Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Det har blivit dags för ett nytt projekt. Jag planerar att köpa ett 25kvm attefallshus med syftet att huvudsakligen göra det till en trumstudio för online-streaming, undervisning och inspelning. Den kommer sÀkert ocksÄ att delvis anvÀndas för inspelning av andra instrument, slÀnger nog upp ett trÄdlöst system för nÀr vÀnner kommer över och vill lira lite musik, etc.

Nu var det tyvÀrr ett bra tag sedan jag studerade akustik och har inte anvÀnt kunskapen mycket under de senaste 6~ Ären. Vad anser ni viktigt att ha i Ätanke nÀr denna attefall byggs; innan man kommer till sjÀlva "inredningsstadiet"? Studion behöver definitivt vara relativt ljuddÀmpad och ljudbehandlad. Förr ville jag alltid ha det torrt och kontrollerat, men har blivit mer och mer kÀr i nÀr man faktiskt hör lite rum i inspelningen!

UpplÀgget kommer troligtvis att vara ett "huvudrum", ett kontrollrum, och ett mindre förvaringsrum; alternativt ett loft. Dimensioner kommer att kikas pÄ. 

Ville mest uppdatera er och dela detta projekt som nu Ă€r nĂ„gorlunda i rullning/pĂ„ g! Var ett tag sedan jag hĂ€ngde hĂ€r och flyttade tillbaka till Sverige frĂ„n Los Angeles för bara ett halvĂ„r sedan! SĂ„ detta blir kul. 🙂

NÄgon som har erfarenhet av attefallshus som studio överlag? 

Annons
  • 2 mĂ„nader senare...
Postat

Tjenare!

Nu Àr det dags för en uppdatering, dÄ saker gÄtt framÄt!

Jag skippade idén om att ha flera rum, dÄ ett hus pÄ 25kvm inte kÀnns tillrÀckligt stort för att fÄ skapliga rum. Det blir istÀllet enbart ett rum, dÀr ena "sidan" har trumset uppstÀllt, medan den andra sidan har en dator/mixningsdel. Husets dimensioner blir 410x605cm och det blir ca 390cm till nocken.

Trumstudion byggs pÄ tomten. Vi bor ute pÄ landet, halvt ute i skogen, med ett fÄtal grannar. NÀrmsta granne Àr rakt över vÀgen, kanske 30m~ frÄn studion, nÀsta granne Àr Ätminstone 50-100 meter bort genom skogen. Jag hoppas att kunna fÄ till en konstruktion sÄdan sÄ att grannar inte störs om jag trummar pÄ senkvÀllen, nÀr de hÀnger i sina hus! (de flesta grannarna bor endast hÀr under sommaren). Studion ska i huvudsak anvÀndas som Liverum/Inspelningsrum, med mindre fokus pÄ mixning. Har hellre ett liverum jag gillar och sitter med hörlurar Àn en halvdan 50/50 lösning! Men med det iÄtanke sÄ blir ju inte ett 25kvm-bygge vÀrldens bÀsta heller, hehe. Huvudsakligen kommer det att anvÀndas för onlineutbildning och videor, sÄ störst fokus av allt ligger pÄ att inte störa grannar. Hittills har jag klarat mig i en betongkÀllare som jag gjort i ordning sÄ gott jag kan, men vad som helst blir ju bÀttre Àn det...!

Grund/Golv: En betongplatta kommer att gjutas som grund för bygget, med standard 300mm isolering. Det slutliga golvet kommer dock att vara i trÀ. Jag funderar just nu pÄ om jag ska lÀgga trÀ direkt pÄ betongen och bygga ett slags "flytande podium" Ät trummorna för att minska vibrationer, om jag ska lÀgga nÄgot lager mellan betong och trÀgolv, eller kanske tillochmed bygga ett flytande golv med Auralex U-Boats med isolering och tex golvspÄnsskiva ovanpÄ varpÄ jag sen lÀgger trÀgolv. NÄgra Äsikter hÀr? Hur viktigt blir detta nÀr det kommer till att dÀmpa för grannars skull?

