Jump to content
Annons

Kontinuerligt sakta ned musik och tonhöjd.


91:an

Recommended Posts

Om man vill att ett musikstycke skall sluta som om det var inspelat på tape och tapen bromsas tills att efter några sekunder stanna, går det att göra i Cubase? Pitch shift och time strech finns ju men här blir det ju att värdena ändras kontinuerligt för att få effekten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
17 minuter sedan sa vayzeria:

Hoppas det funkar.  Annars tänkte jag att man ju köra på automatisering och sänka tempot i tempotrack...

Har aldrig testat automatiseringar eller tempotracks men man måste samtidigt sänka tonhöjden kontinuerligt.

 

4 minuter sedan sa Anodyne Havoc:

Eller pitch envelope i Cubase.

Har aldrig testat det heller... får kolla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tonhöjden sänks ju ändå när tempot sänks.....  En kontinuerlig ton i A blir per automatik lägre när tempot i uppspelning sänks. 

Vet att Metallicas "Master Of Puppets" först spelades in sänktes till  ungefär ¼ lägre än E och spelades lite långsammare.  Därefter spelades den upp i högre hastighet.  Blev tajtare men låter som om den är stämd ¼ högre än E.

 

Lite så jag tänker eller har jag fel?

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Anodyne Havoc:

Om du menar min replik så absolut - jag har en hjärnfri dag. Visst ska pitchen ner med. Så pitch envelope är ett utmärkt verktyg med full koll över förloppet!

🤯

 

Nja, svarade på 91:ans kommentar att sänka pitchen kontinuerligt samtidigt,  men kan ha fel eller missförstå hans tanke med låten sin 🤪

Får testa själv å se/ höra och förundras. 😎

Alla olika sätt att utöva är en lärdom i sig, att någon gång lär man få nytta av kunskapen man lärt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...