Jump to content
Annons

Att tänka rätt i förväg


Ambjörn

Recommended Posts

Hej!

Jag har läst igenom en massa trådar om ljudisolering här på forumet. De flesta diskuterar grundläggande principer för ljudisolering (respektive absorbering) och dem tycker jag mig ha förstått. Vad jag undrar är om det finns något fiffigt sätt att veta i förväg hur mycket man behöver isolera för att uppnå ett visst resultat. Här är mina förutsättningar:

Jag ska bygga replokal/inspelningsstudio i vårt garage och vill inte störa grannarna. Vi bor på landet och garaget är en egen byggnad en bit från vårt bostadshus. Kring garaget ligger mestadels odlings- och hagmark och närmaste grannar finns ett par hundra meter bort.

I de artiklar och böcker om studiobygge och ljudisolering jag har läst står det ofta att det bästa är att ha studion långt från alla som kan störas av musiken och att det näst bästa är att bygga upp tjocka väggar, gärna dubbla regelverk med luft mellan.

Visserligen är det en bit till grannarna, men å andra sidan finns det inga andra ljud än fågelsång och enstaka traktorer i omgivningarna som dränker eventuellt utsipprande musik från min studio. Jag misstänker också att grannarna här ute inte är särskilt toleranta mot "störande" ljud... Jag har inte för avsikt att spela på arenavolym i studion - en rocktrio med jämförelsevis försiktig trumslagare är troligen det mest volymstarka som kommer att spela där.

Jag skulle bli väldigt glad för goda råd här! Ska jag isolera maximalt för att vara på den säkra sidan, eller går det utifrån mina förutsättningar att säga vilka åtgärder som är rimliga respektive nödvändiga? Hur ska man tänka för att slippa göra fel?

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta gips tex... Som är bra ur ljudisolerings synpunkt. Skall du ha en replokal så skulle jag personligen nog göra väggar med luftspalt på 50 cm ungefär och 3 lager hårdgips som har högre densitet än vanlig gips. Och likadant i taket och golvet med för den delen....

Det finns ljudnycklar att tillgå hos gipsproducenterna tex www.danogips.se

Dessa är då R´w värden som är vad de är..Samt mätta mellan 50 och 3150 Hz. I replokals sammanhang vill man ned till kanske en effektiv dämpning ner mot 20 Hz. Den kritiska frekvensen i konstruktionen skall definitivt vara lägre än 20 Hz. Det gäller golv, tak och väggar.

Det viktigaste är takhöjd, takhöjd och takhöjd. Utan detta så kan rummet få en Sigvard Marjasin varning översig.

Iofs kan man klara sig med lägre takhöjd om man har förlåtande familj osv.

Men jag kan säga att en vägg med dubbel gips på en sida dämpar ca 30 dB ungefär.... Jag skulle börja så här..... om jag hade en najs budget....Och bygglov

Klösa av taket på garaget... Höja taket 2 m göra ett pulpettak...

Sedan skulle jag hmm kolla om det fanns polast i befintliga väggar om det finnes ta bort denna!

Gipsa 4 lager gips på befintliga väggar.... Sätta en ny vägg 20 cm från befintlig vägg med 3 lager hårdgips.... Dra all el utanpå liggande på denna vägg.... Sedan skulle jag göra ytterligare en konstruktion med 70 reglar och skruva MDF skivor på som jag på de ytor jag ville skulle ha helmholtzabsorbenter inbyggda där det behövdes... Men innan detta skulle jag göra tok golvet...MEd sylommer och cemwood skivor...Samma i tak...Kan tänka mig att det hala slutar med en kostnad på ca 6000/ kvadrat ungefär.... alltså 300000 vilket är löjligt mycket deg....men så kan man göra:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte bara om hur mycket isolering. Först och främst har du två typer av ljud ledande ljud (därav tjatet rumm i rummet du säckert hört) och sen finns det luftljud.

Tänk isoleringslager med luft emellan. Om du inte vill bygga ett rum i rummet så lägg ett nytt flytande (som inte sitter fast i något) golv ovanpå dämpande material ( finnas alla möjliga varianter gärna tjockt). Ett tjockt isolerat skickt i väggar och tak är inte så bra. Försök att bygga upp flera skickt med isolering, luft och gips. Inte bara ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar så här långt! Jag känner att det är läge att klargöra förutsättningarna ytterligare, innan jag går in på följdfrågor:

1) Garaget har betonggolv och står på stengrund.

