Jump to content
Annons

Inspelning av jazzplatta - och hur vi gjorde


Jayway

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har spelat in en jazzplatta åt en kompis (hans egna låtar), och vi har äntligen fått upp den på Spotify. Finns här:

 

Sättningen är tenorsax, trumpet, kontrabas, piano (flygel) och trummor. Allt är inspelat ”live utan publik”. Jag spelar även trummor på plattan.

Vi hyrde en lokal med bra akustik och hade två knappa dagar (ca 12 timmar totalt) på oss för inspelningen, inklusive uppsättning och nerplockning av instrument och mina studioprylar. Jag var något stressad över de knappa marginalerna, men lyckades undvika större misstag sånär som på en enda tappad tagning (oförklarligt glapp i mickkabel på morgonen dag 2...). Alla i bandet var i samma rum vid inspelningen.

Saxen är mickad med en småmembrans kondensatormick av modell Röde M3.

Trumpeten är mickad med en dynamisk Shure SM7b.

Flygeln är mickad i stereo med 2 st Röde M3.

Kontrabasen är inspelad med en inbyggd mick, både via line och med ytterligare mickning (Shure SM57) på en basstärkare i lokalen. Vi hade tidigare testat att micka kontran akustiskt med en stormembranare, vilket gav ett kanonsound men var helt omöjligt att göra vid bandinspelningen pga massor av läck från andra instrument.

Trummorna är inspelade med 2 st Line Audio CM3 (småmembrans kondensatormick) i stereo som överhäng, och en Audix D6 på bastrumman. Jag hade även en SM57 på virveltrumman, men den är knappt med i mixen.

Allt är inspelat via mitt 8-kanals ljudkort Presonus Audiobox 1818VSL, med några extra kanaler via en extern 8-kanals mickpreamp Behringer ADA8200 Ultragain. 

Trumpetmicken Shure SM7b fick gå via en egen mickpreamp Studio Projects VTB-1, eftersom den mickmodellen enligt mina erfarenheter kräver lite mer gain än vad preamparna i Audioboxen och Behringern kan erbjuda.

Vid mixningen försökte jag få fram naturliga sound och vara hyfsat försiktigt med kompressor. Jag hade inga rumsmickar, utan ”rummet” man hör är till största delen ett impulsreverb (convolution reverb).

Ett kul projekt på alla sätt, lyssna gärna! 🙂

/ Jonas W

Redigerat av Jayway
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter jättebra och trots att jag inte är nån jazz fan så diggar jag loss lite och minns tillbaka till Jazz och Blues festivalen. Mixen måste vara ganska lyckad också då jag lyssnar på min samsumg 32 " TV jag har som extern skärm när jag meckar video då den till och med ger lite av den där jag är där och lyssnar själv känslan. Basen blir inte jättetydlig i en sån lyssning det får man ju räkna med men när ljudet är kasst meckat då hörs det överlag väldigt markant i en TV och här låter allt minst sagt helt OK.

Också skoj att få lyssna på ADA8200 preampen i såna här sammanhang då jag har två själv.

Att det fans så många coola jazz katter i Linköping det visste jag inte dom lirar riktigt nice och låtarna är bra.

 

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...