Jump to content
Annons

antal takter musik


rikardg

Recommended Posts

Hej.

Sitter med en uppgift där jag ska göra "24 takter musik".

Tror mig ha gjort detta men får bakslag på uppgift där det sägs att jag endast gjort 15 takter musik.

Jobbar med Pro Tools First och kan inte förstå hur vi kan få såna olika uppfattningar om hur mycket som gjorts. Jag borde ju se det på "bar/beats" eller är jag helt ute??

Nån som kan hjälpa till med detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter skumt, det ska absolut bara vara att se hur många takter som gått åt direkt på timeline. Vad säger läraren om det? Fråga exakt vad som är felet, och hur du kunnat se fel på det. Kan tänkas att han/hon kanske inte räknat med intron eller så av nån anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, rikardg säger:

Han visar eb skärmdump där han lagt upp samma.ljudfil i sin DAW och där är det som sagt 15 takter. Han tror det kan ha att göra med nån inställning på min "time bar" eller nåt liknande..

Du har inte en skärmdump av hur det ser ut på din  DAW?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den där Bar/Beats markören där...vart är den inställd på? En blå pil ser jag vid takt 17.

Kan det vara en ledtråd?

Självklart ser det ut som att du inte ställt timelinen att sträcka sig över hela projektet från start till slut. Det där har man ju missat själv ett par gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att faktiska låten inte går i samma tempo som inställt.

Tittar man på ljusblå trumspåret misstänker jag att varje "ruta" är en takt. Hela låten blir då ungefär 15 takter.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-03-04 på 12:53, BDBergius säger:

Om du lyssnar på musiken och räknar takter, hur många kommer du till då? Räknar med att det är det som är poängen, inte hur det ser ut i din DAW...

Som du frågar så räknar jag och kommer upp till ca 15 takter...👍  

Jag vill ju även se det, det måste ju kunna visas nånstans då uppgiften här är att skapa exakt 24 takter

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, oioioi säger:

Problemet är att faktiska låten inte går i samma tempo som inställt.

Tittar man på ljusblå trumspåret misstänker jag att varje "ruta" är en takt. Hela låten blir då ungefär 15 takter.

Ja fullt logiskt nu när du "säger det".. kommer upp tll 15 takter när jag räknar hela låten... men varför kan jag inte "se" det.. jag ska ju göra exakt 24 takter musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slå på click/metronom. Justera in tempot så att det stämmer överrens med din låt. Just nu tycker Pro Tools att den går i 94 bpm, men du ska nog ner i ungefär 60.

(Det vanliga är att man gör i andra ordningen, dvs ställer in rätt tempo och sedan spelar in efter klick.)

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, oioioi säger:

Slå på click/metronom. Justera in tempot så att det stämmer överrens med din låt. Just nu tycker Pro Tools att den går i 94 bpm, men du ska nog ner i ungefär 60.

(Det vanliga är att man gör i andra ordningen, dvs ställer in rätt tempo och sedan spelar in efter klick.)

Du kan även hitta det ungefärliga tempot i din låt genom att använda den här:

https://www.all8.com/tools/bpm.htm

Slå takten på någon tangent på datorn. Enklare blir det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
polarius (oregistrerad)

Du har en PUNKTERAD fjärdedel som beat. Därav färre beats.

Redigerat av polarius
Link to comment
Dela på andra sajter

polarius (oregistrerad)

Jag är inte mästare på PT, men där uppe, under COUNT OFF, finns Tempo med en fjärdedelsnot med punkt, så byt den mot en fjärdedel utan punkt och samma tempo, dvs 94.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...