2) Innertaket är ett ganska glest brädtak. Ovanför det finns luft och sedan ett snedställt plåttak. Ingen isolering i taket.

3) Måtten i garaget är 6,60 (längd) x 5,30 (bredd) x 2,50 (takhöjd)

4) Väggarna består av tunga, murade betongblock, 25 cm tjocka.

OK, följdfrågor:

a) Om man bygger flera vägglager med luft emellan, hur breda måste luftspalterna vara? Är 50 cm minimum, som du föreslår zankan?

😕 Min budget är inte 300000:- utan snarare 30-45000:-. Kan det bli något vettigt gjort, tror ni?

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte vill bygga ett rum i rummet så lägg ett nytt flytande (som inte sitter fast i något) golv ovanpå dämpande material ( finnas alla möjliga varianter gärna tjockt).

Hm. Flytande golv, ja. Se min fråga om dylika här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=12236

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

HEj

klistrar in ett annat inlägg som jag skrivet ang tips om studiobygge. Hoppas du hittar något matnyttigt i det.

__________________________________________________________

observera att jag inte aspirerar på den rätta sanningen utan det är hur jag gjort (eller skulle göra) Du skall naturligtvis lyssna på många människor och sen försöka bilda dig en egen uppfattning.

När det gäller att få ner kostnader så måste man tänka lite Ikea-filosofi och utgå från vad man kan få tag på och göra nåt bra av det.

När det gäller isolering utåt för att inte störa grannar så är det ju bara studiolokalen du behöver satsa på inte kontrollrummet då du inte kommer upp i de ljudvolymerna där. Som andra har påpekat så vill man ju inte ha in störljud utifrån (typ grannens gräsklippare) men det skall till mycket oväsen innan det fastnar på band. Spelar man in en svag piccoloflöjt så kan det väl hända att man hör bakgrundsljud men mickar man ett trumset så kan man ha en gitarrigg i samma rum utan att den läcker in nämnvärt i trummikrofonerna. Med detta vill jag säga att man behöver inte överdriva farhågorna om att man skall få in en massa oönskat material ifall studion inte är 100% isolerad.

Det man vill ha i en bra lokal är en kombination av absorption och diffusion. Jämför med en kal lägenhet hur hemsk den låter innan man fått in soffor och bokhyllor. Om det är trummor, elgitarrer och dylikt man skall spela in skall man nog satsa på en rätt så dämpad miljö. Däremot trivs inte blåsare, körer och div. akustiska instrument så bra där då det inte får nått gensvar i lokalen. I min studio har jag olika avdelningar men då krävs att man har lite större yta. Ett tips däremot att bygga (eller skaffa) några dämpade skärmväggar som man kan sätta i mellan instrument. Kan göra undervärk. Med hjälp av t.ex. ett draperi eller mobila skärmväggar kan man ju också variera dämpningen i lokalen från mer reflektion till superdämpat.

FÖNSTER

När det gäller fönster så behöver det inte bli så dyrt. mitt fönster är 4st glasskivor 1500x1000 i olika tjocklekar (4-6 mm) som jag sen satt ihop i en ram. Kostade ca 1500:- för allt om jag minns rätt. Kolla med din lokale glasmästare. De har ofta överblivna glas från byggen och dylikt eller beggade butiksfösnter som de kan skära till. Jag kom också över billiga isolerglas vilket är två glas hoplimmade med ett transparant lim. Anledningen för att jag använder olika tjocklekar på glasen är att de då svänger vid olika frekvenser. Om de är lika tjocka kan ljudet gå rakt igenom.