VÀggar: Ytterfasaden kommer att bestÄ av trÀ. Jag har försökt komma fram till en vÀggkonstruktion som inte snor alltför mycket yta frÄn de fÄ 25kvm jag har att jobba med, men det Àr ju Àn en gÄng viktigt att det Àr dÀmpat.. Suck.. Synd att man inte kan fÄ bygglov och bygga större, haha! I vilket fall,  trÀpanel - spikregel - gipsskiva - luftspalt - vertikala trÀreglar+isolering (120mm) - tÀtning/plast - luftspalt - gipsskiva. Vore detta en fungerande konstruktion baserat pÄ min situation med avstÄnd till grannar, etc? Vore dubbla gipsskivor med tex green glue mellan avsevÀrt bÀttre? Hur stora bör luftspaltar vara?

Jag vet att det finns nÄgra akustikskenor i metall som reglar bör lÀggas i för att fÄ bort kontakt mellan vÀgg/golv. OsÀker pÄ vad jag hittar dessa!

Tak: Det blir ett ryggĂ„stak för att fĂ„ tillgĂ„ng till sĂ„ mycket yta i taket som möjligt. Takets konstruktion vad det gĂ€ller ljudisolering/etc Ă€r det jag kĂ€nner mig mest osĂ€ker pĂ„ för tillfĂ€llet, sĂ„ detta ska undersökas mer. HĂ€r finns det dĂ€remot vĂ€ldigt mycket utrymme att leka med. YttervĂ€ggarna blir ungefĂ€r 3,2m höga och nocken 3,9m hög, sĂ„ som sagt, mycket utrymme dĂ€r uppe! Men som tĂ€nkt sĂ„hĂ€r lĂ„ngt sĂ„ Ă€r det: shingels - underlagspapp - rĂ„spont - takreglar/limtrĂ€balk - isolering - Ă„ngspĂ€rr - takskivor. Hur tjock bör isoleringen vara hĂ€r? Bör man köra pĂ„ flera lager skivor? Är detta en OK konstruktion/bör nĂ„got Ă€ndras?

Dörr/Fönster: Utöver detta Ă€r det ju fundering pĂ„ dörr/fönster. Som jag förstĂ„r det Ă€r brandklassade dörrar i regel Ă€ven bra "ljuddörrar". HĂ„ller pĂ„ att kika runt, men nĂ„gon som har nĂ„gra specifika ytterdörrar att föreslĂ„? 🙂 Ang. Fönster sĂ„ funderar jag mellan tvĂ„ alternativ. Antingen sĂ„ har jag ett fönster som jag kan öppna för extra ventilation nĂ€r lĂ€mpligt, som jag bygger en "absorbent" Ă„t för att kunna tĂ€cka vid andra tillfĂ€llen. Alternativt sĂ„ förbereder jag vĂ€ggen för fönster utifall att man vid senare tillfĂ€lle ska sĂ€lja, sĂ„ att man kan "slĂ„ upp" vĂ€ggen för fönster. Hurpass svĂ„rt Ă€r det att bygga en absorbent som ljuddĂ€mpar fönstret? Hur stor risk finns det att fönstret sabbar för mycket?

Ventilation: Mekanisk ventilation kommer ju att krÀvas för en sÄpass isolerad byggnad..SÄ dÄ fÄr man bygga en ljuddÀmpare i regelfacket. Jag har sett @Lindblom ha nÄgra animationer pÄ hans "labyrinter". En fundering jag har; nÀr man bygger dessa, iochmed att det Àr sÄpass mycket luft i dem, det hjÀlper ju nÀr vi "dÀmpar" luften som Äker genom labyrinten. Men blir inte sjÀlva vÀggen med ett sÄdant fack lite mindre isolerande generellt, jÀmfört med standardyttervÀggen? Det Àr ju mer eller mindre samma sak, men med mindre isolering.

Sen Àr ju olika gipsskivor och olika isolering etc olika effektivt. Jag förstÄr att det Àr baserat pÄ massan, etc. NÄgot förslag pÄ specifika material, som ÀndÄ inte Àr ofaaantligt dyra!?

hus.thumb.jpg.3bb6f885a93d411260cb7ea5424c1ed2.jpg

Rumsakustiken och den behandlingen fĂ„r ske i ett lite senare skede. För tillfĂ€llet Ă€r det detta som fĂ„r fokuseras pĂ„! 🙂

Kommer att ha bygghjÀlp av min svÀrfar som kommer hit frÄn USA, jobbar som snickare/byggmÀstare dÀr borta. Det blir toppen! Sen lÀr jag se till att mina bröder hjÀlper Ät lite, hehe.

