Jump to content
Annons

Låtkritik


arkade

Recommended Posts

Jag är 22 år gammal och jag har producerat i några månader on & off. Gjorde denna låt idag som en uppvisning på mina nuvarande kunskaper. Lär mig fortfarande, men enligt mig så låter det rätt bra hittills. Är jag tondöv eller ej? Vad tycker ni? 😛 Vill gärna ha konstruktiv kritik. Vad är bra, vad kan bättras på? 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar strukturen generellt, snygga fills och övergångar. Du har en bra känsla för det!

Introsynthen känns felpitchad. Vissa toner träffar inte rätt medans andra gör det. Du kanske kan ta bort pitch bend på de som skär sig, eller lägga en annan pitch på dem?

Pianot vid 1:10 spelar inte riktigt med harmonierna till leadljudet vilket skär sig ibland. Det kan vara lättare att höra vad som låter fel om man lägger stråkar i samma ackord som arpet (pianot i det här fallet) för att ha koll på vilka toner som funkar. Om jag skulle gissa är det #C och kanske D som spökar till det?

Tycker mixen känns stabil för att ha producerat i ett par månader, förutom det pitchböjda leadet som jag tycker har för hög volym.

Du är inte tondöv, förhoppningsvis har du bara riktigt roligt och fortsätter producera och experimentera 🙂 Fullärd blir man aldrig!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, candybag säger:

Jag gillar strukturen generellt, snygga fills och övergångar. Du har en bra känsla för det!

Introsynthen känns felpitchad. Vissa toner träffar inte rätt medans andra gör det. Du kanske kan ta bort pitch bend på de som skär sig, eller lägga en annan pitch på dem?

Pianot vid 1:10 spelar inte riktigt med harmonierna till leadljudet vilket skär sig ibland. Det kan vara lättare att höra vad som låter fel om man lägger stråkar i samma ackord som arpet (pianot i det här fallet) för att ha koll på vilka toner som funkar. Om jag skulle gissa är det #C och kanske D som spökar till det?

Tycker mixen känns stabil för att ha producerat i ett par månader, förutom det pitchböjda leadet som jag tycker har för hög volym.

Du är inte tondöv, förhoppningsvis har du bara riktigt roligt och fortsätter producera och experimentera 🙂 Fullärd blir man aldrig!

Tack!

Ja, håller med.. Det är enligt mig väldigt svårt att få verserna att låta bra utan någon sång.. Kan ju inte ha refräng igenom hela låten lixom. Det jag krånglat med mest. Blir en lång random trudelutt bara innan övergången till refrängen. Gillar det inte. Vet inte riktigt hur jag ska begära mig åt där. ?  har du några tips?

 

Just nu jobbar jag så att jag gör klart hela refrängen i channel racket med mix och allt tills jag tycker det låter perfekt, sen experimenterar jag med "verser"/övergångar osv.

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, candybag säger:

Jag tycker allt låter bra förutom de små skavankerna jag pekade ut, så som att det skär sig och den ojämna volymen.

Strukturen är bra med verser och refränger, möjligtvis är låten en halv till en minut för kort om jag ska anmärka på nåt 🙂

Tack så mycket för bra kritik!! 🙂  Jag börjar inse nu att det mesta du påpekar är saker som jag märker lite själv när jag producerar men inte har fixat pga lathet. Producerar i många många timmar och sedan när jag börjar bli klar så är det tålamodet som brister bara, och jag vill bli klar fort, och slarvar till det 😄  

Link to comment
Dela på andra sajter

Hähä, känner igen hetsen men det är en viktig grej att bemästra om man ska kunna finpolera och utvecklas. Kanske inte idag, men imorgon.

Man måste inte bli klar på stört, jag tycker det är bättre att låta projekten vila ett par dagar eller veckor för att sen återvända med ett nytt perspektiv. När jag var yngre (15-25) hade jag inte det tänket, då ville jag bara få ut låtarna fort fort fort 🙂 Går jag tillbaks och lyssnar idag så låter det därefter också ? Jag ångrar mig dock inte, det var en del av processen helt enkelt. Gjorde mycket regelvidriga grejer musikaliskt när jag tänker efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, candybag säger:

Hähä, känner igen hetsen men det är en viktig grej att bemästra om man ska kunna finpolera och utvecklas. Kanske inte idag, men imorgon.

Man måste inte bli klar på stört, jag tycker det är bättre att låta projekten vila ett par dagar eller veckor för att sen återvända med ett nytt perspektiv. När jag var yngre (15-25) hade jag inte det tänket, då ville jag bara få ut låtarna fort fort fort 🙂 Går jag tillbaks och lyssnar idag så låter det därefter också ? Jag ångrar mig dock inte, det var en del av processen helt enkelt. Gjorde mycket regelvidriga grejer musikaliskt när jag tänker efter...

Jag har nog c.a 100 halvklara låtar/påbörjade projekt som ligger i en bunt i en mapp och heter typ "fjsofsjosfjsitsejitgsdojl" 🙁  Så nog har jag mycket projekt som fått vila 😄 Hahahah.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...