Jump to content
Annons

Hej Addic!


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag sÄg reportaget i tidningen om dig o ditt gitarrande. Kan jag följa tipsen dÀr om jag vill ha en ren dist? D.v.s. jag vill ha en dist som inte spretar Ät olika hÄll å la Captain Beefheart pÄ Safe as Milk-cd:n, utan mer som BTO pÄ "Rock is my life"-lÄten. Antar att en ny Gibson Le Paul gör sitt till hÀr. Tror du det Àr bra att stÀnga in förstÀrkaren i en garderob som en del lÀr göra och mika dÀrinne för att inte störa grannarna och för att fÄ ett dÀmpat utrymme?

Den rena disten jag talar om skall alltsÄ vara "samlad" och gÀrna med rÀtt mycket botten.

Reply i natten?

😄

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Det dÀr med garderoben....... Àr det inte kul att fÄ med lite rum i ljudet? Jag tycker det i alla fall. Jag tycker att det allra goaste lilla gitarrljud kan bli platt och livlöst om det inte finns med lite "rumsdaller". Det kan rÀcka med det man fÄr in i nÀrmicken eller sÄ kan man komplettera med en mick lÀngre bort frÄn stÀrkaren.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det dÀr med att slÀnga in förstÀrkaren i garderoben - vilket jag dock Ànnu aldrig provat sjÀlv - var nÄgot jag lÀste i Musikermagasinet för en massa Är sen. Det var sÄ en hel del hemstudiopolare gjorde dÄ Ätminstone, för att inte störa grannar. Huruvida de madrasserade garderoben invÀndigt och borrade hÄl i sockeln för miksladden kommer jag inte ihÄg. Numrena ligger pÄ vinden...

En lite annan sak jag undrat över ett bra tag, det Ă€r hur katten en del gitarrister fĂ„r sĂ„ attans lĂ„nga toner helt enkelt. SĂ„g t.ex. Lou Reed igĂ„r kvĂ€ll. Han slog en en strĂ€ng och kunde sen hĂ„lla nere fingret pĂ„ samma stĂ€lle i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen gĂ„r sĂ„nt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju mĂ€rkt att med lite dyrare och mer vĂ€lbyggda gitarrer sĂ„ Ă€r sustainet lite lĂ€ngre, men inte sĂ„ det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Generellt sett sÄ önskar jag mer sustain i min musik. Trött pÄ fm syntes och samplingar och "dÄliga" gitarrer och trummaskiner som dör ut efter nÄn ynka sekund. Vill ha lÀngre toner, sustain och dÀrefter snabb decay (...heter det vÀl?).

Önskar inte heller att lĂ€gga bautareverb pĂ„ allt som lösning. Get it?!

Jag Ă„terkommer till min egentliga huvudfrĂ„ga om ren dist, nĂ€r jag vet vad 17 det Ă€r jag menar! 😆 Men fundera pĂ„ det med lĂ„nga toner sĂ„ lĂ€nge...

MĂ„ste nu ivĂ€g till arb för att tjĂ€na mitt dagliga bröd, vilket Ă€r polarbröd och mĂŒslifralla. Återkommer i huvudfrĂ„gan.

😆

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

och kunde sen hĂ„lla nere fingret pĂ„ samma stĂ€lle i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen gĂ„r sĂ„nt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju mĂ€rkt att med lite dyrare och mer vĂ€lbyggda gitarrer sĂ„ Ă€r sustainet lite lĂ€ngre, men inte sĂ„ det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste Ă€r tekniken och den sitter i fingrarna. 😉

Mvh / djonas

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sustainen hÀnger mycket mycket pÄ gitarren du spelar pÄ och Àven pÄ förstÀrkaren.

Skaffa ett par hyffsade EMG mickar till guran till att börja med(För fett ljud desutom;)). Testa sedan olika förstÀrkare tills du hittar en som passar dig. Och personligen sÄ tycker jag inte att sustainpedaler sköter jobbet bra. Och som jonas sa sÄ Àr Àven spelteknik jÀkligt viktigt.

En sak du kan prova Àr att höjja mickarna pÄ guran en aning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

och kunde sen hĂ„lla nere fingret pĂ„ samma stĂ€lle i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen gĂ„r sĂ„nt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju mĂ€rkt att med lite dyrare och mer vĂ€lbyggda gitarrer sĂ„ Ă€r sustainet lite lĂ€ngre, men inte sĂ„ det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste Ă€r tekniken och den sitter i fingrarna. 😉

Mvh / djonas

ja, det krÀvs VERKLIGEN teknik för att slÄ ann en ton och hÄlla kvar fingret pÄ bandet...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

och kunde sen hĂ„lla nere fingret pĂ„ samma stĂ€lle i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen gĂ„r sĂ„nt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju mĂ€rkt att med lite dyrare och mer vĂ€lbyggda gitarrer sĂ„ Ă€r sustainet lite lĂ€ngre, men inte sĂ„ det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste Ă€r tekniken och den sitter i fingrarna. 😉

Mvh / djonas

ja, det krÀvs VERKLIGEN teknik för att slÄ ann en ton och hÄlla kvar fingret pÄ bandet...

