Jump to content
Annons
  • 0

Hur gör ni med EQ på drum bus?


Baztard

Fråga

Hej!

Jag är van vid att sätta EQ direkt kanalen för bastrumman när jag jobbar. Nu har jag dock provat att göra som många andra tydligen gör, lägger många grejer på en drum bus. Men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till EQ då. Om jag nu har allt skickat till en bus, ska jag endast använda EQ på buskanalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Jag (som är en glad amatör i ljuddjungeln..) säger både ja och nej. Beror alldeles på vad du vill få ut av det. Hur låter grund ljudet? Hur vill du arrangera ljudet i ljudlandskapet? Passar det i sammanhanget? Och så vidare... 

Vill du boosta baskaggen i drumbusen så kommer du att påverka hela trumsetet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Jag gör båda. Ser det som olika rum som man kan arbeta inom och skapa med hjälp av olika bussar. Så om du vill höja något i kicken, gör det i kickens kanal. Vill du höja kicken tillsammans med övrigt i bussen så höjer du eller EQar bussen. Personligen har jag inte kicken bussad med övriga trummor utan ihop med basen.

Men jag gör EDM.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det ena utesluter inte det andra. Jag brukar först ställa ett grundljud med enbart balans (volym alltså) och panorering för hela kittet. Sedan justerar jag de individuella kanalerna med hög- och lågpass-filter där det behövs: virvel, pukor, överhäng, tramburin osv. Nästa steg är ytterligare justeringar efter behov, eventuellt gröpa ur lite lågt mellanregister på baskagge, plocka bort hårdhet från virvel och kanske tämja överhänget om det är påträngande i diskanten. OBS, detta är bara exempel och skiljer sig naturligtvis från trumset till trumset och hur det är inspelat.

När detta är gjort börjar jag jobba med trumbussen och ställer ett passande ljud för låten med eq, kompressor, saturation eller vad som nu behövs. 

Med detta sagt kan du absolut jobba baklänges, inget fel i detta. Jobba på det sätt som känns bra för dig och fundera inte så mycket över vad som är "rätt" eller vad andra gör.

Som svar på din ursprungliga fråga: du kan (och bör) använda eq på samtliga kanaler om det behövs, trots att du har en equalizer på trumbussen (som finns där för det övergripande ljudet, men inte som en detalj-eq)

Mvh Jon

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...