Jump to content
Annons

Hur lär man sig att använda en EQ?


HagmanMusic

Recommended Posts

Annons
4 timmar sedan sa AquaStranger:

Hej Allihopa! 

Jag har de svårt med att lära mig hur man använder en eq och jag undrar om nån här är bra på sånt och kan berätta lite tips till mig om hur man kan bli bättre!

/Phil Sparks

Hej Phil, vilket inspelningsprogram använder du?

Den första frågan du ska ställa dig innan du börjar ratta är: vad vill jag uppnå? Hur vill jag förändra ljudet och varför?

Nästa steg är helt enkelt att testa sig fram. Börja med tre frekvenser, begränsningar är bra, 100 Hz (bas) 1000 Hz (mellanregister) och 10000 Hz (toppen). Den medföljande eqn i ditt inspelningsprogram räcker gott och väl. Equalizers ser lite olika ut men gör alla samma sak: de ändrar volymen vid en viss vald frekvens. 

Om du har en inspelad bas, med ovanstående tankesätt i bakhuvudet, så fundera över om du vill att den ska låta dovare, tjockare, fetare, tydligare eller vad du nu önskar och börja ratta...

Att lära sig hur en eq fungerar är med andra ord inte särskilt svårt, det är bara att skruva och åter skruva - göra "fel" tusen gånger och sedan göra rätt. Det svåra är att veta VAD som är rätt (för låten), det kräver år av träning och inte minst ett gott öra och god smak.

Lycka till.

Mvh Jon

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan sa -Johan-:

Hoppar in med en undran.

Är det vanligt att man automerar ett notch filter som är höjt lite så att det ändrar frekvens beroende på vilka noter t ex en rytmisk elgitarr i Metal spelar?  

Nej, jag skulle inte säga att det är särskilt vanligt, men det är klart man kan göra det om det behövs. Låter ganska tidskrävande?

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan sa Jon Rinneby:

Nej, jag skulle inte säga att det är särskilt vanligt, men det är klart man kan göra det om det behövs. Låter ganska tidskrävande?

/Jon

Kanske uttryckte mig diffust. Menar snarare att man ändrar filtret under olika sektioner, beroende på vilka ackord som spelas och vart sweet spot är. Inte att man följer varje not. I stora studios sätter man väl bara någon praktikant eller något på det 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...