Tror han menar anslagsteknik och tonkombinationer i sammanhang.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

och kunde sen hĂ„lla nere fingret pĂ„ samma stĂ€lle i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen gĂ„r sĂ„nt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju mĂ€rkt att med lite dyrare och mer vĂ€lbyggda gitarrer sĂ„ Ă€r sustainet lite lĂ€ngre, men inte sĂ„ det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste Ă€r tekniken och den sitter i fingrarna. 😕

Mvh / djonas

ja, det krÀvs VERKLIGEN teknik för att slÄ ann en ton och hÄlla kvar fingret pÄ bandet...

Tror han menar anslagsteknik och tonkombinationer i sammanhang.

Jag vill inte hÄlla med om anslagsteknik men tjockare strÀngar gör jobbet bÀttre.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

och kunde sen hĂ„lla nere fingret pĂ„ samma stĂ€lle i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen gĂ„r sĂ„nt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju mĂ€rkt att med lite dyrare och mer vĂ€lbyggda gitarrer sĂ„ Ă€r sustainet lite lĂ€ngre, men inte sĂ„ det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste Ă€r tekniken och den sitter i fingrarna. 😕

Mvh / djonas

ja, det krÀvs VERKLIGEN teknik för att slÄ ann en ton och hÄlla kvar fingret pÄ bandet...

Tror han menar anslagsteknik och tonkombinationer i sammanhang.

Jag vill inte hÄlla med om anslagsteknik men tjockare strÀngar gör jobbet bÀttre.

Anslagen Àr mycket viktiga vare sig du tror det eller inte. Att vinkla plektrumet och ge ett precist lagom hÄrt anslag ger bra mycket lÀngre sustain iom att övertonerna kommer fram tydligare och de i sig har högre sustain (Knepigt förklarat dock). Och visst, strÀngtjocklek Àr ocksÄ viktigt. Men man ska aldrig utesluta spelteknik.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

personligen sÄ tycker jag inte att sustainpedaler sköter jobbet bra.

syftar du pÄ Fernandes sustainern som jag nÀmnde dÀr sÄ det ingen pedal utan ett batteridrivet mick system (eller vad man ska kalla det för) som hÄller strÀngarna vibrerande.. Steve Vai t.ex. andvÀnder de flitigt ..varav de tvÄ smÄ switcharna vid stallet som du kan se pÄ mÄnga av hans gitarrer.. har hört att det ska funka bra iaf.. men jag har faktist inte provat sjÀlv Àn.. felet Àr juh att du blir tvungen att byta en av mickarna pÄ gitarren.. och jag vet inte hur bra sjÀlva sustainer micken lÄter nÀr du spelar genom den.. men anvÀnder du sÀllan halsmicken t.ex. sÄ kan du juh byta den mot sustainern sÄ kan du hÄlla strÀngarna gÄende med med den medans du spelar genom stallmicken..

http://www.fernandesguitars.com/sustainer.htm

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

För "ren dist": anvÀnd överstyrningen pÄ förstÀrkaren, ej nÄn distpedal, o spela högt. möjligen funkar en fuzz-pedal bÀttre. Det Àr oftast mÀngden dist som överdrivs, sÄ allt bara lÄter bzzzzzzz, istÀllet för toner o harmonier. HÄrt, tydligt anslag hjÀlper oxÄ.

Feedback: mickar som ger bra utsignal, nya strÀngar, bra spelteknik, rÀtt justerad höjd pÄ micken, bra driv i förstÀrkaren, o stÄ sÄ gitarr o förstÀrkare Äterkopplar, utan att det blir rundgÄng.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

och kunde sen hĂ„lla nere fingret pĂ„ samma stĂ€lle i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen gĂ„r sĂ„nt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju mĂ€rkt att med lite dyrare och mer vĂ€lbyggda gitarrer sĂ„ Ă€r sustainet lite lĂ€ngre, men inte sĂ„ det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste Ă€r tekniken och den sitter i fingrarna. 😕

Mvh / djonas

ja, det krÀvs VERKLIGEN teknik för att slÄ ann en ton och hÄlla kvar fingret pÄ bandet...

Tror han menar anslagsteknik och tonkombinationer i sammanhang.

Jag vill inte hÄlla med om anslagsteknik men tjockare strÀngar gör jobbet bÀttre.

Anslagen Àr mycket viktiga vare sig du tror det eller inte. Att vinkla plektrumet och ge ett precist lagom hÄrt anslag ger bra mycket lÀngre sustain iom att övertonerna kommer fram tydligare och de i sig har högre sustain (Knepigt förklarat dock). Och visst, strÀngtjocklek Àr ocksÄ viktigt. Men man ska aldrig utesluta spelteknik.

jag tycker att anslag med vinklat plektrum ger mer övertoner/krispigt ljud vid anslaget och inte i sustainen. Men, vi kan ju diskutera detta för alltid utan att nĂ„gon av oss ger sig. Vi skulle haft mĂ€tinstrument med sjukhusprecisioner och mĂ€tt det 😆

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men fundera pÄ det med lÄnga toner sÄ lÀnge...

