Jump to content
Annons

Ni med Studio Projects VTB-1, kolla hit!


ChrioN

Recommended Posts

Jag har åter ett problem med låga volymnivåer.

Så som det ser ut nu, så måste jag pusha input gain till klockan fyra (50dB) och output gain på max, alltså +12dB, ändå får jag inte en riktigt stark signal. Jag tycker att signalen borde bli ganska överstyrd, och därmed skapa digital distortion i Cubase.

För tydlighetens skull så kan jag även berätta hur jag har kopplat:

Studio Projects C1 mikrofon -> Studio Projects VTB-1 mikpreamp -> Emu 1820m ljudkort line in.

Jag har testat med både Solid State-läget och Tube-läget på preampen.

Alla kablar funkar som de ska, och är balancerade.

Jag kör ingångarna på Emu 1820m'an på +4dBu. Är det det som är problemet? Om jag ställer om till -10dBv blir nivåerna fina...

n0000b

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
p_eversound (oregistrerad)

Kanske lite OT för dig, men jag har en ADK 51s som jag kör in i mitt EMU 1820, jag får i stort sett dra på fullt ös på in för att få hyfsad nivå. Jag vet att man kan ändra inställningar (typ preferences) i patchmix för att få bättre nivå in, men jag har inte brytt mig om att kolla detta mer ingående... När jag kör genom min art tube pre amp brukar jag ha +20 gain knappen intryckt för att få bra nivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en ADK 51s som jag kör in i mitt EMU 1820, jag får i stort sett dra på fullt ös på in för att få hyfsad nivå.

Menar du att du använder de inbyggda mickstärkarna på 1820 då? Dom förstärker bara 40 dB, så det är inte så konstigt om gainen är högt uppdragen. Hur är det med brusnivån? Tycker du att det är starkt brus i förhållande till sången?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en ADK 51s som jag kör in i mitt EMU 1820, jag får i stort sett dra på fullt ös på in för att få hyfsad nivå.

Menar du att du använder de inbyggda mickstärkarna på 1820 då? Dom förstärker bara 40 dB, så det är inte så konstigt om gainen är högt uppdragen. Hur är det med brusnivån? Tycker du att det är starkt brus i förhållande till sången?

Jag menar att jag använde den inbyggda preampen. Den körde jag upp till ungefär 30dB, och det blev perfekt.

tillbaka till VTB1an.

Brusnivån är väldigt låg faktiskt, men man vill ju kunna vresa upp nivåerna så att det blir digital distortion utan att maxa preampen. Det blir ju en hel del gain, och därmed en hel del brus, om man vrider upp alla reglar max på den. Men nu när jag kör med -10dBv så blir nivåerna riktigt starka, och jag kan vrida ner gainen en hel del mer. Jag kör input gain på 40dB, och output gain på 0dB, och det är inga som helst problem med att överstyra signalen.

Iom att man inte kan ställa in nivån på de inbyggda preampsen (+4dBu alt. -10dBv), så kanske de alltid är på -10dBv. Jag ska testa att vrida upp gainen exakt lika mycket på VTBn som på 1820Mn och se om det blir någon skillnad. Alltså att köra VTBn med -10dBv. Om det inte blir någon skillnad vet jag att de inbyggda preampsen kör på -10dBv också, och därmed finns det inget problem. 😄

rörigt värre 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt manualen sidan 3 skiljer det 5 db mellan balanced out och line out (balanced out ger högre signal). Om du inte redan idag tar ut via balanced out (XLR) så kan du prova det i stället för line-out (TRS).

-10 är känsligare än +4.

Kör -10 om det låter bättre. Slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt manualen sidan 3 skiljer det 5 db mellan balanced out och line out (balanced out ger högre signal). Om du inte redan idag tar ut via balanced out (XLR) så kan du prova det i stället för line-out (TRS).

-10 är känsligare än +4.

Kör -10 om det låter bättre. Slut.

...och här sitter jag och letar i manualen efter om det är dBu eller dBv... shit...

Tack ska du ha, just nu kör jag dock med xlr. Sen att om det låter bra så ska man låta det vara, jag vet! Men jag kan lätt haka upp mig på vissa grejer.

Jaja, det blir nog bra det här. Om inte, så återkommer jag 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kablar funkar som de ska, och är balancerade.

... 🙂

🙂

Sorry, är lite blind ibland...

Och det ju bättre när det visar sig i meddelanden till webbforum, än som det blir ibland när man skriver nåt till professorn... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä va %¤#..

Det är något som inte stämmer...

Jag testade VTB1an jämte Emu's inbyggda. För att veta helt säkert att nivåerna skulle bli exakt lika höga satte jag en hörlur på mikrofonen.

Jag satte gainen på 55dB på båda två, och här är resultatet:

levels.gif

Emu 55dB är betydligt starkare än VTB1ans. Ska inte 55dB vara just 55dB?

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects C1 mikrofon -> Studio Projects VTB-1 mikpreamp -> Emu 1820m ljudkort line in.

Jag kör ingångarna på Emu 1820m'an på +4dBu. Är det det som är problemet? Om jag ställer om till -10dBv blir nivåerna fina...

Skulle tro att problemet ligger i nivåinställningen. Om du anger att signalen in är "+4" men i själva verket är "-10" så får ingången fel referensnivå (kan skilja en volt eller mer, teoretiskt sett).

Går det kanske att ställa utgången/arna på VTB-1?

Balanserad signal(ering) innebär att man använder skillnaden mellan två signaler för att ange spänningsnivå, vilket ger ett slags skydd mot störningar. En kabel för överföring av balanserad signal har tre ledare (+/hot, -/cold samt nolla). Jämför med TS (mono-tele) som har bara två ledare (och spänningen mäts mellan nolla och +).

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Emu 55dB är betydligt starkare än VTB1ans. Ska inte 55dB vara just 55dB?

Kanske enkelt kan förklaras med att dB anger en skillnad. Vilken referensnivå används, dvs vad är 0 dB definerat till? Måste anges om mätvärdet ska vara användbart. T.ex. 0,755 volt = 0 dB. Det som mäts kan också vara ljudnivå, effekt, spänning, ... dvs olika enheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

freddo,

Jo jag ställde ju om ingångsnivån till -10dBv, och då blev signal starkare, men inte lika stark som Emu's...

Jag gjorde även ett test då jag försökte få VTB1ans nivåer att bli samma som Emu's. Detta gjorde jag genom att ställa både preampsen på 55dB gain, och sen höja nivån på VTB1an i Emus mjukvarumixer innan den spelas in på riktigt i Cubase, för att matcha nivåerna. Detta medförde att bruset blev ganska mycket högre än Emu's preamp, även att dom båda nu hade samma volym. Röret var avstängt. Jaja, man kanske inte ska klaga på ljudkortets inbyggda preamps då, som verkar tystare än en extern preamp i tusenkronorsklassen...eller så är det tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att höja i patchmixern verkar inte va nån höjdare. 😉

Vill du gärna få samma nivå (eller veta vilka som ger samma) så borde du plocka fram en voltmeter och se vilket läge på VTB1ans ratt som ger samma spänning till micen som t.ex. 55dB på Emu.

Att samma läge t.ex. kl 12 eller samma dB-tal ger samma spänning, på olika apparater, är väl snarare tur än ett måste?

Men i manulen borde det ju stå lite om detta vilka nivåer som input gain kan variera mellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...