rikardg Postat 3 mars 2018 Postat 3 mars 2018 Hej. Sitter med en uppgift dÀr jag ska göra "24 takter musik". Tror mig ha gjort detta men fÄr bakslag pÄ uppgift dÀr det sÀgs att jag endast gjort 15 takter musik. Jobbar med Pro Tools First och kan inte förstÄ hur vi kan fÄ sÄna olika uppfattningar om hur mycket som gjorts. Jag borde ju se det pÄ "bar/beats" eller Àr jag helt ute?? NÄn som kan hjÀlpa till med detta?
JakobP Postat 3 mars 2018 Postat 3 mars 2018 Verkar ju lite konstigt, gÄr lÄten i takt med metronomen ?
BDBergius Postat 4 mars 2018 Postat 4 mars 2018 Om du lyssnar pÄ musiken och rÀknar takter, hur mÄnga kommer du till dÄ? RÀknar med att det Àr det som Àr poÀngen, inte hur det ser ut i din DAW...
van Caine Postat 4 mars 2018 Postat 4 mars 2018 LÄter skumt, det ska absolut bara vara att se hur mÄnga takter som gÄtt Ät direkt pÄ timeline. Vad sÀger lÀraren om det? FrÄga exakt vad som Àr felet, och hur du kunnat se fel pÄ det. Kan tÀnkas att han/hon kanske inte rÀknat med intron eller sÄ av nÄn anledning.
rikardg Postat 4 mars 2018 TrÄdstartare Postat 4 mars 2018 Han visar eb skÀrmdump dÀr han lagt upp samma.ljudfil i sin DAW och dÀr Àr det som sagt 15 takter. Han tror det kan ha att göra med nÄn instÀllning pÄ min "time bar" eller nÄt liknande..
JakobP Postat 5 mars 2018 Postat 5 mars 2018 PĂ„ 2018-03-03 pĂ„ 19:58, JakobP sĂ€ger: ... gĂ„r lĂ„ten i takt med metronomen ? Â
Vesuvius Postat 5 mars 2018 Postat 5 mars 2018 17 timmar sedan, rikardg sÀger: Han visar eb skÀrmdump dÀr han lagt upp samma.ljudfil i sin DAW och dÀr Àr det som sagt 15 takter. Han tror det kan ha att göra med nÄn instÀllning pÄ min "time bar" eller nÄt liknande.. Du har inte en skÀrmdump av hur det ser ut pÄ din DAW? 1
DionHarris Postat 5 mars 2018 Postat 5 mars 2018 Den dÀr Bar/Beats markören dÀr...vart Àr den instÀlld pÄ? En blÄ pil ser jag vid takt 17. Kan det vara en ledtrÄd? SjÀlvklart ser det ut som att du inte stÀllt timelinen att strÀcka sig över hela projektet frÄn start till slut. Det dÀr har man ju missat sjÀlv ett par gÄnger.
oioioi Postat 5 mars 2018 Postat 5 mars 2018 Problemet Àr att faktiska lÄten inte gÄr i samma tempo som instÀllt. Tittar man pÄ ljusblÄ trumspÄret misstÀnker jag att varje "ruta" Àr en takt. Hela lÄten blir dÄ ungefÀr 15 takter.
rikardg Postat 5 mars 2018 TrĂ„dstartare Postat 5 mars 2018 PĂ„ 2018-03-04 pĂ„ 12:53, BDBergius sĂ€ger: Om du lyssnar pĂ„ musiken och rĂ€knar takter, hur mĂ„nga kommer du till dĂ„? RĂ€knar med att det Ă€r det som Ă€r poĂ€ngen, inte hur det ser ut i din DAW... Som du frĂ„gar sĂ„ rĂ€knar jag och kommer upp till ca 15 takter...đ  Jag vill ju Ă€ven se det, det mĂ„ste ju kunna visas nĂ„nstans dĂ„ uppgiften hĂ€r Ă€r att skapa exakt 24 takter
rikardg Postat 5 mars 2018 TrÄdstartare Postat 5 mars 2018 14 minuter sedan, oioioi sÀger: Problemet Àr att faktiska lÄten inte gÄr i samma tempo som instÀllt. Tittar man pÄ ljusblÄ trumspÄret misstÀnker jag att varje "ruta" Àr en takt. Hela lÄten blir dÄ ungefÀr 15 takter. Ja fullt logiskt nu nÀr du "sÀger det".. kommer upp tll 15 takter nÀr jag rÀknar hela lÄten... men varför kan jag inte "se" det.. jag ska ju göra exakt 24 takter musik.
oioioi Postat 5 mars 2018 Postat 5 mars 2018 (redigerat) SlÄ pÄ click/metronom. Justera in tempot sÄ att det stÀmmer överrens med din lÄt. Just nu tycker Pro Tools att den gÄr i 94 bpm, men du ska nog ner i ungefÀr 60. (Det vanliga Àr att man gör i andra ordningen, dvs stÀller in rÀtt tempo och sedan spelar in efter klick.) Redigerat 5 mars 2018 av oioioi
Jayway Postat 5 mars 2018 Postat 5 mars 2018 48 minuter sedan, oioioi sÀger: SlÄ pÄ click/metronom. Justera in tempot sÄ att det stÀmmer överrens med din lÄt. Just nu tycker Pro Tools att den gÄr i 94 bpm, men du ska nog ner i ungefÀr 60. (Det vanliga Àr att man gör i andra ordningen, dvs stÀller in rÀtt tempo och sedan spelar in efter klick.) Du kan Àven hitta det ungefÀrliga tempot i din lÄt genom att anvÀnda den hÀr: https://www.all8.com/tools/bpm.htm SlÄ takten pÄ nÄgon tangent pÄ datorn. Enklare blir det inte.
polarius (oregistrerad) Postat 20 mars 2018 Postat 20 mars 2018 (redigerat) Du har en PUNKTERAD fjÀrdedel som beat. DÀrav fÀrre beats. Redigerat 20 mars 2018 av polarius
rikardg Postat 20 mars 2018 TrÄdstartare Postat 20 mars 2018 16 minuter sedan, polarius sÀger: Du har en PUNKTERAD fjÀrdedel som beat. DÀrav fÀrre beats. SÄ det gÄr att ÄtgÀrda med nÄgra klick?
polarius (oregistrerad) Postat 20 mars 2018 Postat 20 mars 2018 Jag Àr inte mÀstare pÄ PT, men dÀr uppe, under COUNT OFF, finns Tempo med en fjÀrdedelsnot med punkt, sÄ byt den mot en fjÀrdedel utan punkt och samma tempo, dvs 94.
rikardg Postat 20 mars 2018 TrÄdstartare Postat 20 mars 2018 3 minuter sedan, polarius sÀger: ...frÄn början av lÄten. KÀnns som att jag varit dÀr och fipplat med detta men jag ska prova igen ordentligt. Stort tack.
Jayway Postat 21 mars 2018 Postat 21 mars 2018 Ăr det fortfarande problem med detta? Vilken BPM fĂ„r du pĂ„ ett ungefĂ€r om du slĂ„r i takt med din lĂ„t pĂ„ den hĂ€r sidan: https://www.all8.com/tools/bpm.htm (eller om du har nĂ„gon annan metronom med "Tap tempo"-funktion)? Den ledtrĂ„den skulle kunna hjĂ€lpa till att hitta felet.
rikardg Postat 24 mars 2018 TrÄdstartare Postat 24 mars 2018 vet inte hur jag kom fram till det men det löstes nÀr jag började fippla med filerna... "conform to tempo" varav filerna kortades ned .... Tack till alla som ville hjÀlpa till
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.