Jump to content
Annons
  • 0

Ny dator, men använda systemdisken från den gamla?


Baztard

Fråga

Det är så att jag får ny dator nästa vecka, stationär PC. Den kostade en slant så jag valde bort hårddiskarna till den och tänkte att jag använder mig av de SSD-diskar jag har i den nuvarande datorn, också stationär PC.
Jag avänder datorn främst till att skapa musik på och har genom åren samlat på mig väldigt många färdiga och ofärdiga projekt. Hela mitt musikliv ligger i stort sett på nuvarande systemdisken. Jag förstår att det inte bara är att slänga in den som systemdisk i en helt ny dator, även om jag har tänkt att köra på samma OS (WIN 10).

Jag kanske har varit osmart som har haft det så, för om en olycka händer så är allt borta. Men nu är det som det är och jag undrar hur jag kan lösa det?
Hur kan jag gå tillväga om jag vill använda den gamla disken som systemdisk på nya datorn, men samtidigt ha kvar alla projekt, musikprogram, pluggar med mera?

Inser att jag är tvungen att formatera disken innan jag slänger i den i nya datorn. Har hört att man kan göra en avbild av disken som man lägger på en extern disk, men jag vet inte hur det funkar riktigt och det är säkert inte svårt att sätta sig in i. 

Kan jag på något sätt få alla mina musikprogram och projekt återinstallerade som de var från avbilden från gamla disken, in på den nya?
Jag använder mig av FL Studio, har det programmet kanske någon smidig funktion som underlättar vad det gäller flytt till ny disk?

Vad rekommenderar ni som har gjort så här tidigare?
Ska jag i fortsättningen kanske ha FL-Studio installerat på en extern disk för att slippa ett sånt här massivt problem?

Redigerat av Baztard
Link to comment
Dela på andra sajter

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Bara för att man installerar program på en extern hårddisk innebär inte att man kan plugga in hårdisken i en annan dator och det fungerar.

Googla "copy fl studio settings to new computer" så får du en del träffar som verkar vara intressanta.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det går att installera om Windows över den gamla installationen.
En reparations installation.

Det GÅR men det är INTE att rekommendera. 
Du kommer nog få en hel del oönskade följder av det...

Ren installation är att föredra.
Och tänk på att Windows licensen kanske inte tillåter dig att installera på en ny dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...