Jump to content
Annons

Är låten för lång? Eller för bred?


Recommended Posts

Varför ska låtar va så jävla långa? Typ över 2minuter36 sekunder (som är den fastslaget idela längden bestämd av HiSK*1989) efter tjugo sekunder vet jag om den är bra men när jag ser att den ska hålla på I ÖVER FYRA MINUTER så gör jag något viktigare. Men dagens musikkonsument vet inte att den är bra så hen swajpar fram en annan låt och håller på så där ända tilla nån influencer eller megatiktoker sätter stopp för det genom att grötmyndigt (som en gammal bluesgitarrist typ) TALA OM för swajparen vad som gäller. Då först lyssnar hen till en hel låt i närapå FEM MINUTER. Men har swajpat i fem timmar utan att förstå riktigt varför (för att hen kan såklart). Här är en låt som i original är 1minut14sekunder och får sagt allt jag ville ha sagt. Sen blev den 2m36s för en inställd spelning utan att tillföra ett skit. Jag tycker den passar DJ Trumph. KOM MED FÖRSLAG HUR DEN KAN KORTAS ÄNNU MER.

* Hitindustrins StandardiseringsKommision (uppköpt och nedlagd av Max Martin)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja upp med sångvolymen. Till det kompet förväntar jag mig en skrikigare sång. Detta låter lite Lou Reed. Lite bra punklåt är detta. Något kort. Känns som ett smakprov. En stark fyra för det tajta kompet och trea för den för softa sången. 4 & 3 av 5 möjliga.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut kul med Video, snyggt 😀
Jag tycker basen släpar, och är för hög och den ska EQas annorlunda(ta bort någon frekvens, och lägg till en annan) så att "bumlet" dämpas och krisp läggs till. Sången kan du gott flytta fram i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2/25/2024 at 2:45 PM, Pär Nord said:

Varför ska låtar va så jävla långa? Typ över 2minuter36 sekunder (som är den fastslaget idela längden bestämd av HiSK*1989) efter tjugo sekunder vet jag om den är bra men när jag ser att den ska hålla på I ÖVER FYRA MINUTER så gör jag något viktigare. Men dagens musikkonsument vet inte att den är bra så hen swajpar fram en annan låt och håller på så där ända tilla nån influencer eller megatiktoker sätter stopp för det genom att grötmyndigt (som en gammal bluesgitarrist typ) TALA OM för swajparen vad som gäller. Då först lyssnar hen till en hel låt i närapå FEM MINUTER. Men har swajpat i fem timmar utan att förstå riktigt varför (för att hen kan såklart). Här är en låt som i original är 1minut14sekunder och får sagt allt jag ville ha sagt. Sen blev den 2m36s för en inställd spelning utan att tillföra ett skit. Jag tycker den passar DJ Trumph. KOM MED FÖRSLAG HUR DEN KAN KORTAS ÄNNU MER.

* Hitindustrins StandardiseringsKommision (uppköpt och nedlagd av Max Martin)

Låten är lite för kort. Vore bra om du la till ett mellanspel som bryter av rytmen då det blir lite för linjärt. det händer inte så mycket och saknar variation. Annars tycker jag den har ett härligt skitigt sound. Men sången skulle behöva framhävas lite mer.

Gött jobbat 👍

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att ni tagit er tid att formulera dessa trevliga kommentarer! Efter sex år av vingliga steg in i "den nya" musikvärlden är det lilla jag lärt mig att

1. all feed back från andra på min egen musik är upplyftande 2. korta låtar får ofta många lyssningar. Dessutom insåg jag för några år sedan( när jag ägnat säg två veckor åt en enda låt med felfria inspelningar och mix som fick ta tid) att det roliga var att skapa låten. Texten och arret f.f.a. "Making Professional Sounding Music" är tidskrävande men nödvändigt om man är på väg nånstans. Men ska jag förbättra "min mix" så blir det i bästa fall inte sämre. Sången ja. Den finns där för textens skull (som bara jag bryr mig om) och legitimerar  att jag får spela distad gitarr hurmycketsom helst. Jag kollade igenom ExHDn o upptäckte att det fanns tre templates med låten. Den första (1m14s) är bortom räddning. Jag gav upp efter två timmar. Nu ska jag titta på den som är 2m36s. Tack ska ni ha! John Cleese hjälpte mig med texten 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...