Jump to content
Annons

Elgitarr förstärkare


Metal

Recommended Posts

Hej! 

Jag har tänkt att köpa en ny elgitarr förstärkare. Just nu har jag en marshall mg30cfx som jag inte tycker har bra metalljud. Jag har kollat på några förstärkare. 

Blackstar id260 tvp combo

Blackstar id60 tvp Combo

Marshall dsl40cr 

Marshall dsl20 huvud

Orange Crush cr120 huvud

Så vilka tycker ni passar till metal t ex metallica, iron maiden, megadeth...? 

Och vad är det för skillnad mellan blackstar id60 tvp Combo och blackstar id260 tvp Combo? 

 

Tack på förhand

Mvh Linus

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För hemmabruk borde din Marshall fungera bra. Det är lätt hänt att man tror att nya, dyra prylar är en genväg till perfekta ljudet. Men för att det ska låta bra måste man öva, öva, öva. Och är man riktigt duktig kan man nästan få vad som helst att låta bra.

Så mitt tips är att du kör vidare med den förstärkare du redan har. När du verkligen känner att du behärskar den så vet du antagligen bättre vad du vill ha, och kan då gå vidare. Köper du något halvt på måfå redan idag så är risken stor att du bara blir besviken.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att jag hör mycket positivt om BOSS Katana. Dom verkar överkomliga prismässigt, särskilt begagnat, och har många finesser. (Själv får jag lite ha-begär av Orange Terror Stamp på 20W.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på drivekanalen, men koppla på en dist/overdrive oxå.  Men med försiktiga inställningar så du får lite tryck innan signalen går in i stärkaren. 

Ställ basen kl: 11

Midd kl: 8

Balance kl: 3 

 

Ungefärliga inställningar enligt mitt tycke.  Men sedan beror det ju på gitarr, dist, pickup m.m 

Får laborera lite, kanske du får till det till slut 😎🤟

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag har en distortion Pedal, om jag  ställer in od 2 på min marshall mg 30 cfx och skruvar upp gainet lite på pedalen så borde det ju bli bra metal ljud, eller? 

Och sen så säger många att marshall mg serien är jätte dåliga, så det är lite därför jag tänkte på en annan förstärkare. 

 

Mvh Linus. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa oioioi:

Precis, lär dig behärska den utrustning du har först. Att investera tid i stället för pengar ger ofta bättre resultat. (Lita på mig...😎)

Håller med där. När du kan  lira bra,  så är man ute efter "sitt" ljud att "spela" ut sin musikaliska personlighet  så att säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Som dom andra skriver så är det mer speltekniken som gör genren. Har du dock svårt att ställa in stärkarens olika parametrar för att få det ljudet du söker då rekommenderar jag en schysst multieffekt. De har i regel många helt okej förinställda presets. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...