Jump to content
Annons

Konsten att ge kritik när man är osäker på sin egen förmåga...


-Johan-

Recommended Posts

Jag tycker det är rikigt svårt att ge kritik. Jag menar vem är jag att döma andra? Är det fler som känner som mig?

Kan man ge kritik som utvecklar mottagaren även om man har lång väg kvar innan man själv är på en OK nivå? Jag tror det, men samtidigt kan kritik vara förödande om den framförs på fel sätt eller är direkt felaktig. Och det jag inte gillar, kan vara precis det som fångar någon annans intresse. Musik har dessutom en tendens att bli sämre om man har fördomar eller lyssnar alltför kritiskt. Konst skall väl egentligen aldrig betraktas med kritiska ögon, utan mer observeras. Endera är det tilltalande eller ej. Utöver det beror ju som bekant vilken musik man uppskattar för stunden till stor del på vilket humör man är på. Som om inte detta vore nog så är det kanske inte så roligt om man är helt tondöv och har komponerat något som låter helt åt helvete, men folk är rädda för att såra en och låter en leva i villfarelsen att det är ganska bra. Det är helt enkelt inte så enkelt...

 

Kanske är en lösning på problemet att hjälpa varandra och spela varandras låtar för andra, och ta reda på vad de tycker utifrån ”lyssnarens” perspektiv, och sen ärligt förmedla det? Blir lätt en bubbla av kritik och tekniska åsikter när ett gäng producenter och musiker sitter och ger kritik åt varandra. Det intressanta är ju ändå i slutändan att få reda på; är det någon som vill lyssna på skiten man gör? Lovord och kritik i all sin ära, men om man själv är den enda som kommer lyssna på låten mer än en gång, är det då ens värt det eller skulle man kanske ägna sig åt något annat?

 

Vore intressant att höra era åsikter.

Redigerat av -Johan-
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det handlar mer om hur man TAR kritik, förutsatt att den är konstruktiv.

Lägger man ut en låt och ber om feedback så måste man vara beredd att ta den på rätt sätt - det är bara en åsikt, oavsett om den är positiv eller negativ. Tycker man det är jobbigt får man antingen låta bli att posta, fråga nära kompisar/familj (som ljuger 🙂 ) eller lära sig hantera motgångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också att man får vara beredd på att få negativ kritik om man väljer att posta sina alster här på forumet. Särskilt ifall man uttryckligen ber om att få någon slags kritik. Det bästa vi andra kan göra som svarar är att vara så ärliga vi kan utan att gå till överdrift eller spä på för mycket med de hårda orden. Ser jag till mig själv är jag inte så pass tekniskt bevandrad att jag direkt ger specifika tips på den typen av saker, utan ger jag kritik så är det vanligtvis utifrån en helt vanlig lyssnares perspektiv. Men det jag tycker är ju egentligen varken rätt eller fel..bara en subjektiv åsikt.

Sedan kan man ju som lyssnare också se/höra potentialen i en låt eller hos en låtskrivare även om materialet i sig som lagts upp kanske inte är tekniskt fulländat. Det är nog faktiskt just det som gör att jag själv har blivit taggad att försöka utveckla mitt eget låtskrivande på senare tid. Trots att undertecknad långt ifrån kan behärska ett klaviaturinstrument, har skrivit väldigt få eller ens någon låt helt klar, har mycket begränsade kunskaper om sitt DAW och hur man mixar & mastrar etc så lyckas jag ändå knåpa ihop något som liknar och hörs som musik i alla fall. Jag lever just nu i tron (eller villfarelsen kanske.. ? ) att om jag framöver bara försöker skriva låtar kontinuerligt samtidigt som jag går in för att varje vecka lära mig något nytt inom det rent studiotekniska så kommer mitt låtmaterial så småningom bli oerhört mycket bättre än vad det är idag. Man utvecklas inte i någon snabb takt om man som jag har gjort hittills håller på med musikskapande i några veckor, sedan tar flera års uppehåll innan man tar tag i musicerandet i några veckor igen, därefter flera års uppehåll för att sedan på nytt skapa musik i några veckor osv... 😛

Är man medveten om sina egna brister och vilka de är samtidigt som man har tron på sig själv att det finns potential att utvecklas så tror jag också att man kan ha lättare för att bemöta negativ kritik. Värre är det väl förmodligen om man redan tror sig vara "King of pop" eller något och sedan blir sågad till fotknölarna av forumets medlemmar när man väl ber om att få kritik.     

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut är det så att lägger man ut låtar får man vara beredd på att ta kritik. Personligen har jag inga problem alls med det, inte heller i det fall jag blir sågad.

