Jump to content
Annons
  • 0

JBL Flip 6 som studiomonitorer? Galet?


Richie76

Fråga

Hallåj på er!

håller på att spela in på GarageBand ios på min ipad. Har en stereomic med lightninguttag till sång och en irig till elgitarr. Kör mest med lurar men har en flip 6 som jag kan köra bluetooth till och funderar på att skaffa en till och stereopara. Fördelen med detta är förstås priset samt att jag redan har en. Samt att jag slipper skaffa mixerbord. Ni som förstår er på specen jag la upp, kan detta funka eller är jag ute och cyklar. Tanken är väl att det ska gå att få hyfsat ljud i mixarna iallafall. Samtidigt är jag rätt kass på att höra frekvenser mm ändå😅 Vad tror ni? 
 

Rikard

 

57B4C74D-288A-4680-BE0B-D16680F128C7.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

9 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Tror tyvärr att det blir svårt att mixa med denna som monitor.

Den kommer att "färga" ljudet. Avsaknad stereofält. Ljudet du mixar kommer med stor säkerhet bara funka i denna, om du förstår hur jag menar.

Riktiga monitorer ger rakt och ärligt ljud utan lägga till/ dämpa frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Tack för svar. Börjar ångra att jag sålde mina behringer monitorer och mixerbordet för massa år sen… Får se hur jag gör. Tänker att det inte kommer vara optimalt men att man kan lära sig hur det låter och referenslyssna i andra högtalare kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har ett par helt ok sennheiser som jag mixar i 95 procent av tiden men tycker ändå det är svårt att höra vissa frekvenser, speciellt bas och när det låter ”burkigt”. Låter alldeles för bra i lurarna sen bouncar jag och lyssnar i exempelvis bilen och blir alltid sjukt besviken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Personligen tycker jag att du kan ha din befintliga Flip 6 som komplement till din hörlurslyssning, men jag avråder från att köpa en till. Köp något annat istället. Gärna något som inte går över bluetooth. 

För tusenlappen kan du hitta både "datorhögtalare" som klarar av basfrekvenser, men också "monitorhögtalare" i budgetklass där frekvensspektrumet är jämnare men istället inte går så djupt ner i basen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Förstår precis hur du menar Linus men samtidigt så tänker jag att i Flipen så kommer det att låta som det gör för gemene man och jag slipper skaffa mixerbord/ljudkort vilket jag behöver om jag inte ska köra bluetooth. Det blir ju även en utgift att räkna med. Sen märker jag att när jag har endast en flip så blir ljudbilden lite skev och det blir svårt att höra hur bredden i mixen låter, så mest därför jag skulle skaffa en till. Som du märker vill jag mest ha medhåll för att köpa den😂 Finns faktiskt en befrielse att köra med endast surfplatta, även om man blir begränsad av GarageBand, utan busar, begränsat antal plugs per kanal mm, så kan jag ta med den till jobbet eller sommarstugan och mixa lite när jag har möjlighet och lyssna i lurarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Postat (redigerat)

Tvivlar på att Garageband (eller iOS) kan dela upp en stereomix där vänster kanal går till ett audio interface och höger till ett annat. Antar att det skulle kunna fungera om JBLerna har egen drivrutin som visar sig för iOS som en enhet och inte två, men tror att iOS bara tillhandahåller "inbyggda" drivrutiner... Dessutom ger bluetooth olidlig latency, så du kan aldrig köra "live" genom dem...

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...