Jump to content
Annons

Första datorsequencern?


Fierze

Recommended Posts

Nån som vet vilken den äldsta datorsequencern är?

Det finns säkert någon prototyp redan från 60-talet, men jag är väl mest intresserad av de som började dyka upp för hemdatorer i samband med MIDI-formatet för drygt 20 år sedan..

Finns det någon bra websida med denna info, letar som en besatt.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Ha ha Cubase undrar vad som hände med det programmet?

MVH-Peder

Den versionen satt jag med på en bärbar 486:a med 8mb RAM. För att funka tillsammans med min DX-7:a hade jag ett märkligt interface som bara funkade typ var 5:e gång man startade datorn. Men Cubase var så tungt att jag fick byta till nån gammal version av Cakewalk. Fast då räckte det med min gamla dator. En 386:a med 4mb RAM. Operativsystem: Win 3.11

Det blev aldrig nåt vettigt gjort med dom grejjorna. Ungefär som nu. Allt bara krashade hela tiden. Ungefär som nu... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Första sequencern för electronisk musik.. Det var redan 1897 det ..

http://www.obsolete.com/120_years/machines/telharmonium/

Sen när det gäller att börja med loopar och "samplat" material så höll ju Stockhausen på med sådant runt 1952. Fast han spelade in på magnetband och klippet med sax etc.. Music Concrete tror jag det hette.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det här är det som fortfarande är mitt arbetsverktyg. Oslagbart. För mig. 🙂

Jaha du MrPhil... Då och då dammar även jag av en gammal Atari 1024 med Notator i. Köpte datorn och programvaran 1992 och det är en fantastisk MIDI sequencer. Tänk att så mycket nyttiga funktioner ryms på en 720 KB diskett. Att man kan skräddarsy programmet så att det startar som man vill.. Sen i startmallen har jag en sysdump som resetar synten så att alla instrument får rätt sound och namn på respektive spår. Men jag har en äldre rackare också.. Från 1984... En dator helt och hållet gjord för musik.. En Yamaha CX5M med tillhörande musikkeyboard och ljudkort ala DX9 inbyggt.. Använde den mest för att editera ljuden i en DX7a med.

yamaha_cx5m_3.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

(Cubase) på en bärbar 486:a med 8mb RAM. För att funka tillsammans med min DX-7:a hade jag ett märkligt interface som bara funkade typ var 5:e gång

Det blev aldrig nåt vettigt gjort med dom grejjorna. Ungefär som nu. Allt bara krashade hela tiden. Ungefär som nu... 😆

- Fn vad bra skrivet 🙂! (... och äntligen nån som är ärlig - puuh Peder var inte ensam med sitt strul!)

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...