Postat (redigerat)

Jag blir mer och mer sÀker pÄ att en golvkonstruktion med Auralex U-Boats med luftspalt, isolering, 2x golvspÄnsskivor och slutligen trÀgolv blir den bÀttre lösningen.

FrÄgan Àr, hur görs detta bÀst tillsammans med att försöka fÄ vÀggarna "frikopplade" frÄn betonggolvet dÄ vÀggen bÄde agerar som innervÀgg och yttervÀgg?

Funderar Àven pÄ detta med yttervÀgg. KÀnns som att det kan vara lite tanigt med endast 1 gipsskiva per sida. Hur skulle det fungera att ha en vindskyddsskiva (9mm) + en gipsskiva (12mm), medan man har 2x 12mm gipsskivor pÄ insidan? Blir det knas, eller kalas?

Redigerat av Maximiliam
Postat

Kul bygge! 

Köp inte Green Glue. FrÄn vad jag lÀst i recensioner sÄ Àr ljudisoleringen inte ens i nÀrheten av vad Green Glue Company sjÀlva pÄstÄr att produkten uppnÄr. Men googla för all del och skapa din egen uppfattning.

Om du kan och har rÄd sÄ bygg flytande konstruktion. Golv pÄ u-boats och innervÀggar/innertak stÄendes pÄ det flytande golvet. Men det Àr nog ingen risk att störa grannarna om du kör utan flytande golv heller. SÄ lÀnge vÀggarna Àr bra byggda.

Har lite svÄrt att greppa vÀgg-förklaringen. Men för vÀggkonstruktionen kan jag rekommendera Parocs sida om vÀggar och golv. De har mycket vÀrdefullt att kolla in för ljudlösningar. Bra bilder pÄ hur det ska se ut osv: 

https://www.paroc.se/losningar/byggisolering/vaggar/innervaggar

Postat

Är ingen expert men vad jag har förstĂ„tt sĂ„ behöver man inte flytande golv om huset stĂ„r pĂ„ jord. DĂ„ blir jorden stötdĂ€mpare typ. Dvs det rĂ€cker med en tjock betongplatta som fundament att bygga pĂ„. Sen bygger man ljudisolerade vĂ€ggar pĂ„ den. Men nĂ„gon annan mer kunnig fĂ„r gĂ€rna svara!

Postat

Det stÀmmer bra om det Àr strukturburet ljud. EnkelvÀggar och tak kommer dock att utgöra en begrÀnsning vad gÀller ljudreduktion beroende pÄ vilka krav som stÀlls. Vid högre krav vad gÀller isolering av luftburet ljud brukar man bygga ett inre- och ett yttre skal.

Postat
5 timmar sedan, troeds sÀger:

Kul bygge! 

Köp inte Green Glue. FrÄn vad jag lÀst i recensioner sÄ Àr ljudisoleringen inte ens i nÀrheten av vad Green Glue Company sjÀlva pÄstÄr att produkten uppnÄr. Men googla för all del och skapa din egen uppfattning.

Om du kan och har rÄd sÄ bygg flytande konstruktion. Golv pÄ u-boats och innervÀggar/innertak stÄendes pÄ det flytande golvet. Men det Àr nog ingen risk att störa grannarna om du kör utan flytande golv heller. SÄ lÀnge vÀggarna Àr bra byggda.

Har lite svÄrt att greppa vÀgg-förklaringen. Men för vÀggkonstruktionen kan jag rekommendera Parocs sida om vÀggar och golv. De har mycket vÀrdefullt att kolla in för ljudlösningar. Bra bilder pÄ hur det ska se ut osv: 

https://www.paroc.se/losningar/byggisolering/vaggar/innervaggar

Tack för information angÄende Green Glue! Har försökt lÀsa pÄ lite som diskuterar för bÀgge sidor, men lyckas inte se nÄgra utförda undersökningar som faktiskt jÀmför green glue med nÄgot annat. Verkar mest vara folk som sÀger "det Àr inget speciellt, andra grejer med samma innehÄll Àr billigare och nÀstan lika bra". Ska undersökas mera! NÄgon hÀr i forumet som anvÀnt nÄgot annat? Har sett golv/vÀgglim nÀmnas pÄ andra hÄll.

