Jump to content
Annons

Problem med sånginspelning


Lill-Gurkan

Recommended Posts

Hej! Jag håller på med sånginspelning med Shure SM7b och har två problem som ställer till det för mig.

Problem 1: Jag har köpt en Tube MP (en preamp) som surrar och brusar. Har testat att koppla från internetanslutningen, byta xlr- kabel och 

att trycka in 20 dB, samt trycka ur 20 dB. Bruset försvinner inte. Finns det någon mer möjlig anledning till bruset som går att åtgärda? Jag har tyvärr inte kvar kvittot på preampen, 

så i nuläget ligger preampen bara och skräpar medan jag spelar in med SM7b:an utan preamp.

Problem 2: På låtarna med mer kräm i sången, så får jag ett hårt, platt, metalliskt och gnissligt sånggljud. Vad kan detta bero på? Avståndet till micken med mera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

SM7B är en mikrofon som kräver mycket gain, eftersom den har svag output och du ska absolut inte aktivera -20dB pad med en sådan mick.

Svårt att säga om bruset i preampen är normalt, men de flesta preamps brusar förhållandevis mer när man kommer upp på ca 75% av maxgain eller högre. I sådana lägen kan en inline-förstärkare, som t ex Triton Audio FetHead hjälpa till - men om preampen är väldigt brusig i sig, är det inte säkert att det hjälper så mycket som man önskar....

Utan ljudexempel är det svårt att veta hur du menar, men vilket avstånd brukar du ha till micken?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
3 timmar sedan, Lill-Gurkan säger:

Till ljudkortet, Focusrite. Hur bifogar man ljudfiler så ni kan lyssna?

Då borde du nog kunna justera gain där.  Dvs minska gainet på din preamp och öka på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum fråga kanske, men kopplar du in preampens utgång till en lineingång på ljudkortet, så att du inte kopplar in den på en mikrofoningång...?
Hur blir brus etc om du kopplar in micken på en mikrofoningång på ljudkortet, istället för att gå via den externa preampen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har en SM7b och tycker den är svår med preamps och brus - den kräver mycket brusfri förstärkning i preampen för att låta bra. Jag har testat den med Art Tube MP som skulle funka ok enligt ngt forum, men tyckte personligen inte att det blev bra. Jag tyckte inte heller att det blev bra med en FetHead (den liknande produkten CloudLifter påstås funka bättre pga någon impedansanpassning, men jag har inte köpt den).

Jag har nu skaffat en Studio Projects VTB-1 som verkar funka bättre efter första testerna. Har dock inte hunnit använda dem så mkt ihop, så jag har inte facit ännu. 🙂

En detalj bara: Du skriver att bruset är detsamma även om du ”trycker ut” 20 dB-knappen. Då borde bruset minska eftersom den knappen ger 20 dB extra  förstärkning när den är intryckt. Jag undrar därför om du använder en ”balanserad kabel” (TRS-kabel) som det ska vara mellan preampen och ljudkortet, eller om du har en vanlig instrumentkabel? En instrumentkabel kan plocka upp störningar och ge mer brus i signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Tack för era tips! Jag använder en xlr kabel mellan ljudkort och preamp. Har testat både med inst och line på ljudkortet. 

Jag upplever inte problem med brus när jag inte använder preampen annat än ibland vid mix, när kompressor kommer på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...