort alla onödiga ljudklipp och midiklipp. Jag fattar nog inte riktigt men får väl låta bli att spara bortrensade klipp i projektfönstret i framtiden.

Skapa en ny projektmapp, spara i den och ta bort outnyttjade ljudfiler (de du skickat åt höger) manuellt (i operativsystemet). Du har ju kvar den gamla projektmappen som backup om du skulle slänga för mycket. Vet inte hur det tas emot av en PC men på Mac är det fritt fram.

Backup och rensning är alla slimmade projekts moder och fader.

Edit: förtydligande.

Edited by northpaw
Posted
Gå in i project settings och ställ in project length 😛

/Majken

Jaaa! Jag hittade inte svaret när jag sökte på project lenght i cubasehjälpen men det var precis detta jag var ute efter. Tack!

Posted
Skapa en ny projektmapp, spara i den och ta bort outnyttjade ljudfiler (de du skickat åt höger) manuellt (i operativsystemet). Du har ju kvar den gamla projektmappen som backup om du skulle slänga för mycket. Vet inte hur det tas emot av en PC men på Mac är det fritt fram.

Backup och rensning är alla slimmade projekts moder och fader.

Edit: förtydligande.

Jaaa...jo det är kanske bra att spara allt förstås. Tyvärr försvann ju alla projektfiler till mina tidigare låtar när min dator gick sönder även om jag hade sparat de färdiga låtarna på cd. Nu tänkte jag göra en backup på min nuvarande låt men alla originalfiler till låten fyller totalt mer än två cd! Känns onödigt att spara allt det där om man ska spara allt från alla låtar. Det blir nog en massa skivor som aldrig kommer att användas igen till något.

Posted

Jag brukar packa mina projekt med Winrar innan jag bränner på skiva.

Det kan få ner storleken ganska mycket på ett projekt.

Posted
Jag brukar packa mina projekt med Winrar innan jag bränner på skiva.

Det kan få ner storleken ganska mycket på ett projekt.

Jaha....ja jag ska kanske göra det. Som en kompromiss med mig själv kan jag ju bränna det på RW så kan jag radera det när det blivit ointressant att spara det. Så behöver man bara ha några få skivor åt gången.