Huvudproblemet med vÀggar Àr just att utrymmet Àr sÄ begrÀnsat nÀr byggnaden bara fÄr vara 25kvm. Att bygga bÄde ett ytter- och innerskal kÀnns dÄ som vÀldigt mycket yta som försvinner. Det kan dock vara sÄ att det Àr den enda lösningen.. Men försöker för tillfÀllet att finna en konstruktion för en vÀgg som alltsÄ Àr bÄde ytter- och innervÀgg. NÄgot liknande denna:

1280481797_vagg.thumb.png.9714433ae24ca8d29ffd1a81ca3cd02b.png

Men med en vindskyddsskiva + trÀpanel pÄ utsidan, och plast för fukt/ÄngspÀrr pÄ insidan av isoleringen. 

Flytande golv tycker jag lÄter vettigt. Det dryga med u-floats Àr ju att det tar sÄn helsikes tid att anpassa storleken pÄ reglarna dÄ svenska reglar Àr för tjocka, haha! Men lÀr köra pÄ flytande golv. 

NÄgon som har nÄgra bra tankar kring hur mycket isolering/gips/material man bör ha i taket? Har mycket plats dÀr pga höjden, men om vÀggarna Àr den "svaga lÀnken" hjÀlper det vÀl inte sÄ vÀldans att smacka pÄ i taket, eller gör det det?

Postat
4 timmar sedan, wellness music sÀger:

Det stÀmmer bra om det Àr strukturburet ljud. EnkelvÀggar och tak kommer dock att utgöra en begrÀnsning vad gÀller ljudreduktion beroende pÄ vilka krav som stÀlls. Vid högre krav vad gÀller isolering av luftburet ljud brukar man bygga ett inre- och ett yttre skal.

Jag Ă€r mest rĂ€dd för tvĂ„ saker: att en "dubbelvĂ€gg" eller rum-i-rum, etc skulle ta alltför mycket plats nĂ€r jag bara har strax över 4 meter bredd att jobba med.. Och sĂ„ blir det ett mycket större projekt att bygga huset tvĂ„ gĂ„nger, sĂ„ att sĂ€ga! Men det kan vĂ€l hĂ€nda att det finns en risk att enkelvĂ€ggar och tak inte rĂ€cker till dĂ„ det Ă€r trummor vi snackar om.. I vĂ€rsta fall fĂ„r man kanske göra sĂ„ gott man kan, och om det skiter sig sĂ„ bygger man ett "inner-rum" i efterhand? Även om det blir sjukt drygt om man redan kikat pĂ„ akustik, etc. 

FrÄgan Àr om det Àr vÀrt med flytande golv, om man har enkelvÀggskonstruktion.. Men det borde vÀl ha en positiv effekt, dÄ om vÀggarna Àr fÀsta pÄ betongplattan sÄ stÄr Ätminstone inte trummorna direkt pÄ betongen, eller hur?

Postat

HÀrnan snurrar, sÄ mÄnga tankar och sÄ mycket nyfikenhet! Jag tÀnker kring det hÀr med luftspalter i vÀggkonstruktion..

Om man nu kör pÄ liknande konstruktion:

604707208_vagg.thumb.png.34ad0679e88d5c415f3da938cb63707c.png

Vore det nÄgon idé att köra pÄ tex 145mm trÀreglar och ha luftspalter pÄ bÀgge sidor av isoleringen? För liten luftspalt? FeltÀnkt? BÀttre med 145mm isolering?

JĂ€klar vad det knakar nu!

Postat

Lite snabbt,

För ljudisoleringen gÀller ju principen massa-luft-massa. Massan och luftspaltens djup pÄverkar alltsÄ konstruktionens ljudreduktion. I ditt fall reglar du stomvÀggarna som vanligt och skivar med utegips pÄ utsidan. PÄ insidan (baksida utegips) limmar du 2-3 lag gips i facken och tÀtar. Facket fylls med stenull och lÀmnas öppet. Innanför yttervÀggens regelstomme reser du en innervÀgg som uppförs pÄ samma sÀtt bortsett frÄn ÄngspÀrr att den gipsas som vanligt pÄ insidan. Hur mycket yta du kan avvara och hur mycket ljudisolering du vill ha bestÀmmer djupet pÄ luftspalten. Jag skulle föreslÄ minimum 200 mm mellan skivorna, dvs minst ett par cm. Samma princip gÀller Àven taket.

