Jump to content
Annons

Hålla tempot? (nybörjare söker tips)


TheSwedishLord

Recommended Posts

Nu när jag börjat hamra lite så har jag ju också märkt att jag kan slida lite upp och ner i tempot. Lirar jag med en metronom så är jag 95% på beatet men ibland strax innan, ibland strax efter.

Några tips på hur jag ska bli mer precis förutom att öva, öva och öva lite mer? Det måste ju finnas övningar som är bättre än andra så att säga eller hur?
Kan köra metronom i lurarna men någon gång så kommer jag ju behöva hålla tempot utan metronom i lurarna och den dagen hoppas jag kommer inom ganska kort framtid 😉

Så tips på övningar som gör att man blir tightare på tempot helt enkelt.

 

/Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja precis öva på. Du verkar ju höra själv när det sliter i tempot. Stanna då och börja om. En bra övning är att hålla takten med vänstra foten (hi-hat). Öva även till olika tempon. Spela till låtar du gillar. Är inte trummis men gäller samma för andra instrument.

kör på o lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

95% på beatet är bra. Finns ingen som håller 100%. Kommer du över multitracks från kända band som inte är kvantiserade så ligger bra trummisar där runt 95%. Kan du hålla dig runt det utan metronom så är det väl godkänt. Att spela in själv väldigt ofta rekommenderas starkt. Det gäller oavsett instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svar.

Jo man hör ju om man glider i takten när man lirar till musik men kör jag bara trummorna för mig själv utan metronom så kan det glidas lite mer för då har jag ju bara mitt tempo så att säga.
Blir att öva tills takten sitter i muskelminnet helt enkelt 😉

Fråga, vad gör det för skillnad om jag spelar till en trummaskin än en metronom? Tänker ni att jag hör när mitt eget slag inte låter bra till maskinens slag?

 

/Henke

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, TheSwedishLord säger:

Tackar för alla svar.

Jo man hör ju om man glider i takten när man lirar till musik men kör jag bara trummorna för mig själv utan metronom så kan det glidas lite mer för då har jag ju bara mitt tempo så att säga.
Blir att öva tills takten sitter i muskelminnet helt enkelt 😉

Fråga, vad gör det för skillnad om jag spelar till en trummaskin än en metronom? Tänker ni att jag hör när mitt eget slag inte låter bra till maskinens slag?

 

/Henke

Jag är gitarrist o basist men fuskar även med trummor i min lilla studio. Tycker det blir väldigt mycket enklare att följa en baskagge o virvel än ett klick som varje slag låter lika. Känns mer naturligt på nåt vis. Ibland kan jag spela in typ två minuter av nåt ganska enkelt grundkomp så stadigt jag kan. Sen letar jag ut tex bara fyra takter ur den inspelningen som är riktigt maskintajt. Tar de fyra takterna och loopar dom i kanske fyra minuter. Sen kan jag öva igen till det. Sitter jag o nöter så sitter tempot till slut i ryggraden. Det går att få det att svänga utan att öka takten.

En tajt trummis jag känner sa att han i början övade massor till metronom, han hade en liten med högtalare på, inga lurar. När han kunde slå virvelslaget så exakt att han inte hörde klicket på några minuter var han nöjd.

När jag gör mina enmansbandsinspelningar blir det roligare o bättre musik när jag uselfuskat med trummorna själv än om jag använt exakta trummaskinskomp. Kanske det är en fördel att inte vara för exakt? I mycken musik ska ju tempona gradvis men knappt märkbart öka låten igenom. Och kanske även sakta in lite när man tex går tillbaka till vers från refräng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju en Maiden fan sen typ 35-36 år och de har ju en himla variation genom till och med takterna vilket är det jag gillar med dem. 

Det är nog som du säger att är man inte mekaniskt rätt på beaten så blir det mer fyllig musik, hört från många bekanta som lirar i band att så länge bandet följer varandra så kommer det låta bra. Bara jag som ny trummare som försöker göra det bästa så här i starten ?

Lirar själv lite akustisk gitarr, djembe, didgeridoo och American Native Flute. Har aldrig spelat in men kanske skulle prova, har inspelningsutrustning och Studio One på musikdatorn. 

Man får inte bara bra svar här utan även inspiration... 

 

Återigen, tackar för inspiration och svar, känns som jag är på rätt väg ändå. Ska ju inte kräva att jag är super efter bara 3 veckors trummande ?

 

/Henke 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...