Jump to content
Annons

Mickar till flygel


Matsu

Recommended Posts

Hejsan,

Jag söker två mickar för att spela in min flygel hemma. Enligt STUDIO 02-2005 bör de vara rundtagande. Jag är student, så de handbyggda CM402 är inte aktuella just nu. Är tacksam för tips på alternativa mickar.

/Matsu

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm. Mikar är som vin. Det finns en himla massa att välja på. Och många tycker saker om dem. Sen är det inte alls säkert att vi har samma smak. Och så beror det ju på maten. Förlåt rummet och instrumentet och musiken och vad man vill uppnå.

Just Oktava kan vara ett val. Det finns en omni kapsel till dem. Men se upp, de skall heta OktaBA MK012 (med ett ryskt B och K) annars är det kinesiska kopior som ingen vet hur bra dem är (Studio kommer nog med en test verkar det som).

Studio Projects C4 kan vara ett alternativ.

Ytterligare alternativ är DPA 4061, "myggor" som låter himla bra på allt möjligt. Kring 4.000:- styck tror jag man kan hitta dem.

Eller kanske Neumann KM-183. Microtech Gefell har ett par riktigt bra omni också.

Sen finns ju alltid Sennheiser MKH 20 eller DPA 4006 i topp-klassen. Även Schoeps har bra omni.

Men, men, men. Skall du spela in hemma så kanske det inte alls är omni du vill ha. En flygel låter ju ihop med rummet, och hemma är inte någon konsertsal precis. Inte hemma hos mig i alla fall. Så steg 1 är att prova med någon som du har tillgång till. Ta några mikar du har, eller låna vad som helst på affären, eller kanske hyr mikar (kostar förvånansvärt lite). Experimentera och prova och lyssna.

En förvånansvärt bra mik på massa olika saker är, håll i er nu, Shure SM57. Eller kanske Studio Projects B1. Ingen av dem är omni, ingen är första alternativ enligt kännare. Men som vanligt "rödtjut" till grillat duger dem utmärkt bägge två. Och YPK är betydligt högre än för Bordeux-vinerna.

Gunnar

YPK - känt mått på yrsel per krona.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elation KM201 kan vara värd att nämna också. I pricip en bättre MC012. Samma konstruktör. Används ofta just till piano. Jag såg den idag i SR studio 7 i Malmö faktiskt. Låter klart bättre än MC012, Givetvis också trevligare än KM183.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elation har jag faktiskt inte haft med bland mina tester, så det får jag nog göra något åt... Den är dock lite dyrare än MC012... :rolleyes:

Studio Projects B1 - eller för att få det mer flexibelt, kanske B3 (samma mic som B1, men med dubbla membran för att kunna ställa om upptagningen), är riktigt bra budgetval. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

På musikhögskolan så gjorde vi ett blindtest med bl.a. Neuman U87, U89, Km 84, AKG C414, B&K 4001 med flera. Vi var förvånade över resultatet då ett par Milab DC96 tveklöst vann. Kom senare över ett par för 2500:- vilket väl kanses som en bra affär!.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

På musikhögskolan så gjorde vi ett blindtest med bl.a. Neuman U87, U89, Km 84, AKG C414, B&K 4001 med flera. Vi var förvånade över resultatet då ett par Milab DC96 tveklöst vann. Kom senare över ett par för 2500:- vilket väl kanses som en bra affär!.

Mattias

Det låter intressant. Jag kommer att ha med ett par Milab-modeller i nästa omgång testinspelningar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Logichead!

Tack för tipset med Oktava MC-012!

Jag läste STUDIOs mictest och just dessa micar gick ju att få som omni vilket jag letade efter!

Har också läst övriga tips från bl a Claes så denna mic låter ju vettig.

Jag presenterade inte mig förut... Jag heter Mats och pluggar musiklinjen på Sommenbygdens folkhögskola - piano (Jazz) Jag är väl lite äldre än mina studiekompisar. Har tidigare jobbat som produktchef, informatör och egenföretagare och ... matros på tremastskonaren ""Blue Clipper".

Ciao,

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var flygel... Tror att det var en Yamaha ...med midi!

och ja Milab DC96 görs forfarande

Länk till DC96

Har börjat använda mina mickar mer nu.... fick laga den ena vilket gick på lika mkt som jag köpt bägge för (2500:-) ord. pris tror jag är ca 7000:- styck.

Använder ADK 51 mkt också och om man jämför de bägge så är det väl så att ADK:n funkar ok på det mesta men att milab låter mkt bättre på vissa saker och inte alls bra på andra. Det finns dock en helt annan värme och känsla som saknas i de billiga kinesmickarna.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort en hel del inspelningar med DC96 ´or. Det var iof ett par år sedan men jag vill minnas att de var fina på akustiska instrument såsom akustisk gitarr, stråkinstrument och percussion. Fonkade helt ok som överhäng. Tror jag använde dem live oxå.

Stort grattis till dig som kom över dom för 2500!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Gjorde ett halvhjärtat försök att hitta Milabs hemsida (som jag trodde jag bokmärkat) men tänkte att det var min tur att ställa slöa frågor! :rolleyes:

...milab låter mkt bättre på vissa saker och inte alls bra på andra. Det finns dock en helt annan värme och känsla som saknas i de billiga kinesmickarna.

Håller med på sätt och vis. Det var länge sedan jag använde DC96'an, men jag minns att den hade en mycket mjuk topp. Använde den som ambiens- och rumsmick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack alla för tips! Oktava MC012 verkara vara det som gäller för inspelning av flygeln...

... så dimper nya numret av STUDIO ner i lådan idag.... Jag är ju student, och dyker genast på testet av lågbudgetmickar! Jag har även en trumpet som jag skulle vilja lägga lite bakgrundsstämmor till flygeln med. Så, jag undrar om det finns någon mic som även fungerar för trumpeten OCH flygeln. I mictestet (STUDIO 5-2005) framstår ADK A-51 ST som prisvärd, ovh går att ställa om till omni.

Jag antar att denna kan fungera bra till trumpet, men skulle det även fungera att spela in flygeln med två ADK A-51 ST?

Nyfiken......

/Mats 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack alla för tips! Oktava MC012 verkara vara det som gäller för inspelning av flygeln...

... så dimper nya numret av STUDIO ner i lådan idag.... Jag är ju student, och dyker genast på testet av lågbudgetmickar! Jag har även en trumpet som jag skulle vilja lägga lite bakgrundsstämmor till flygeln med. Så, jag undrar om det finns någon mic som även fungerar för trumpeten OCH flygeln. I mictestet (STUDIO 5-2005) framstår ADK A-51 ST som prisvärd, ovh går att ställa om till omni.

Jag antar att denna kan fungera bra till trumpet, men skulle det även fungera att spela in flygeln med två ADK A-51 ST?

Nyfiken......

/Mats 😐

Har du micar som du kan ställa upptagningskarakteristik på (som ADK A51ST, Studio Projects B3 m fl), så kan du experimentera med olika sorters stereoupptagning, så det kan vara ett trevligt val. 😄

Mitt förstahandsval hade nog ändå varit MC012... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...