Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej pÄ er!

Jag har spelat in en jazzplatta Ät en kompis (hans egna lÄtar), och vi har Àntligen fÄtt upp den pÄ Spotify. Finns hÀr:

SĂ€ttningen Ă€r tenorsax, trumpet, kontrabas, piano (flygel) och trummor. Allt Ă€r inspelat ”live utan publik”. Jag spelar Ă€ven trummor pĂ„ plattan.

Vi hyrde en lokal med bra akustik och hade tvÄ knappa dagar (ca 12 timmar totalt) pÄ oss för inspelningen, inklusive uppsÀttning och nerplockning av instrument och mina studioprylar. Jag var nÄgot stressad över de knappa marginalerna, men lyckades undvika större misstag sÄnÀr som pÄ en enda tappad tagning (oförklarligt glapp i mickkabel pÄ morgonen dag 2...). Alla i bandet var i samma rum vid inspelningen.

Saxen Àr mickad med en smÄmembrans kondensatormick av modell Röde M3.

Trumpeten Àr mickad med en dynamisk Shure SM7b.

Flygeln Àr mickad i stereo med 2 st Röde M3.

Kontrabasen Àr inspelad med en inbyggd mick, bÄde via line och med ytterligare mickning (Shure SM57) pÄ en basstÀrkare i lokalen. Vi hade tidigare testat att micka kontran akustiskt med en stormembranare, vilket gav ett kanonsound men var helt omöjligt att göra vid bandinspelningen pga massor av lÀck frÄn andra instrument.

Trummorna Àr inspelade med 2 st Line Audio CM3 (smÄmembrans kondensatormick) i stereo som överhÀng, och en Audix D6 pÄ bastrumman. Jag hade Àven en SM57 pÄ virveltrumman, men den Àr knappt med i mixen.

Allt Àr inspelat via mitt 8-kanals ljudkort Presonus Audiobox 1818VSL, med nÄgra extra kanaler via en extern 8-kanals mickpreamp Behringer ADA8200 Ultragain. 

Trumpetmicken Shure SM7b fick gÄ via en egen mickpreamp Studio Projects VTB-1, eftersom den mickmodellen enligt mina erfarenheter krÀver lite mer gain Àn vad preamparna i Audioboxen och Behringern kan erbjuda.

Vid mixningen försökte jag fĂ„ fram naturliga sound och vara hyfsat försiktigt med kompressor. Jag hade inga rumsmickar, utan ”rummet” man hör Ă€r till största delen ett impulsreverb (convolution reverb).

Ett kul projekt pĂ„ alla sĂ€tt, lyssna gĂ€rna! 🙂

/ Jonas W

Redigerat av Jayway
  • Gilla 2
Annons
Postat

Det lÄter jÀttebra och trots att jag inte Àr nÄn jazz fan sÄ diggar jag loss lite och minns tillbaka till Jazz och Blues festivalen. Mixen mÄste vara ganska lyckad ocksÄ dÄ jag lyssnar pÄ min samsumg 32 " TV jag har som extern skÀrm nÀr jag meckar video dÄ den till och med ger lite av den dÀr jag Àr dÀr och lyssnar sjÀlv kÀnslan. Basen blir inte jÀttetydlig i en sÄn lyssning det fÄr man ju rÀkna med men nÀr ljudet Àr kasst meckat dÄ hörs det överlag vÀldigt markant i en TV och hÀr lÄter allt minst sagt helt OK.

OcksÄ skoj att fÄ lyssna pÄ ADA8200 preampen i sÄna hÀr sammanhang dÄ jag har tvÄ sjÀlv.

Att det fans sÄ mÄnga coola jazz katter i Linköping det visste jag inte dom lirar riktigt nice och lÄtarna Àr bra.

Lycka till

• 3 mĂ„nader senare...
Postat
21 timmar sedan, martinwiden said:

Fasen vad kul med Linköpings-jazz! Det lÄter "rummigt" Àven utan, som du skrev, utan rumsmikrofoner.
Bra jobbat!

Tack Martin, kul att du lyssnade! 🙂

Postat

Tack Terror! Ja, riktigt kul - men som vanligt en del kreativ Ă„ngest pĂ„ vĂ€gen. 😉 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.