Postat
10 timmar sedan, wellness music sÀger:

Lite snabbt,

För ljudisoleringen gÀller ju principen massa-luft-massa. Massan och luftspaltens djup pÄverkar alltsÄ konstruktionens ljudreduktion. I ditt fall reglar du stomvÀggarna som vanligt och skivar med utegips pÄ utsidan. PÄ insidan (baksida utegips) limmar du 2-3 lag gips i facken och tÀtar. Facket fylls med stenull och lÀmnas öppet. Innanför yttervÀggens regelstomme reser du en innervÀgg som uppförs pÄ samma sÀtt bortsett frÄn ÄngspÀrr att den gipsas som vanligt pÄ insidan. Hur mycket yta du kan avvara och hur mycket ljudisolering du vill ha bestÀmmer djupet pÄ luftspalten. Jag skulle föreslÄ minimum 200 mm mellan skivorna, dvs minst ett par cm. Samma princip gÀller Àven taket.

SÄ som pÄ bilden ovan, fast 200mm regel/isolering, plus en vindskiva pÄ utsidan?

Postat

Nej, frÄn utsida och in blir det:

fasadpanel/strölÀkt/bÀrlÀkt/utegips/regel yttervÀgg INGET GIPS / luftspalt / INGET GIPS / regel innervÀgg/gips

Postat (redigerat)
4 timmar sedan, wellness music sÀger:

Nej, frÄn utsida och in blir det:

fasadpanel/strölÀkt/bÀrlÀkt/utegips/regel yttervÀgg INGET GIPS / luftspalt / INGET GIPS / regel innervÀgg/gips

Ahh, hÀnger med nu. Jag gick tillbaka och upptÀckte att jag lÀst lite fel, lÀste fel igen, och sen sÄ blev det rÀtt. InnebÀr detta att man Àven mÄste ha dubbla reglar för taket och liksom bygga "skelettet" tvÄ gÄnger, eller finns det en lösning för att köra pÄ enbart en tjockare regel?

Redigerat av Maximiliam
  • 2 veckor senare...
Postat

Uppdatering:

Nu Àr det spÀnnande! Det material som behövs levereras (alla stora och tunga grejer, dvs!) kommer att bestÀllas imorgon. En lista Àr sammanstÀlld. Dessutom kommer snubbarna som ska göra grunden under kommande veckan, och veckan dÀrefter Àr det tÀnkt att bygget drar igÄng! Börjar nÀrma sig. LÀngtan ökar, stressen ökar, nervositeten ökar och ivern ökar!

NÄgra saker har förÀndrats frÄn vad jag tidigare tÀnkt göra. Jag hade först tÀnkt att utnyttja hela utrymmet i taket; dvs att ha hela innertaket lutandes. Men jag kom fram till att blir smidigare att ha mittendelen av innertaket "platt" dels för montering av belysning/dylikt, och dels eventuellt för mekanisk ventilation som jag fortfarande klurar pÄ hur jag ska lösa, dÄ jag inte har nÄgon yta mellan yttervÀgg och innervÀgg. Kommer definitivt att behöva mekanisk till- och frÄnluft som gÄr genom "labyrinter", men funderar fortfarande pÄ var luften ska gÄ, frÄn var, flÀkt, etc.

Det blir i vilket fall ett ytter- och ett innerskal som tidigare nÀmnts. Dubbla regelverk med luftspalt, etc. Har skippat idén om fönster. Jag klurar fortfarande pÄ dörr; om att antingen ha en fetingdörr alternativt dubbla dörrar. Idén om att bara ha en dörr kÀnns skönare; men jag tror att det bÄde blir billigare och bÀttre dÀmpat med dubbla. NÄgon som har nÄgot förslag hÀr pÄ specifika dörrar/var man kan vÀnda sig? Vore grymt att inte behöva betala 10 lax för typ en robust Swedoor.

Sen det hĂ€r med Green Glue.. Enligt företagets egna instruktioner vill de ju ha nĂ€stan 1.5L per skiva.. Eller tvĂ„ "tuber" per 4'x8'. Det blir dĂ„ 550ml per kvm. SĂ€g dĂ„ att man limmar mellan de dubbla gipsskivorna bĂ„de i ytterskal och innerskal.. DĂ„ gĂ„r det Ă„t typ 66 liter lim för min lilla studio. MĂ„ste dĂ„ köpa 4 hinkar, vilket blir 18360:-. LĂ„ter lite vĂ€l brutalt? Även om man anvĂ€nde hĂ€lften av vad de föreslog sĂ„ blir det ju en jĂ€kla massa.

