Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Sitter med en uppgift dÀr jag ska göra "24 takter musik".

Tror mig ha gjort detta men fÄr bakslag pÄ uppgift dÀr det sÀgs att jag endast gjort 15 takter musik.

Jobbar med Pro Tools First och kan inte förstÄ hur vi kan fÄ sÄna olika uppfattningar om hur mycket som gjorts. Jag borde ju se det pÄ "bar/beats" eller Àr jag helt ute??

NÄn som kan hjÀlpa till med detta?

Annons
Postat

LÄter skumt, det ska absolut bara vara att se hur mÄnga takter som gÄtt Ät direkt pÄ timeline. Vad sÀger lÀraren om det? FrÄga exakt vad som Àr felet, och hur du kunnat se fel pÄ det. Kan tÀnkas att han/hon kanske inte rÀknat med intron eller sÄ av nÄn anledning.

Postat

Han visar eb skÀrmdump dÀr han lagt upp samma.ljudfil i sin DAW och dÀr Àr det som sagt 15 takter. Han tror det kan ha att göra med nÄn instÀllning pÄ min "time bar" eller nÄt liknande..

Postat
PÄ 2018-03-03 pÄ 19:58, JakobP sÀger:

... gÄr lÄten i takt med metronomen ?

Postat
17 timmar sedan, rikardg sÀger:

Han visar eb skÀrmdump dÀr han lagt upp samma.ljudfil i sin DAW och dÀr Àr det som sagt 15 takter. Han tror det kan ha att göra med nÄn instÀllning pÄ min "time bar" eller nÄt liknande..

Du har inte en skÀrmdump av hur det ser ut pÄ din  DAW?

• Gilla 1
Postat

Den dÀr Bar/Beats markören dÀr...vart Àr den instÀlld pÄ? En blÄ pil ser jag vid takt 17.

Kan det vara en ledtrÄd?

SjÀlvklart ser det ut som att du inte stÀllt timelinen att strÀcka sig över hela projektet frÄn start till slut. Det dÀr har man ju missat sjÀlv ett par gÄnger.

Postat

Problemet Àr att faktiska lÄten inte gÄr i samma tempo som instÀllt.

Tittar man pÄ ljusblÄ trumspÄret misstÀnker jag att varje "ruta" Àr en takt. Hela lÄten blir dÄ ungefÀr 15 takter.

Postat
PÄ 2018-03-04 pÄ 12:53, BDBergius sÀger:

Om du lyssnar pÄ musiken och rÀknar takter, hur mÄnga kommer du till dÄ? RÀknar med att det Àr det som Àr poÀngen, inte hur det ser ut i din DAW...

Som du frĂ„gar sĂ„ rĂ€knar jag och kommer upp till ca 15 takter...👍  

Jag vill ju Àven se det, det mÄste ju kunna visas nÄnstans dÄ uppgiften hÀr Àr att skapa exakt 24 takter

Postat
14 minuter sedan, oioioi sÀger:

Problemet Àr att faktiska lÄten inte gÄr i samma tempo som instÀllt.

Tittar man pÄ ljusblÄ trumspÄret misstÀnker jag att varje "ruta" Àr en takt. Hela lÄten blir dÄ ungefÀr 15 takter.

Ja fullt logiskt nu nÀr du "sÀger det".. kommer upp tll 15 takter nÀr jag rÀknar hela lÄten... men varför kan jag inte "se" det.. jag ska ju göra exakt 24 takter musik.

Postat (redigerat)

SlÄ pÄ click/metronom. Justera in tempot sÄ att det stÀmmer överrens med din lÄt. Just nu tycker Pro Tools att den gÄr i 94 bpm, men du ska nog ner i ungefÀr 60.

(Det vanliga Àr att man gör i andra ordningen, dvs stÀller in rÀtt tempo och sedan spelar in efter klick.)

Redigerat av oioioi
Postat
48 minuter sedan, oioioi sÀger:

SlÄ pÄ click/metronom. Justera in tempot sÄ att det stÀmmer överrens med din lÄt. Just nu tycker Pro Tools att den gÄr i 94 bpm, men du ska nog ner i ungefÀr 60.

(Det vanliga Àr att man gör i andra ordningen, dvs stÀller in rÀtt tempo och sedan spelar in efter klick.)

Du kan Àven hitta det ungefÀrliga tempot i din lÄt genom att anvÀnda den hÀr:

https://www.all8.com/tools/bpm.htm

SlÄ takten pÄ nÄgon tangent pÄ datorn. Enklare blir det inte.

• 2 veckor senare...
polarius (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du har en PUNKTERAD fjÀrdedel som beat. DÀrav fÀrre beats.

Redigerat av polarius
Postat
16 minuter sedan, polarius sÀger:

Du har en PUNKTERAD fjÀrdedel som beat. DÀrav fÀrre beats.

SÄ det gÄr att ÄtgÀrda med nÄgra klick?

polarius (oregistrerad)
Postat

Jag Àr inte mÀstare pÄ PT, men dÀr uppe, under COUNT OFF, finns Tempo med en fjÀrdedelsnot med punkt, sÄ byt den mot en fjÀrdedel utan punkt och samma tempo, dvs 94.

polarius (oregistrerad)
Postat

...frÄn början av lÄten.

Postat
3 minuter sedan, polarius sÀger:

...frÄn början av lÄten.

KÀnns som att jag varit dÀr och fipplat med detta men jag ska prova igen ordentligt. Stort tack.

Postat

Är det fortfarande problem med detta?

Vilken BPM fÄr du pÄ ett ungefÀr om du slÄr i takt med din lÄt pÄ den hÀr sidan: https://www.all8.com/tools/bpm.htm  (eller om du har nÄgon annan metronom med "Tap tempo"-funktion)? Den ledtrÄden skulle kunna hjÀlpa till att hitta felet.

Postat

vet inte hur jag kom fram till det men det löstes nÀr jag började fippla med filerna... "conform to tempo" varav filerna kortades ned ....

Tack till alla som ville hjÀlpa till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.