Det finns många olika sorters ritningar på nätet men det som är viktigt är att det är mycket. luft i mellan rutorna. Min vägg i mellan rummen är ca 35cm så karmen är ca 40 cm djup. Bygg ihop den av MDF el. dylikt och sätt gärna något dämpmaterial på väggarna på insidan (så blir det både snyggt och funktionellt. Se till att det finns ca 1,5-2 cm luft runt karmen, fixera den på plats med hjälp av kilar och spruta fogskum runt hela. När skummet har härdat tar man bort kilarna och fyller upp de hålen med fogskum också. På så sätt får inte karmen någon fysisk kontakt med vaggen. När fogskummet expanderar kan det t.o.m bukta in karmen så därför bör man sätta stötter inuti. Om man däremot redan monterat glasen så har du inte samma problem.

Skär väck utstickande skum och avsluta med att lägga på akustikmassa eller silikon i fogen så att det blir helt tätt. Jag har monterat glasen 2och 2 med hjälp av E-band som en självhäftande gummilist. Köps billigast hos glasmästern också för de som finns i järnhandeln ligger på så små rullar. Har inte gett mer än 3:-/metern. La ett par gummibitar i botten på karmen som glasen vilar på. Det finns naturligtvis många bättre (och dyrare) lösningar men detta är ett exempel på lösning som fungerar och är billig.

GOLV & VÄGGAR

Om du skall satsa på ett sk. flytande golv är det ju inspelningsrummet som är mest angeläget. Är det ett betonggolv så behöver du ha en Platonmatta i botten så att det kan ventilera. För att inte golvet skall bli för kallt kan man sen ha frigolit ovanpå det innan man lägger golvspånplatta. Det fick ju även något förslag på någon skumgummimatta man kan som isolationsmaterial. Har inte testat detta men det funkar säkert bra.

Man bygger sen således ett rum inne i rummet som inte har fysisk kontakt med ytterväggen. Då du har en rektangulär lokal bör du försöka vinkla några inneväggar så att du inte får stående vågor.

Som ljudabsorbering har jag i väggarna använt valig isolering (95-120mm) som jag sen klätt över med ett kraftigare tyg. Har hittat bra tyg för ca 59:- löpmetern (150cm bredd). För att klä in det hela har jag satt laserade trälistor (16x70mm). I tak och på vissa väggar har jag stående glespanel (22x95mm) med spalt i mellan. Detta blir således en helmholtzabsorbent. Har inte räknat på vilka mått man skall ha utan provat mig fram och har allt från 4-40mm spalt. Fördelen med detta är att det ljudet är dämpat utan att det känns som en säck.

Som många andra har påpekat så är det svårt att dämpa i basen då våglängden är stor. Uppfattar det däremot inte som något stort problem då få instrument genererar någon energi där nere. I hörnen på lokalen kan man dock med fördel sätta några basfällor. Ritning på detta hittar du på nätet.

BELYSNING

Förbjudet är dimmers och lysrör då dessa stör. Det sista alstrar dessutom ett mycket osexigt ljus. Har själv använt mig av 12V wirebelysning som både ger ett snyggt ljus, är enkelt och montera, är billiga i inköp samt tar hälften av energin jämfört med vanliga glödlampor. Ett set med 5st 20W lampor och trafo brukar gå på ca 200-300:- . Har totalt 70st lampor som man kan tända i olika grupper för att på så sätt skapa stämning vilket inte är att förakta i en inspelningssituation!

KONTROLLRUM.

Även här bör du vinkla väggar och helst i en symetrisk form. Jag har båda sidoväggarna vinklade inåt så att frontväggen (där rutan sitter) är kortare än bakväggen. Jag har inte kollat på de senaste rönen när det gäller kontrollrumsdesign. Mitt rum är av gammal hederlig LEDE-princip (LEDE=live end, dead end). Med det Menas att väggen framför mixerbordet är dämpat medan väggen man har bakom sig är diffuserande dvs. hård men ”ojämn”. Man kan bygga diffussorer själv eller varför inte sätta in en bokhylla med lite blandad lektyr. Den fyller ungefär samma funktion. Ljudet skall alltså brytas upp och studsa åt alla håll.

För att jag inte skall tråka ut dig helt så slutar jag här men fråga gärna om det är något mer!

Att bygga studio är kul men jobbigt. Tänk igenom allt många gånger innan du gör nåt.

Med vänlig hälsning

Mattias

Ljudingenjör / Audiorent

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiorent! Tack för dina visdomsord. Jag hade visserligen redan läst ditt inlägg i den andra tråden, men det är ju bara bra att det publiceras på flera ställen.

