Jump to content
Annons

Önskar förslag på lämplig setup 48kHz 24bit vs 32 float


remote

Recommended Posts

Annons

24 funkar fint, men jag vill minnas att förlusten, icke inräknat hårddisk, i att köra 32 float är i princip noll, så varför strunta i en livlina som kanske kan rädda dig från en massa jobbigt jobb i ommixning i framtiden för att du var för optimistisk med nivåerna? Alltid bra att ha mer än mindre i såna här fall, inte minst som processorn ändå räknar bäst i hela 8-potenser (8,16,32,64, osv) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Um, är sjuk just nu så uttryckte mig lite klumpigt. SJälva programmen är ju för det mesta 64-bitars internt idag, men inte själva kanalerna. 32 bitar kan vara grymt nice när effekterna stödjer det för att snabbt kunna ratta in något man möjligtvis kan finputsa senare utan att det låter fan, och det klipper inte direkt ifrån kanalen längre om man inte verkligen anstränger sig för det. Inte alltid ett problem, men man ska aldrig underskatta hur raskt saker kan öka bortom gränserna när man lägger effekter på något man redan mixat lågt för själva mixens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar! Jag skrev fel och dessutom uttryckte jag mig otydligt. Det var två frågor i en.

1. Den interna beräkning 32 eller 64 bitar VST-audio alltså,.
2. Ljudkort inställningar och  wave filen. (Projekt setup)
Fick svar, fast kanske skulle nån kunna utveckla ljudkortet.
Är 16 /44 bra eller bör man öka tex till 16 /192 ?

 

Redigerat av remote
Link to comment
Dela på andra sajter

44.1 KHz är absolut helt okey för musik, eller möjligtvis 88.2 om du föredrar det. 192 är inte användbart om man inte har både extremt bra saker och ännu bättre koll på hela inspelningsprocessen. Men 16 bitar bör man undvika så långt som möjligt innan slutmaster.  Jobba alltid i antingen 24 bitar eller 32, och dra alrig ner det till 16 förrän all form av processing är klar & det är dags för CD/mp3/vad man nu ska ha ut det i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...