Jump to content
Annons

Trummor som i Born to make you happy?


Recommended Posts

Hej!

Jag har som i min introduktions post berättat att jag har snöat in mig på att försöka göra "Boy band" musik mest som en kul grej och för ett skämt projekt som jag har med några kompisar. Jag har nu fastnat för låten "Born to make you happy" med Britney Spears. Tycker den summerar ljudet jag försöker uppnå ganska exemplariskt, det jag fastnade mest för är trummorna. Jag tycker att beatet låter väldigt simpelt (Även fast jag inte tycks få till det helt korrekt). Jag undrar nu hur får man till de där trummorna? Jag vet att just de samplena är extremt svåra att få tag i (Om det ens går) så det begär jag inte, jag tänker något som liknar och sen tänker jag även hur får man till beatet? Det här är säkert en väldigt nybörjar fråga men det stämmer ganska bra överens med vad jag är. 

All hjälp uppskattas ha det bra!

 

Länk till låten om ni inte redan hört den

https://www.youtube.com/watch?v=iTlyTzrkxhE

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla de olika extension-paketen hos Ez drummer eller Addictive drums. Ez drums för Pop och Number 1 hits har några presets som låter rätt lika. Men trummorna på låten är väl rätt generiska, din DAW har förmodligen liknande trummor. Jag använder Cubase och i deras trummodul  finns det flera presets som låter ungefär samma. 

Jag kan inget om trummor, men för mig låter det som en vanlig fjärdedelstakt. Kick på 1, virvel på 3, tamburin/klapp  på 2 och 4, och hi hat på åttondelar.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! 
Håller med - skitsnyggt beat på den låten. Som vanligt med Cheiron-pop är det till synes enkla mer komplicerat när man kollar in detaljerna. 🙂

Det är mycket rytmiskt finlir här, men jag tror du kan börja med följande:

• Kick på 1 och 3 (jag tror egentligen det finns en till ”lättare” kick som spelar några figurer, men vi skippar den så länge)

• Virvel på 2 och 4

• Handclap ihop med virvel på 2 och 4

• Lägg hihat på sextondelar, men se till att varannat slag är tystare (lägre velocity) så att det blir betoningar/accenter på åttondelar.

• Istället för hihat med betoningar kan du annars testa: Lägg hihat på åttondelar, och lägg en diskantig shaker parallellt med det på alla sextondelar. Då kan du få samma effekt - en sextondelsfeeling, men med drivet från åttondelarna.

• Lägg en lätt synt-tamburin eller möjligen en hyfsat tyst öppen synt-hi-hat på ”upbeats”, dvs på alla ”å” i 1å2å3å4å. Du hör den lite åt höger i stereofältet, jag tror att den kommer in vid 0:19. Den enkla detaljen bidrar också till ”lunket” i beatet.

Man kan som sagt utveckla baskaggen lite, och det finns säker en massa andra detaljer, men prova gärna det här och se om du kommer en bit på väg!

Mvh Jonas

 

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...