Här kommer fyra frågor till den som känner sig manad:

1) Överallt pratas det om att man ska undvika parallella ytor för att slippa "stående vågor". Varför gillar vi inte stående vågor - dvs hur låter det rent konkret? (Inget snack om frekvenser och våglängder nu, förklara så att en femåring eller jag fattar...)

2) Och så det där med flytande golv igen... Om man läser studiobyggeartikeln i senaste mm (som det f ö tipsas om både här och där på forumet) får man intrycket att ett sådant golv ska bestå av sjutton olika lager av de mest obskyra substanser (nåja, jag är inne i en överdriftsfas). Är det verkligen nödvändigt?

3) Vad tror ni om att varva gips och spånskiva i studioväggarna? Det lär ju vara så att ljud dämpas effektivare om det tvingas ta sig mellan olika media. Kan det vara ett bättre alternativ med gips + spån än dubbla gipsskivor?

4) Någon på forumet (Claes?) tipsade om välfyllda bokhyllor i hörn som basfällor. Hur bra är det?

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska bygga replokal/inspelningsstudio i vårt garage och vill inte störa grannarna. Vi bor på landet och garaget är en egen byggnad en bit från vårt bostadshus. Kring garaget ligger mestadels odlings- och hagmark och närmaste grannar finns ett par hundra meter bort.

Det är mkt snack om flytande golv just nu och det känns som om det blivet något slags modeord som alla skall uttala i tid och otid. Det du har behov av är att få en fullgod isolering mellan kontrollrum och studio. Störningar utifrån behöver du inte beskymmra dig för.

1. Stående vågar kalls också för fladdereko och det är oxo så det låter...typ. Du har säkert hört det i en kal lokal men kan även höras bland i ett möblerat rum på vissa ställen där det finns två parallella väggar som inte har något som kan bryta upp vågorna som tavler, prydnadsföremål, möbler o dyl. Stående vågor skall undvikas till varje pris eftersom det kommer låta hemskt på inspelningen.

2. Som jag sa ovan så behöver du verkligen inte ta i så du kräks. det är skillnad när man bor i stockholm med en tunnelbana som granne. eftersom du har ett betonggolv behöver du ha el platonmatta i botten för ventilation. På det frigolit eller dylik isolering så man inte frys om fötterna. på det golvspånplatta och vips så har du ett flytande golv.

3. vet inte om det finns nån mening att byta ut gips mot spån (gips är väl billigare?) och som sagt du behöver ha bra isolering mellan rummen inte utåt..

4. Bokhyllor kan funka bra som diffusor men som absorbent så finns det nog bättre alternativ. Byggbeskrivningar på basfällor finns ute på nätet. Detta är lätt att kompletera i efterhand och inget du behöver bygga med det samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Bara ett förtydligande kanske... En stående våg uppstår när halva våglängden av en viss frekvens sammanfaller med rummets mått - och vid multiplar av halva våglängden (men allvarligast är det vid halva våglängden). Det gör att du kan få en våldsam förstärkning av frekvenser där våglängd/rumsmåtts-förhållandet stämmer överens.

För att få en uppfattning om vilka dina problemfrekvenser kommer att bli, så kan du titta i denna tabell.

Du tolkar det enligt följande: Du vet att ditt rum har två parallella väggar med 5m mellanrum. Halva våglängden var första problemfrekvensen, eller hur? Då ska vi titta på vilken frekvens som har en våglängd på ca 10m. Enligt tabellen kommer du då att få problem vid omkring 34Hz - men även vid multiplar av halva våglängden - dvs vid 5m (ca 69Hz), 2.5m (ca 138Hz) osv...

4. En välfylld bokhylla i varje hörn är ganska bra som basabsorbent, eftersom den är tung och eftersom man oftast har en sådan tillgänglig. 🙂 Ska man ha perfekt basabsorption, så behöver man förstås titta på andra lösningar, men en välfylld bokhylla är en bra start innan man kommer så långt... Som diffusor är den också suverän - så den kan gärna stå kvar på annan plats efter att man har gjort andra åtgärder i hörnen. Har man dessutom läst alla böckerna i den, så har man förhoppningsvis lärt sig en del eller upplevt lite spänning... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska bygga replokal/inspelningsstudio i vårt garage och vill inte störa grannarna. Vi bor på landet och garaget är en egen byggnad en bit från vårt bostadshus. Kring garaget ligger mestadels odlings- och hagmark och närmaste grannar finns ett par hundra meter bort.

