Jump to content
Annons

Feedback på ny progressive house låt - Higher


Recommended Posts

Hej! Här är min nyaste låt som går i samma stil med "Take U" som jag postade förra veckan.

Länk till release: https://ditto.fm/higher-william-apelgren

Vad tycker du? Förslag på förbättring? Feedback uppskattas! : ))

Projektnamn: NewTopTop22

Officiell titel: Higher

Släppdatum: 11/2/2022

Redigerat av William Apelgren
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • William Apelgren ändrade titeln till Feedback på ny progressive house låt - Higher
Annons

Tja. Den lider lite av samma problem som den förra. Men liksom den andra tycker jag inte det är en dålig låt. Den har de rätta elementen och det finns rytm i den. Men trumljuden kunde varit mer noggrant utvalda, du kanske inte har så mycket samples att välja bland?

Gillar intro/outro FX också. Snygg detalj. Det är bara fortsätta att jämföra med andras låtar och förbättra en sak i taget så hittar du nog rätt till slut.

Ett tips som jag tror kan hjälpa dig är att försöka få rätt ljudnivåer på saker och ting innan du börjar finjustera EQ. De stämmer inte som det är just nu. Vissa saker för höga, andra för låga.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack! Jag samplar några av trumljuden själv men använder mig mest av en liten samling samples som jag har plockat ihop från nätet. Jag försöker att välja nytt så ofta som möjligt samtidigt som jag behåller stilen.

Tack så jättemycket för tippsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varsegod. Du kanske borde försöka hitta lite andra samples. Kanske räcker att du behandlar dem annorlunda dock. Tänk på att inte gå för långt med HP filter. Du verkar ha gjort det på det mesta. Din kick och snare t ex har ingen som helst botten, och därmed inget tryck. Lyssna inte på de som säger att du ska skära bort allt över en viss gräns, det stämmer inte.

Här har du en massa kickar som jag gillar. De är gratis och gjorda av den här killen: https://soundcloud.com/markushakala

 

https://howtomakeelectronicmusic.com/markus-hakalas-kicks-all-in-one-500-free-kicks-in-total

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tja, bortsett från vad som redan är skrivet så tycker jag att melodin saknar lite fokus, lite rörigt i droppet med ljud som skär in i varandra. Jag hade gjort huvudmelodin mer framträdande genom att göra mer plats för den genom att EQ:a bort en del av de andra ljuden för att på så sätt få den mer framträdande. Även "lagra" den med andra synthar så den inte försvinner i mixen. 

Du har potential, fortsätt att göra låtar och du lär dig något nytt varje gång. Så har det iaf varit för mig :)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...