Jump to content
Annons
  • 0

Hur få sången att smälta in bättre?


Jamen

Fråga

 Hur får man sången att smälta in bättre i mixen? Har provat lägga på mer eko men svårt att få till det...andra synpunkter också välkomna (barnlåt).

 

Redigerat av Jamen
Link to comment
Dela på andra sajter

14 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Försök att få instrumenten lite mera panorerade så att sången får plats "emellan" dem. Brukar funka att man tänker sig musikerna på en scen framför sig. Man sätter trummisen, mitt i längst bak. Basisten nära trummisen. En kompmusiker på varsin sida av scenen. Samlar kören på ett ställe.  Lead musiker kan ju kliva fram mitt på scenen under solon och så. Så använd stereobilden för att skapa ett mera levande sound, och få till en stereobild som låter ungefär som det skulle låta om du hade alla instrumenten spelade av musiker framför dig.  

Väl en sång som är lead, och lägg körerna lite höger/vänster panorerade så borde redan det kunna hjälpa till. Låt lead rösten vara något högre än de andra med. 

Testa även att köra EQ på de instrument som krockar med just sången. Ofta får man offra lite på de frekvenser som låter bra på vissa instrument, bara för att dessa frekvenser krockar med just sången. Alternativt är att man låter dessa instrument och sången växla av varandra så att de inte låter samtidigt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
Postat (redigerat)

Följde instruktionerna, har visserligen en del kvar att en del kvar att laborera med, men redan avsevärt bättre! Och kunde också sänka volymen på flera kanaler - vilken bonus - och det blev bättre stuns än innan...Tusen tack -k9-!

Före och efter i samma fil

 

Redigerat av Jamen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nästa "regel" du kan testa är att mixa så att trummor och sång är det sista som försvinner när du säker ljudet sakta, tills ljudet är helt borta. 

En regel med undantag är att man då oftast hittat rätt balans i hela mixen. Funkar inte alltid att mixa så, men ofta gör det susen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

En tredje grej du kan testa kan man även användas för att få en viss "ljudeffekt" på sång/solospår. Lite överkurs kanske, men jag har ju farten uppe så vi kör bara. 

Ta leadsången och kopiera det spåret. Kör den genom en kompressor och komprimera tokmycket. Sedan så blandar du in det ljudet med det orörda ljudet bara precis så mycket att du märker om den komprimerade rösten försvinner.

Testa att panorera det komprimerade spåret lite och/eller lägg det med några millisekunders förskjutning för att få olika typer av effekt. Lägger man det några millisekunder innan den orörda rösten så kan de bidra till att man får mera "driv" i sången/texten. Lägger man det så att det kommer några milli efter så kan det bidra till att man får mera "tyngd" i sången/texten. 

Men det är lätt att det bara blir otydligt och grötigt om denna metod inte passa med övrig musik och resten av mixen. 

Vill man så kan man ju köra effekter som reverb, delay osv, eller bara EQ på det spåret med. Gör man det så är det oftast bättre att inte förskjuta effektspåret i tid alls. Men även detta kan leda till att det blir grötigt och otydligt istället för att lyfta sången. Men har man lite tid över så kan det vara kul att experimentera med dessa tekniker med. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack igen! Provade lite men det märktes inte så mycket bland alla röster i just denna låten, kommer att fortsätta experimentera för det låter som något mycket användbart. Synd att jag SLARVADE (som vanligt) med att spara alla varianter ordentligt och under egna namn, nu vet jag inte vad som är vad längre. Men jag återkommer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
5 minuter sedan sa Jamen:

Tack igen! Provade lite men det märktes inte så mycket bland alla röster i just denna låten, kommer att fortsätta experimentera för det låter som något mycket användbart. Synd att jag SLARVADE (som vanligt) med att spara alla varianter ordentligt och under egna namn, nu vet jag inte vad som är vad längre. Men jag återkommer 🙂

Nej det känns inte som ett bra tips för just denna låt, nu när jag tänker efter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Testa en de-esser på sången nu. Du borde få behagligare ljud så. 

En de-esser är en effekt som tar bort skarpa S-ljud. Därav namnet "De-esser" som ju är engelska för "av-essning" för att  vara lite övertydlig. Förmodligen så blir även det hårda K:et i fisk mildare av den effekten med. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ja eller EQ på reverbet där du tar bort bas och diskant likt en omvänd hängmatta. Brukar funka. Tycker det låter rätt bra! 😊👍.

Brukar jobba med EQ på sång och sen kompressor i flera steg för att få den att grävas in i musiken sakta men säkert. Gäller ändå att vara försiktig så det inte blir för mycket. Sen subtila reverb och delay via send. 
 

prova också att lägga lite lite saturation (dist) på sångspåret.

Redigerat av slejnard
La till
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej! Härlig barnlåt - är den egenskriven?

Jag tycker att mixen funkar bra. Angående några s som kanske sticker ut (inte jättefarligt i mina öron faktiskt 🙂) : De-esser kan ju vara en bra grej precis som @-k9- skriver. En annan grej när man har unisona sångstämmor kan vara att helt editera bort s-ljuden på en eller flera av stämmorna. Då upplevs s:en mjukare och även lite tajtare per automatik i det gemensamma sångsoundet. Å andra sidan kanske man inte ska eftersträva ett helt ”kliniskt” sound på en barnlåt. 🙂 

En annan detaljgrej jag tänkte på: Det ligger ett blåsriff med sax på 2-3 och sedan en mer synkoperad slinga på tvärflöjt(?) som ”svarar”. Man skulle kanske kunna testa att ha kvar saxen (2-3) på samma ställe i stereofältet men panorera svaret/tvärflöjten åt vänster, alltså spegelvänt i stereofältet. Det skulle kunna ge mer symmetri och lite rörelse i mixen. (Alternativt blir det bara rörigt, men ta det som en idé... 😄)

Bra jobbat! 👍🏼

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag brukar lägga lite Stereo-Delay på sången för att få ett mer levande och fylligare sound! Testa det!

Panorera ena allt till vänster och andra allt till höger. Sen kan du experimentera med Feedback och Mix!

Redigerat av Teflon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Postat (redigerat)

Tack igen för alla vänliga svar! Tutorials i all ära, men så mycket effektivare med frågor och svar 🙂

Har laborerat lite till och det ordnade sig bättre med fisken, testade panorera svars-saxen också men behöll ändå den monotonare första varianten (lugnare), fortfarande lite vassa s på sina ställen, men kanske får de vara kvar, låter den vila några dagar för att höra med fräschare öron.

Nu får man ju ångra att man inte lagt ned mer tid på att lära sig programmet ordentligt, men jag ska nog hitta alla de där funktionerna till slut!

Egna låtar, alla genrer, fler idéer än vad tiden räcker till tyvärr. 

/Jamen

 

 

 

Redigerat av Jamen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...