Det är mkt snack om flytande golv just nu och det känns som om det blivet något slags modeord som alla skall uttala i tid och otid. Det du har behov av är att få en fullgod isolering mellan kontrollrum och studio. Störningar utifrån behöver du inte beskymmra dig för.

Tack för era svar, Audiorent och Claes! Vilka schyssta typer man träffar på så här helt oförhappandes! Bara ett förtydligande; det är inte störningar utifrån och in som bekymrar mig, utan att jag ska störa grannarna.

Kan också berätta att jag tog min hustru till hjälp med ett högst ovetenskapligt men ändå intressant test igår kväll. Jag placerade henne inuti garaget och mig själv utanför. Hon ropade "Hallå!" inifrån och jag lyssnade, utifrån. Det blev väldigt tydligt att allt ljud läckte ut genom taket och nästan inget genom väggarna - inte ens när hon stod 1 cm från väggen och ropade rakt in i den hördes något annat än genom taket. Det verkar alltså vara där jag ska lägga krutet.

Idag finns ett glest, oisolerat brädtak som innertak och ovanför det ett snedställt plåttak. Mellan inner- och yttertak finns ett ostbitsformat hålrum. Det verkar enklast att ljuddämpa mellan de två taken väl, istället för att bygga under brädtaket inuti garaget?

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Har du en vindslucka in till "vinden" på garaget så borde det väl vara en enkel match packa in lite iso däruppe. ENklaste är noga att fylla hålrummet med spån, finns billigt på bla granngården. hur det är ur ljuddämpande synpunkt vet jag dock inte. Hur högt i tak har du?

Om du har en sjysst takhöjd där nu så kan det kanske vara värt att bygga ett nytt innertak under ditt glesa brädinnertak. Förslagsvis 3 lager överlappande 13mm gips (borde räcka med 2 lager) på 2"4 reglar. Regla cc60 cm. Lägg ett lager 90mm iso mellan reglarna. Då har du ju en luftspalt mellan ditt nya innertak och ditt gamla på ca 7 cm och ett bra isolerande tak. Klä innertaket med absorberande material och du kommer antagligen inte behöva ha så mycket absorbenter på väggarna. Kan räcka med en mjuk matta över ditt betonggolv.

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Har du en vindslucka in till "vinden" på garaget så borde det väl vara en enkel match packa in lite iso däruppe. ENklaste är noga att fylla hålrummet med spån, finns billigt på bla granngården. hur det är ur ljuddämpande synpunkt vet jag dock inte.  Hur högt i tak har du?

Om du har en sjysst takhöjd där nu så kan det kanske vara värt att bygga ett nytt innertak under ditt glesa brädinnertak. Förslagsvis 3 lager överlappande 13mm gips (borde räcka med 2 lager)  på 2"4 reglar. Regla cc60 cm. Lägg ett lager 90mm iso  mellan reglarna. Då har du ju en luftspalt mellan ditt nya innertak och ditt gamla på ca  7 cm och ett bra isolerande tak. Klä innertaket med absorberande material och du kommer antagligen inte behöva ha så mycket absorbenter på väggarna. Kan räcka med en mjuk matta över ditt betonggolv.

/E

Någon vindslucka finns inte, men däremot är hela vinden öppen från sidan. Garaget som ska bli studio utgör nämligan ungefär en tredjedel av en byggnad som i övrigt funkar som maskinförvaring och allmänt skjul. Skjuldelen saknar innertak, så ifrån den kan man se rakt in i vinden ovanför garagets innertak. (Blev det där begripligt?) Hela garagedelen, förutom tak och golv, är inkapslad med 25 cm tjocka betongblock.

Takhöjden inuti garaget är 2,5 meter, så något slags taksänkning kan man nog leva med.

Mattias (Audiorent): Hur har du fäst glasrutorna i karmen i fönstret du har byggt själv?