Jag var mer inne på det spåret att jag själv tycker det är väldigt svårt att ge kritik, och jag misstänker att det finns många som liksom mig tycker det är jobbigt, men låter bli istället för att försöka bidra på det sätt som de kan. Det tog lång tid innan jag började posta mina åsikter om andras grejer, dels av rädsla för att istället för att hjälpa, stjälpa, och dels för att jag var osäker på min egen förmåga. Jag skulle om möjligt vilja få fler att ta steget att börja ge kritik och uppmuntran.

Det tar fortfarande emot till viss del för mig, men jag antar att även att lyssna och ge kritik är något som man blir bättre på ju mer man gör det, precis som allt annat. Till slut kanske det kommer mer naturligt.

Jag inser att jag här kanske  ”predikar för de redan frälsta”, då många på det här forumet faktiskt verkar vara väldigt hjälpsamma. Problemet kanske inte är att de som är här hjälper till för lite, utan att de som är här är för få. Det jag vill uppnå här är just en intressant diskussion och se vad ni andra har att säga om saken. Kanske har även andra tyckt det varit svårt i början?

Det är möjligt att forum som detta har blivit ganska döda, och att det inte alls finns speciellt många i bakgrunden som läser, lyssnar och tycker, men sen lämnar utan ett spår, men det är också möjligt att det finns en del som faktiskt skulle kunna bidraga och skapa en positiv och utvecklande atmosfär både för sig själv och andra, men som låter bli av diverse anledningar.

Jag undra r

om det går att få fler att bidraga. De flesta vill gärna att folk lyssnar på musiken de gör, men det verkar vara ganska få som är beredda att lägga ner tiden och energin för att hjälpa andra.

Jag tror att vi skulle kunna få mycket mer bra musik, och en mycket större bredd, om fler faktiskt tog sig tid att lyssna och engagera sig i varandra och varandras utveckling. Ofta hjälper man dessutom sig själv bäst genom att hjälpa andra. Man ska inte förvänta sig att man får någonting tillbaka, eller hjälpa andra för att själv tjäna på det, men det säger sig självt att ju fler som engagerar sig för andra, desto större chans att någon också engagerar sig för mig.

Processen att lyssna på andras låtar, speciellt amatörers, och ge kritik är dessutom roligt när man väl tar sig tid. Jag tycker att även om många amatörer har vissa brister i sina låtar, så finns det ofta mycket spännande och intressanta saker som man inte skulle hört någon annanstans, och som därmed blir unikt och i många fall bra mycket mer intressant än den polerade dynga som levereras till de stora massorna.

Jag tänker att det med ganska så liten ansträngning, och främst med ett förändrat perspektiv och förhållningssätt går att skapa en bättre grund och gemenskap för nya talanger, och för varandra, att utvecklas på, bara fler inser att deras åsikt i själva verket är värdefull, och att de har mycket mer att bidraga med än vad de själva kanske inbillar sig.

 

Och du tänker ju självklart helt rätt Jizzen, om man pysslar med någonting mycket kommer man ju ofrånkomligt bli bättre. Vart man till slut landar är ju svårt att veta och beror ju på omständigheter, motivation och hur klokt man lägger upp inlärningsprocessen (och vad man väljer att fokusera på – svårt att vara bra på allt). Vill man bli bra på något så krävs ju övning och åter övning, och det funkar väl inte riktigt att bara hålla på någon vecka om året. Vi får hoppas att du lyckas hålla motivationen uppe den här gången. Jag har haft samma problem på slutet, inte riktigt orkat... Dessutom har jag tidigare inte riktigt använt min tid på bästa sätt, försummat vissa saker som jag borde ha ägnat större uppmärksamhet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Något som jag har märkt på detta forum är att de allra flesta låtar som läggs upp för bedömning här är typ av EDM-stuk..ofta instrumentalt och en hel del lek med ljud. Jag kan personligen tycka det är intressant att ta del av, men det är å andra sidan ganska långt ifrån min egen utgångspunkt för låtskrivande (d.v.s. traditionellt uppbyggda arrangemang och att det gärna får vara så melodiskt som möjligt). Med en sådan "krock" stilmässigt blir tröskeln att kritisera låtar i alla fall för mig högre än om materialet hade dragit åt liknande håll som mitt eget.

Generellt sätt är jag dock övertygad om att det är nyttigt att faktiskt utdela kritik till någon eftersom man själv då verkligen måste lyssna och begrunda det som spelas upp. Att sätta ord på sina tankar är oftast både nyttigt och lärande..precis på samma sätt som när man måste studera och läsa av ett fotografi/en bild för att ge kritik till en fotograf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...