Jump to content
Annons

Program för att skriva tre- och fyrstämmig sats


PeterF

Recommended Posts

Jag söker ett program, som är ett hjälpmedel, när man skriver tre- och fyrstämmig sats, till exempel för en kör. Jag tänker mig, att man arbetar utefter en tidslinje, där man jobbar ifrån vänster till höger, och där man hela tiden, från en meny i programmet, får förslag på hur stämmorna ska gå, som man kan lyssna på och välja från, utifrån de regler man i förväg har bestämt, till exempel förbud mot kvintparalleller.

Liknande funktioner skulle även kunna användas för att skapa ackordföljder och ackordläggningar utifrån förutbestämda regler.

Musik innehåller mycket matematik, och datorn är en siffermaskin - så jag tycker att det borde gå att få mycket mer hjälp av datorn, när man skriver fyrstämmig sats.

Med vänlig hälsning!

Peter

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
5 timmar sedan, PeterF said:

Jag söker ett program, som är ett hjälpmedel, när man skriver tre- och fyrstämmig sats, till exempel för en kör. Jag tänker mig, att man arbetar utefter en tidslinje, där man jobbar ifrån vänster till höger, och där man hela tiden, från en meny i programmet, får förslag på hur stämmorna ska gå, som man kan lyssna på och välja från, utifrån de regler man i förväg har bestämt, till exempel förbud mot kvintparalleller.

Liknande funktioner skulle även kunna användas för att skapa ackordföljder och ackordläggningar utifrån förutbestämda regler.

Musik innehåller mycket matematik, och datorn är en siffermaskin - så jag tycker att det borde gå att få mycket mer hjälp av datorn, när man skriver fyrstämmig sats.

Med vänlig hälsning!

Peter

 

Tror inte att det finns men som du säger borde det gå att programmera. Datorn analyserar diverse verk ur en tids epok och ger sen förslag på stämma. 

 

Vore coolt att välja typ senromantik eller säg Barrock och så får man förslag därefter. 

 

Annars får man ju gå den hårda vägen och lära sig. Det är både kul å frustrerande 🤣

 

Sibelius är väl bransch standard för not skrift, men det finns några olika alternativ

 

Notion 6 om du kör presonus

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan förmodligen blippa i noter i pianorullen i alla daws och lyssna hur det låter i realtid nu för tiden. Det gjorde jag i cakewalk allaredan på 90 talet och lyckades till och med få min lärare på Liljeholmens fhsk när jag hade fuskat på en hemuppgift och gjort ett fyrstämmigt midi kör arr på gehör istället för först på noter att säga jag vill höra en gång till. Matematik och musik blä fy fan inte mera än nödvändigt som att räkna takt.

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Det enda program som mig veterligen självt producerar en tre-fyr- eller femstämmig sats är Band-in-a-box. Det funkar som en skiss att utgå ifrån, för musikstilar som max byter ackord på varje fjärdedel (och även då blir det lite...konstgjort). Att få en koralsats som någon lärare i satslära skulle godkänna är inget att tänka på. Men för att lägga Ooh-stämmor går det bra. Man utgår då inte från melodin, utan spelar in en av stämmorna som programmet får modellera de övriga stämmorna kring. Naturligtvis måste man också ange ackordföljden.

Till det fantastiska gratisprogrammet MuseScore finns en plugin vid namn "Check harmony rules" som kollar att din sats inte bryter mot några grundläggande regler i harmoniläran. Plugin:en har jag inte själv använt dock, men MuseScore är verkligen ett program som troligen får övriga kommersiella aktörer att ligga sömnlösa om nätterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...