Inga alternativ!?

SĂ„, nuvarande funderingar:

-Mekanisk ventilation (kanalflÀkt pÄ minivind? GÄr det med labyrinter?)

-Dörr/Dörrar. Ytterdörr, eller ytterdörr+innerdörr. NÄgon fin dörr till OK pris/fin kombo?

-Green Glue..? Alternativ?

Annars kÀnns det hÀr fiiint! SpÀnnande att det börjar nÀrma sig.

Postat

Kul att det tar fart! 

AngÄende dörrarna sÄ lÄter det (enligt mig) sjÀlvklart att ha tvÄ, en dörr för respektive vÀgg. Eftersom du bygger tvÄ vÀggar och luftspalt. Har fÄtt förklarat att dörrarna ska ha samma funktion som gipset. SÀtter du endast in en dörr i yttervÀggen har du ju försummat ljudreduktionen ganska rejÀlt, vilket Àr synd om du lÀgger ner tid och pengar pÄ en flytande konstruktion.

Green Glue lÄter extremt dyrt assÄ! Jag sÄg den hÀr videon hÀromdagen dÀr en kille jÀmför lite olika alternativ mot GG. Det kanske finns nÄgra svenska varianter pÄ marknaden?

Postat (redigerat)
34 minuter sedan, troeds sÀger:

Kul att det tar fart! 

AngÄende dörrarna sÄ lÄter det (enligt mig) sjÀlvklart att ha tvÄ, en dörr för respektive vÀgg. Eftersom du bygger tvÄ vÀggar och luftspalt.

Jo, jag tÀnker likadant. Dels sÄ fÄr man tvÄ dörrar med luftspalt vilket i sig Àr grymt, och dessutom lÀr man komma undan betydligt billigare. Hade kÀnts bekvÀmare om det gÀllde enbart innerdörrar dock! Nu blir det ju en mix av en ytterdörr och en innerdörr. FÄr klura pÄ't!

Tack för lÀnken! Intressant video. Och ja, Green Glue verkar ju smÄtt magiskt. Det som jag frÄgar mig sjÀlv genom hela detta projekt Àr "Vad krÀvs egentligen?".. Om Green Glue/inte Green Glue Àr skillnaden mellan att grannar kan störas och inte störs, dÄ blir det förjÀkla trÄkigt om man inte kört pÄ't. Men om det redan Àr bra nog med konstruktionen i sig, dÄ kÀnns det riktigt onödigt att lÀgga ner den extra relativt stora summan.. Och detta vet man ju dessvÀrre inte förrÀn allt Àr fÀrdigt, lite sent att Àndra dÄ!

JĂ€kla grejer alltsĂ„! Hade det inte funnits nĂ„gra grannar i nĂ€rheten hade det ju varit betydligt enklare 🙂 Attans att det finns EN granne pĂ„ andra sidan vĂ€gen, sen nĂ€sta granne betydligt lĂ€ngre bort..

(Blir ocksÄ jÀkligt nyfiken pÄ tanken med Silikon mellan gipsskivorna! Ska undersökas)

Redigerat av Maximiliam
Postat

Även kikat lite pĂ„ olika isolering för att förstĂ„ skillnaden.. KĂ€nner mig lite seg gĂ€llande vad som vore bĂ€st för isolering i vĂ€ggar och tak🙂 

Rockwool Flexibatts, 220mm

Paroc Solid, 220mm

Isover Uni-Skiva 35, 220mm

Rockwool har tex nÀstan dubbla densiteten av Isover, men vad Àr den viktigaste faktorn vi kikar pÄ hÀr?

Postat
2 timmar sedan, Maximiliam sÀger:

"Vad krĂ€vs egentligen?".. Om Green Glue/inte Green Glue Ă€r skillnaden mellan att grannar kan störas och inte störs, dĂ„ blir det förjĂ€kla trĂ„kigt om man inte kört pĂ„'t. Men om det redan Ă€r bra ï»żnog med konstruktionen i sig, dĂ„ kĂ€nns det riktigt onödigt att lĂ€gga ner den extra relativt stora summan.. Och detta vet man ju dessvĂ€rre inte förrĂ€n allt Ă€r fĂ€rdigt, lite sent att Ă€ndra dĂ„!

