Jump to content
Annons

Bästa sätt att lära sig att göra musik


Hasselsnoken

Recommended Posts

Vad är det bästa sättet att lära sig göra musik på när man är nybörjare? Har hört att det är att göra remakes på andra låtar, men då man saknarde  plugins och sample packsen så verkar inte det som det roligaste. Eller ska man bara studera kända låtar så mycket som möjligt. 

Tacksam för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 timme sedan, slejnard said:

Jo precis, planka och lyssna och härma dina idoler. Lär dig några instrument, sjung hellre än bra men framförallt: ha roligt under resan så tar den inte slut 🙂 

Ja, särskilt nu, med DAW:s, när man kan planka alltihop. Inte bara gitarrsolot eller basgången, som förut när man lärde sig ett instrument. Jag började spela gitarr för 20 år sen, och spelade bara lite sporadiskt för mig själv. Men efter att jag köpte ett Cubase program för 5 år sedan är det mycket roligare, när man kan (försöka) återskapa hela arrangemanget. 

Även (det lilla) jag kan om mixning kommer mestadels från försök att kopiera låtar (Old Man av Neil Young, Dreams av Fleetwood Mac och några till). Att inte bara lista ut vad och hur de spelar, men även hur de har mixat. Det är lite som att lägga pussel, fast roligare. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mest det som finns i Cubase. Men det finns en gratis synth-vst som jag laddat ner, Dexed, som är en kopia av en Yamaha DX7 synth. Finns på massvis av låtar från åttiotalet. 

Och vintage plugins. SSL channel strip, 1176 och LA2a kompressorer, SSL buskompressor och en NLS analog summing plugin från Waves. Och Valhalla Vintage reverb. (Men vänta med att handla hos Waves tills de har en "sale" - vilket de har minst en gång i månaden - när det du vill ha är prissänkt till 30 dollar. Jag köpte en SSL buskompressor för 700 kr, och dagen efter kostade den 300.) 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Förutom fristående synt(ar)så skippa allt snack om vintagepluggar som Ludde kommer dragandes med.. Du har allt som du behöver i en daw. Åtminstone för en lång tid framöver eller kanske för alltid? Lär dig de pluggar som följer med innan du ens tänker tanken på några fristående pluggar. De två allra viktigaste verktygen är EQ och kompressor. Allt annat är grädden på moset. Det kan vara lockande att falla in i fällan att läsa om att fristående pluggar är vad man behöver för att få en proffsig mix och att man förtjänar dessa. Allt det är säljsnack och skitsnack för att kränga så mycket som möjligt. Och släng in mer skitsnack som vintage och värme så har du en storsäljare. Visst har fristående allt som oftast snyggare och flashigare gränssnitt till skillnad mot de halvtråkiga som ingår i en daw. Men de gör ett lika bra jobb. Finns gott om heltidproffs som använder EQ och kompressor i, allt som oftast Pro Tools, som ingår i den daw om och när de mixar in the box. Inte för att de är bättre utan bara för att PT är industristandard. Och ingen kan anklaga de för att få en sämre mix. Det är kunskap som är kung och inte vilka pluggar man har och använder.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Altså om det bara är frågan om, som jag skrev fristående syntar så är det en helt annan sak än mixverktyg. Gillar du Nexus så ska du givetvis köpa det. Självklart ska man ha ljud som inspirerar en.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, Die Hard said:

Förutom fristående synt(ar)så skippa allt snack om vintagepluggar som Ludde kommer dragandes med.. Du har allt som du behöver i en daw. Åtminstone för en lång tid framöver eller kanske för alltid? Lär dig de pluggar som följer med innan du ens tänker tanken på några fristående pluggar. De två allra viktigaste verktygen är EQ och kompressor. Allt annat är grädden på moset. Det kan vara lockande att falla in i fällan att läsa om att fristående pluggar är vad man behöver för att få en proffsig mix och att man förtjänar dessa. Allt det är säljsnack och skitsnack för att kränga så mycket som möjligt. Och släng in mer skitsnack som vintage och värme så har du en storsäljare. Visst har fristående allt som oftast snyggare och flashigare gränssnitt till skillnad mot de halvtråkiga som ingår i en daw. Men de gör ett lika bra jobb. Finns gott om heltidproffs som använder EQ och kompressor i, allt som oftast Pro Tools, som ingår i den daw om och när de mixar in the box. Inte för att de är bättre utan bara för att PT är industristandard. Och ingen kan anklaga de för att få en sämre mix. Det är kunskap som är kung och inte vilka pluggar man har och använder.

Du har väl rätt antar jag, men jag hoppas att du åtminstone har lite fel (spenderade 1200 på förra Waves-rean). Jag har kollat mycket på Mike White´s mixing videos som nedan, där han oftast använder vintagepluggar. Jag lät väl mig luras med lite.  Samtidigt känns det lite roligare att mixa när man kan använda liknande grejor som användes för att mixa ens favoritlåtar. 

Hursomhelt var det kanske bra att du ingrep innan jag lurade med mig en intet ont anande nybörjare ner i Wavesträsket. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med det alla säger ovan. Öva, öva och öva. Testa, testa och testa. Använd din DAW, det är ditt verktyg. Det följer med så mycket med DAW'en idag(konkurrens och kunderbjudande) att du inte behöver något annat till att börja med. Var inte rädd för att pröva olika DAW heller. Alla är olika och unika på sitt sätt. En del gillar en DAW's arbetssätt och en del inte.

Idag är det relativt få DAW som inte går att få någon form av gratis- eller testversion av. En grej som jag själv så här i efterhand önskar jag hade gjort är att försöka förstå grunderna bättre från början. Inspelningsteknik, kompression, eq, reverb, delay, editering, mixning, arrangering. VAD - HUR - VARFÖR - NÄR

Lycka till och nöt på. Enda sättet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
14 timmar sedan, luddeandersson said:

Du har väl rätt antar jag, men jag hoppas att du åtminstone har lite fel (spenderade 1200 på förra Waves-rean). Jag har kollat mycket på Mike White´s mixing videos som nedan, där han oftast använder vintagepluggar. Jag lät väl mig luras med lite.  Samtidigt känns det lite roligare att mixa när man kan använda liknande grejor som användes för att mixa ens favoritlåtar. 

Hursomhelt var det kanske bra att du ingrep innan jag lurade med mig en intet ont anande nybörjare ner i Wavesträsket. 

 

Om du redan kan bra eller hyfsat bra mixa så är det ju inget problem att införskaffa sig andra pluggar.  Men här kom du med en viktig sak: mixningsvideos. Idag finns det ganska så mycket av det med proffs som går igenom hur de mixade, deras mixningsfilosofi etc. Istället för att nybörjare införskaffa andra pluggar så är sånt här en väldigt bra investering. Önskar att det fanns når jag började. Hade sparat en flera år av tragglande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...