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Var uppe på garagevinden igår och klurade lite. Jag bestämde mig för att lägga 100 mm isolering mellan bjälkarna som håller ihop vindens golv (= garagets innertak) och sedan gipsskivor som ett lock ovanpå alltihop. På så vis slipper jag sänka takhöjden i garaget/studion och får förhoppningsvis en hygglig ljudisolering uppåt. Nästa steg:

* Byta ut ett trasigt fönster i garaget mot ett helt.

* Komplettera betongväggarna med mera murbruk i skarvarna, som inte är helt täta

* Plocka bort två enorma bilinfartsdörrar och smälla upp en vägg med ytterdörr istället.

Sedan får vi se... Jag har inte lyckats bestämma riktigt hur jag sedan ska dela upp garaget i liverum och kontrollrum. Har 6,6 x 5,3 m (ca 35 m2) att leka med. Några förslag?

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Mattias (Audiorent): Hur har du fäst glasrutorna i karmen i fönstret du har byggt själv?

hej Ambjörn

Har fått ditt mail och tänkte ge mig på en ritning men har inte haft tid. Jag har använt trälistor som jag har fräst till för ändamålet. Det finns många sätt man kan fästa rutorna på men viktigt är att det är gummlist i mellan så rutorna inte har nån fysisk kontakt med karmen. Du måste även ha gummi eller dylikt som rutorna kan vila på i botten.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

hej Ambjörn

Har fått ditt mail och tänkte ge mig på en ritning men har inte haft tid. Jag har använt trälistor som jag har fräst till för ändamålet. Det finns många sätt man kan fästa rutorna på men viktigt är att det är gummlist i mellan så rutorna inte har nån fysisk kontakt med karmen. Du måste även ha gummi eller dylikt som rutorna kan vila på i botten.

Mattias

Hej Mattias!

Tack för tipsen! Nu har jag fått tag på några billiga och riktigt tunga, fasta treglasfönster som jag tror kan funka så för tillfället blir det inget hemmasnickeri, i fönsterväg i alla fall. Men tack ändå som sagt!

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

är det med karmar eller bara kassetter? O hur tjocka är rutorna i treglaset? du behöver fortfarande ha mycket luft i mellan kassetterna, det är det som dämpar. Det hela beror ju på hur tjock din vägg kommer bli men sträva helt enkelt efter så stort avstånd som möjligt. Jag har ca 40 cm.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

är det med karmar eller bara kassetter?  O hur tjocka är rutorna i treglaset? du behöver fortfarande ha mycket luft i mellan kassetterna, det är det som dämpar. Det hela beror ju på hur tjock din vägg kommer bli men sträva helt enkelt efter så stort avstånd som möjligt. Jag har ca 40 cm.

Mattias

Det är icke-öppningsbara treglasfönster från ELIT, med karmar. Hur tjocka rutorna är vet jag inte, men de känns rejäla när man knackar på dem.

En sak jag kan passa på att fråga om nu när du tar upp dina 40 cm: Hur stor nytta göra luftspalten om väggarna står på samma golv? Någon nytta alls? Jag vet att flytande golv är idealet, men är inte säker på att det blir ett sådant.

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

jag visst gör luftspalten nytta. Ljudet på ena sidan sätter det ena fönstret i svängning och ju större luftspalt desto mer dämpas innan det når det andra fönstret. Vissa förespråkar att rutorna skall vara lutande i förhållande till varandra medan andra säger att det är bättre att ha de raka för att luftspalten blir större då. Gör vad som blir praktiskt bäst. Se oxo till att karmen har minsta möjliga fysiksa kontakt med väggen. Min karm sitter fast bara genom fogskumen. Sen gäller det att silikona alla fogar.

Helst vill man ha rutor av olika tjocklek då de inte svänger vid samma frekvens.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

jag visst gör luftspalten nytta. Ljudet på ena sidan sätter det ena fönstret i svängning och ju större luftspalt desto mer dämpas innan det når det andra fönstret.

Mattias

Uppfattat! Jag tänkte att om båda väggarna ändå står på samma golv, kanske vibrationerna ändå tar sig från det ena rummet till det andra via golvet. Men då ska jag se till att göra en ordentlig luftspalt ändå.

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...