Min spontana gissning Àr att om du byggt konstruktionen korrekt och med bra material sÄ kommer GG hjÀlpa dig marginellt. NÄgon procent bÀttre ljudreduktion? Men jag kan ha fel. Det lÄter bara svinigt dyrt för nÄgot som kanske inte gör sÄ stor skillnad. NÄgon med bÀttre koll fÄr gÀrna svara!

1 timme sedan, Maximiliam sÀger:

Även kikat lite pĂ„ olika isolering för att förstĂ„ skillnaden.. KĂ€nner mig lite seg gĂ€llande vad som vore bĂ€st för isolering i vĂ€ggar och tak🙂 

Rockwool Flexibatts, 220mm

Paroc Solid, 220mm

Isover Uni-Skiva 35, 220mm

Rockwool har tex nÀstan dubbla densiteten av Isover, men vad Àr den viktigaste faktorn vi kikar pÄ hÀr?

En högre densitet Àr generellt bÀttre för att absorbera ljud. SÄ kör Rockwool Flexibatts. Har sjÀlv anvÀnt dem med bra resultat. Enkla att jobba med!

Postat (redigerat)
1 timme sedan, troeds sÀger:

En högre densitet Àr generellt bÀttre för att absorbera ljud. SÄ kör Rockwool Flexibatts. Har sjÀlv anvÀnt dem med bra resultat. Enkla att jobba med!

Tackar! 🙂 

Och om nĂ„gon Ă€r nyfiken, efter lite djupdykning verkar det som att Paroc stenull har en densitet pĂ„ 28kg, medan Rockwool sĂ€ger "ca 30"kg. SĂ„ ungefĂ€r samma! Kör dock pĂ„ Rockwool dĂ„ jag hört mycket gott om dem frĂ„n mĂ„nga bĂ„de hĂ€r i forumet och pĂ„ andra vĂ€gar 🙂 

Redigerat av Maximiliam
Postat

Klurar nu pÄ takets konstruktion och hur det faktiskt blir bÀst uppbyggt, bÄde för att dÀmpa ljud ut, och för ljud inne.

Kom pÄ att jag hade tÀnkt lite knasigt först. Men försöker nu tÀnka om, och tÀnker mig shingles - shinglespapp - rÄspont - ryggÄstak/isolering (220mm) - gipsskivor. Men sen ett "innertak" pÄ det. StÄlreglar med gipsskivor pÄ? Mer isolering ovanpÄ det?

Som sagt, kom fram till att jag inte har helt koll hĂ€r. Snackar med byggare och försöker komma pĂ„ lösning, men frĂ„gar hĂ€r emellanĂ„t kring tankar/idĂ©er/egna lösningar 🙂 

Postat (redigerat)

Har varit i kontakt med Aquamer gÀllande Noisekiller GUL, har inte sett nÄgon nÀmna pris pÄ forumet tidigare, sÄ jag tÀnkte att jag kan dela med mig! 4430:- inkl moms för 20L, jÀmfört med Green Glue pÄ 4590:- inkl moms för 19~L. Ganska liknande pris, alltsÄ.

GÀllande golvkonstruktion sÄ har jag efter snack med en annan byggare fÄtt tips om att köra pÄ 50mm extruderad cellplast (XPS200) istÀllet för trÀregel+isolering (45mm) dÄ det Àr betonggolv. Vad sÀger de kunniga om detta? Jag förstÄr meningen med att med att "frikoppla" golvkonstruktionen med kuddar+reglar. Men hur Àr denna lösning som alternativ? Flytande golvspÄnsskivor och golvgips pÄ det.

Redigerat av Maximiliam
Fix fix! Ingen fog.
Postat

Om du ska bygga ett flytande golv ska du inte anvÀnda cellplast. DÄ Àr markskiva ett betydligt bÀttre alternativ. Det du vill ha Àr en konstruktion som frikopplar skalen frÄn varandra och ger sÄ lite resonansproblem som möjligt i bjÀlklaget. Studios som Àr byggda pÄ markskiva sjunker dock ned utmed vÀggarna (dÀr den största linjelasten Àr) över tid. I ditt fall rekommenderar jag stÄlskenor pÄ avstÀmt antal sylomerkuddar. GreenGlue behöver du inte anvÀnda.

