Jump to content
Annons

Metal

Recommended Posts

Hej! 

Jag behöver lite tips på hur jag ska bli bättre på att spela elgitarr stående. 

Det känns som att elgitarren är en bra längd nu men det är lite svårare att spela och jag vill inte ha den för högt upp. 

Om det spelar någon roll så spelar jag alla sorters metal. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska alltid kännas bekvämt och avslappnande att stå upp. "Tekniken" koner senare,  eftersom sitta är i princip enklare.  Bara att öva öva öva,  precis som du för med för spelande.  Stå upp mer än du sitter så blir det bra ska du se!🤟👍😎

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova dig fram.  Snart hittar du en längd du gillar.  Har själv ändrart en del i början, det blir så helt enkelt.  Det handlar inte om att gilla eller tycka det e coolt att se ut som Per Gessle med gitarren nere vid knävecken..🤟🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak till, när jag har elgitarren längre ner så blir det ju lite svårare att spela t ex jag kan inte använda lillfingret på samma sätt och nu kan inte jag det här ordet på svenska men på engelska heter det palm mute, som blir lite svårare, då borde det ju vara bättre att höja upp den ett steg? Men då känns det jätte lätt att spela men det kanske ska göra det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Metal said:

Så där långt ner kan inte jag ha 

Det är en vanesak till 99%.

Öva med gitarren där du tycker det är lagom coolt. 
Jag tycker själv det ser mesigt ut när folk har gitarren a la Frälsningsarmén...
(så mogen är jag)

Ska du inte bli solokung nr 1 så borde det gå ganska fort att vänja dig, bygga rätt styrka

Link to comment
Dela på andra sajter

On 5/25/2020 at 9:24 PM, mixamannen said:

Äsch, öva på att spela liggande, så ordnar det sig!! 😆

Vet inte om du skulle vara rolig men det där är faktiskt ett bra sätt att öva. Kanske inte för alla men definitivt för mig. ☺️

 

On 5/26/2020 at 6:34 PM, Metal said:

Så nu har jag tränat att spela lite och det börjar att gå bättre att ha den längre ner så tack så mycket.

Image är mycket men helt fel väg att börja allt med. Börja i rätt ände... Öva på alla vis, gitarren högt upp, sittandes med gitarr mellan båda benen (ala classical guitar), liggandes då såklart och öva olika tekniker, spela alla låtar du kan. Allt du kan tänka dig! Förfina kvaliterna i spelet. När du har hittat säkerhet och bekvämligthet från alla dessa variabler kommer allt att kännas enklare.
Jag tänker dock att en spelstil har man någonstans i grunden. Gäller att hitta den som funkar mest optimalt. Under tiden övar man på alla vis. All kunskap ger bredd oavsett vad du spelar.
Så kontentan, om du spelar med gitarren ståendes med att ha den längre ner än vad som känns bekvämt för dig så att du inte lyckas hantera palm mute.. Då ska du helt enkelt inte ha den där.Finns inget värre än att se en poser på plan 🤐

Redigerat av red_house_painter
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...