Jump to content
Annons
  • 0

ADAT Out till 110 Ohm Aes/EBU


Henric Svensson

Fråga

Hej på Er!

Ska byta musikdator det blir en Mac Studio M2 128 GB Ram och 4 TB Lagring.

Ljudkort Universal Audio Apollo x8P Heritage edition.

Har ett par Genelec 8260 A som jag tagit ut Digitalt balanserat ljud via en 110 Ohm AES/EBU kabel på mitt tidigare ljudkort Sonar V-Studio.

På det nya ljudkortet finns ADAT Out som vid 24 bitar och 192 Khz klockfrekvens ska ge två kanaler out enligt vad jag kunnat läsa mej till!

Frågan är var i hela världen hittar jag en kabel med ADAT i ena änden och 110 Ohm AES/EBU i den andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Jag har två problem:

1 GLM dosan för rumskalibreringen till högtalarna är föråldrad och behöver bytas!

 

2 Jag behöver en formatomvandlare!

Bägge problemen löser jag med hjälp av en Genelec 9320A

https://www.genelec.com/9320a

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har två problem:

1. GLM dosan för rumskalibreringen till mina Genelec 8260A är föråldrad och behöver bytas!

2. Och precis som Ni skriver behöver jag en formatomvandlare!

Och här är lösningen på bägge problemen i samma burk, plus lite annat lullull:

https://www.genelec.com/9320a

Är beställd kommer  Februari!

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
24 minuter sedan sa Fidden:

Du övergav ADAT-tanken då antar jag och kör analog kabel?

Ja, och Genelec apparaten omvandlar ljudet till balanserat digitalt ljud in i Genelechögtalarna-

Sen när jag läser om denna verkar det ju som att usb-c kan transportera både analogt och digitalt audio, så det blir kanske digitalt hela vägen!

Har tre lyssningar Genelec 8260 A, Yamaha HS 5 med subwoofer samt hörlurar! Alla dessa tre ska kunna samköras och manövreras med ett volymreglage! Hörlursförstärkaren i Genelec 9320a ska vara otroligt bra!

Plus att den sköter rumskalibreringen via den medföljande mätmikrofonen! Låter man sedan den hänga uppe mäter den hela din studiosejour och drar dej i örat när du spelat för högt och för länge!

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
4 timmar sedan sa Fidden:

Ja, den optiska adat-utgången är väl ingen ljudkanal i sig, utan ett sätt att expandera antalet kanaler via ett externt interface.

Vid 24 bitars upplösning och klockfrekvens 192khz går det att via ljudkortet routa ut tvåkanaler via ADAT OUT om jag fattar saken rätt! 

 

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
5 minuter sedan sa Henric Svensson:

Vid 24 bitars upplösning och klockfrekvens 192khz går det att via ljudkortet routa ut tvåkanaler via ADAT OUT om jag fattar saken rätt! 

 

Ja det där är ganska vanligt, men man måste som sagt koppla den optiska kabeln från ADAT out till ytterligare en lådda som i sin tur har outputs för de båda kanalerna. Om jag inte fattat det fel.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...