Postat
20 timmar sedan, wellness music sÀger:

I ditt fall rekommenderar jag stÄlskenor pÄ avstÀmt antal sylomerkuddar. GreenGlue behöver du inte anvÀnda.

Vad för stÄlskenor kan tÀnkas anvÀndas till golv, och gÀllande sylomerkuddar antar jag att det Àr Sylomer SR-kuddarna vi talar om, som vÀljs baserat pÄ de laster de kommer att utsÀttas för?

Vad skulle du föreslÄ istÀllet för GreenGlue i denna konstruktion?

Postat

Vi anvÀnder Isolatskenor, de Àr enkla att jobba med. UtifrÄn dina behov som du beskriver rÀcker det nog med en semiflytande konstruktion.

Vid dubbla skiljevÀggar ser jag inte vÀrdet i att lÀgga pengar pÄ GG. RÀtt konstruktionssÀtt och noggrannhet under byggprocessen pÄverkar ljudisoleringen betydligt mer Àn ett halvdant uppförande med GG. Det enda lÀget nÀr jag anvÀnder dÀmplim Àr vid flytande golv (NoiseKiller).

Postat

Halloj Halloj!

Sitter och kikar pÄ dörrar hÀr. Funderar pÄ att köra pÄ kombon ljudklassad innerdörr med en mer standard ytterdörr dÄ ytterdörrar springer ivÀg i pris för ljudklassning. Kan ju Àven försöka att förbÀttra dÀmpningen av ytterdörr om möjligt. Men lÄter det som en fungerande lösning eller en definitivt svag lÀnk?

Sen har jag tÀnkt pÄ en annan sak som jag inte vet om den spelar nÄgon roll. Placering av trumset. Det Àr som sagt strax över 30m till nÀrmsta granne (över vÀgen). Blivande studion Àr den röda rektangeln.

hus.thumb.jpg.1d220482a2db32f7f6371194bac990d3.jpg

Spelar det nÄgon roll om jag placerar trummorna nÀra den vÀstra vÀggen VS den östra? Kan tÀnka mig att vÀggen som trummorna stÄr nÀra skulle bli mer "pÄverkad" av bankandet, och att det isÄfall vore bÀttre att stÀlla trummorna mot vÀggen lÀngst ifrÄn grannen. DÀremot skulle jag föredra trummorna mot vÀstra vÀggen. SÄ frÄgan Àr.. Blir det nÄgon skillnad? Marginell eller knappt mÀrkbar? NÄgot som bara slog mig nÀr jag planerar Ät vilket hÄll dörrar ska öppnas Ät!

Utöver det sĂ„ har första leverans kommit, med isolering och lite annat smĂ„tt Ă„ gott. Leverans med virke+gips/etc kommer pĂ„ Tisdag, och bygget drar igĂ„ng nĂ„gongĂ„ng mellan Tors-Lör! Imorgon sĂ„ gjuts grunden. 🙂

rockwool.thumb.jpg.5b64c5bcecfd535f1c6d800ccfb9b21e.jpg2081092203_grundcopy.thumb.jpg.14780fcd13a7658cffcfa08f7f96b53f.jpg

Postat
PÄ 2018-06-12 pÄ 22:15, wellness music sÀger:

Vid dubbla skiljevÀggar ser jag inte vÀrdet i att lÀgga pengar pÄ GG. RÀtt konstruktionssÀtt och noggrannhet under byggprocessen pÄverkar ljudisoleringen betydligt mer Àn ett halvdant uppförande med GG. Det enda lÀget nÀr jag anvÀnder dÀmplim Àr vid flytande golv (NoiseKiller).

Hade missat att svara tidigare, men toppen och tack för alla svar och all feedback. 🙂

Postat

Försök hitta en begagnad ljudklassad ytterdörr tills vidare, sÄ kan du uppgradera framöver. Ytterdörren bör helst isolera motsvarande yttre skalets gipsförstÀrkning.

Innerdörr 38 dB kostar ca 5 kkr + moms hos Orresta tex. Med glas (01-dörr) ytterligare 2 kkr. Ofta bestÀllningsvara men kolla runt om nÄgon leverantör har nÄgon pÄ lager.

Placering av ljudkÀllan inne i studion spelar inte sÄ stor roll som du tÀnkt att bygga, dÀremot placering av ytterdörren bör vara pÄ östra sidan om möjligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.