Jump to content
Annons

Datormik som talkback


Signert

Recommended Posts

Fick tag på en liten smidig (och billig) "datormick", som skulle vara perfekt att använda som talkback i hemstudion. Men jag har förstått att den typen av mik kräver 5V fantom. Nu är frågan hur jag löser detta på smidigaste sätt.

Jag använder en Soundcraft Compact 4 och ett Juli@. Måste jag fixa en adapter till xlr med spänningsomvandlare 48V->5V och sedan koppla in miken i mixern? Eller går det på något slugt sätt att använda datorns integrerade mikingång och routa signalen till Juli@-kortet?

Visa nu vad ni kan! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du kan en gnutta elektronik kanske du kan göra den batteridriven, eller helt sonika bygga ett ac-jack.. men då blir det nog dyrare än att köpa en mick med dessa möjligheter inbyggda 🙂

Måste den ha ström då? Har själv aldrig provat, men någon sa nått nån gång om att t.ex kondensatormickar bara kräver ström för att förstärka signalen (logiskt), men att man kan få ljud ur dem utan ström, men då knappt hörbart (???). Grym chansning, men kanske kan du bara höja volymen abnormt och få ljud i prylen ändå?

OBS! Jag är ingen expert.. men det märks kanske? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! 😉

Jag har testat att koppla in den med telepropp i mixerns line-ingång. Hörbarhet nolla. Mikingången är xlr. Frågan är vad som händer om jag fixar en adapter tele->xlr och sedan slår på 48V, pajar micken? (Dvs. krävs det en transformator?)

Är jag helt dum i hôvvet som tänker mig att det skulle kunna gå att använda det integrerade ljudkortets mikingång? Förmodligen... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...