Jump to content
Annons
  • 0

Större förstärkare eller en mindre uppmickad live?


Fismumriken

Fråga

Hej på er! 

Var ett tag sedan jag var inne här så vet inte om detta inlägg ligger helt rätt. 

 

Jag är i behov av en ny stärkaren då min gamla Yamaha börjar ge upp. 

Dock är jag osäker på om jag ska köpa en större (mellan 50 och 100 W) eller köpa en typ 30-wattare som jag mickar upp med en typ sm57a eller dylikt. 

Har kikat lite på en Laney VC50. Men den väger ju en del också... 

Hur hade ni gjort? Spelar mest ute i pubar, men är ju en och annan lite större utekonsert under somrarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Svår fråga. Beror på vad du lirar på pubarna (musikstil ).Kör du  Trubadur/ band, 1manna band. Elgura eller fågelholk ?

Sedan beror det på om du kör med effekter eller och (via?) mixerbord om du är ute efter karaktär. I slutändan räknas framträdandet =Stora eller mindre pubar. Kör du på eget PA? Då vet du nog vilken volym du kan få ut och skapa lite tryck i spelandet 😊

 

Har för mig att ett band jag gillar," Iced Earth spelade in några av sina skivor, på små stärkare! Detta med att bygga lager för gitarrerna och få det riktigt fett 😊😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Vi kör väldigt blandat. Country, blues, hårdrock. Trummor (ibland el, ibland mickade), bas, akustisk gitarr, med antingen piano/elgitarr och banjo/elgitarr. 

Kör en Vox multieffekt med kompletterande wah wah och whammy. 

Mixern är en Behringer Xenyx X2222USB och högtalarna är 2 st Fluid GSR12. Sen har vi 3 medhörningar också. 

Har provat att köra direkt in i PA:t genom multieffekten, men inte så roligt ljud... 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nja, uppmickat blir bäst om men inte har VR-ampar/ Kemper.

Liten förstärkare kan bli bra om ni hittar bra uppmickning och snygg set up I mixern 😊 kan bli ett tomt "hål" i ljudbilden kanske om det är för klent kräm i guran 🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Postat (redigerat)

Alright. Något tips på vettig stärkare som inte är allt för dyr? 

Lutar ju då att micka upp en stärkare. 

Hur stor bör jag ha? Transistor är tanken i alla fall. Vet att man inte kan mäta endast i watt, tänkte mer om det fanns någon fingervisning. 

Redigerat av Fismumriken
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ursäktar för dubbelpost.

Har en fundering på att spara stärkaren jag har, och köpa en mick för att micka upp den vid livesammanhang.

Min tanke är att den kanske låter bättre om volymen inte är uppskruvad så förbannat högt.

Däremot hade jag en tanke. Det är ju en öppen stärkare jag har. En Yamaha JX55 som faktiskt låter helt okej. Min tanke gick däremot om jag skulle ha konverterat den till en stängd låda för att få lite punchigare mid? Eller tror ni det bara blir grötigare och sämre då vid en uppmickning?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Min erfarenhet är att uppmickat låter bäst. Mest för att du har "ditt" scenljud från stärkaren och känner den blåsa vid knäna. Har du råd så köp en Shure sm57 att micka upp med. Tror inte öppen eller stängd låda har så stor betydelse. Går att läsa på olika sätt att micka. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ja det blir en mick! Har dock inte helt bestämt mig för vilken typ, men det kommer bli uppmickat.

 

Det är ju en transistorstärkare så den låter ju relativt lika över hela volymregistret. Och denna stärkaren är absolut stor nog i replokalen. Vill ju mest att ljudet blir "större" och då tror jag att uppmickat blir bäst.

Det har dock hänt vid 3 livespelningar att förstärkaren (ouppmickad och på ganska hög volym) har börjat låta lite sprakande/otydligt efter si sådär 2,5-3 timmars spelning. Tror ni det kan ha just med att det är hög volym under längre tid som är problemet, eller att det är något annat knas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...