PÄ med massa dist sen gnuggar du strÀngen i ett skönt vibrato, stÀll dig gÀrna mot förstÀrkaren samtidigt, sÄ kommer du kunna hÄlla din ton i 30sek, minst. Att gunga sexigt pÄ höfterna hjÀlper...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

och kunde sen hĂ„lla nere fingret pĂ„ samma stĂ€lle i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen gĂ„r sĂ„nt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju mĂ€rkt att med lite dyrare och mer vĂ€lbyggda gitarrer sĂ„ Ă€r sustainet lite lĂ€ngre, men inte sĂ„ det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste Ă€r tekniken och den sitter i fingrarna. 😆

Mvh / djonas

ja, det krÀvs VERKLIGEN teknik för att slÄ ann en ton och hÄlla kvar fingret pÄ bandet...

Tror han menar anslagsteknik och tonkombinationer i sammanhang.

Jag vill inte hÄlla med om anslagsteknik men tjockare strÀngar gör jobbet bÀttre.

Anslagen Àr mycket viktiga vare sig du tror det eller inte. Att vinkla plektrumet och ge ett precist lagom hÄrt anslag ger bra mycket lÀngre sustain iom att övertonerna kommer fram tydligare och de i sig har högre sustain (Knepigt förklarat dock). Och visst, strÀngtjocklek Àr ocksÄ viktigt. Men man ska aldrig utesluta spelteknik.

jag tycker att anslag med vinklat plektrum ger mer övertoner/krispigt ljud vid anslaget och inte i sustainen. Men, vi kan ju diskutera detta för alltid utan att nĂ„gon av oss ger sig. Vi skulle haft mĂ€tinstrument med sjukhusprecisioner och mĂ€tt det 🙂

Behöver inga mÀtinstrument för att bevisa min Äsikt. Vill du ha ljudexempel pÄ de 2 olika anslagen?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Spel-plektrum-anslagteknik har en stor betydelse och Àven gittaren har en betydelse för att fÄ en lÄng sustain, gittarer som gibson dÀr hals och kropp sitter i ett har bÀttre sustain Àn

gittarer som har skruvade halsar. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vill inte hÄlla med om anslagsteknik men tjockare strÀngar gör jobbet bÀttre.

Hehe, hur mĂ„nga Ă„r har du spelat? 🙂

Gissa...

Hur lÀnge har du spelat förresten?

Försöker du mĂ€ta dig med Djonas? 😉

Vem har nÄgot om att vara bÀttre Àn den andre? Ska jag frukta djonas pga av nÄgra halvtaskiga sweep arpeggios (du fÄr dig en dÀng du ocksÄ djonas eftersom du ifrÄgastÀllde pÄ ett oartigt sÀtt hur lÀnge jag spelat gitarr pga min Äsikt)?

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Jag tror att jag föstÄr vad du menar med rent distat ljud.

Dvs bÀttre strÀng separation i distat ljud inte bzzzzzz.

Vanlig förekommande dist Àr att man vrÀker pÄ mera dist och mindre gain.

detta resulterar i grötig distortion, detta kommer an pÄ förstÀrkaren i första hand.

Visst pÄverkar valet av gitarr ocksÄ men inte lika mycket om man nu utgÄr ifrÄn en bra gitarr. Fender eller Gibson typer.

Jag har mÀrkt att allt stÄr i relation till volym kontra tillförd distortion som förstÀrkaren klara av att hantera innan den sjÀlv börjar att sjÀlvsvÀnga och tillföra bzzzz ljud till signalen.

DÀrför gillar jag rör stÀrkare bÀttre Àn transistor förstÀrkare som sjÀlvsvÀnger redan nÀr det slagits pÄ i de billigare varianterna, Och vid högre volym sÄ lÄter det bzbzbzbzbzbzbziiiiiii.... I mina öron.

Jag bygger sjĂ€lv RÖR-förstĂ€rkare och kan bara hĂ€nvisa till att de flesta förstĂ€rkare

som kommersiellt sÀljs idag inte klarar att ge det rena balanserade disten med separerat strÀngljud i ackorden. De blir tyvÀrr alldeles för dyra att tillverka för att allmÀnheten skall ha rÄd att köpa dem i nÄgon större utstrÀckning.

Seriöst Tips:

Prova nÄgon förstÀrkare som Tommy Folkesson byggt om (moddat) sÄ tror jag att det Àr just detta rena distade ljud med separerat strÀngljud du Àr ute efter.

Ang trÄdens utveckling.... :-)

Bara för att lÀgga mig i.... Ganska intressant att Ni bemödar Er att utge er för vem som Àr bÀst bara för att en del hÀr kan spela inrepade skalor snabbt.. :-), personligen Àr det helt ointressant för mig. Vad som gÀller för mig Àr att man LIVE skall kunna prestera detta och inte sitta i dagar och lÀgga pÄlÀgg efter pÄlÀgg i en studio. Det klarar egentligen vem som helst bara man tar tid pÄ sig och trÀnar hÄrt.

A.D

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...