Maximiliam Postat 2 mars 2018 Postat 2 mars 2018 Tjenare! Det har blivit dags för ett nytt projekt. Jag planerar att köpa ett 25kvm attefallshus med syftet att huvudsakligen göra det till en trumstudio för online-streaming, undervisning och inspelning. Den kommer sĂ€kert ocksĂ„ att delvis anvĂ€ndas för inspelning av andra instrument, slĂ€nger nog upp ett trĂ„dlöst system för nĂ€r vĂ€nner kommer över och vill lira lite musik, etc.  Nu var det tyvĂ€rr ett bra tag sedan jag studerade akustik och har inte anvĂ€nt kunskapen mycket under de senaste 6~ Ă„ren. Vad anser ni viktigt att ha i Ă„tanke nĂ€r denna attefall byggs; innan man kommer till sjĂ€lva "inredningsstadiet"? Studion behöver definitivt vara relativt ljuddĂ€mpad och ljudbehandlad. Förr ville jag alltid ha det torrt och kontrollerat, men har blivit mer och mer kĂ€r i nĂ€r man faktiskt hör lite rum i inspelningen!  UpplĂ€gget kommer troligtvis att vara ett "huvudrum", ett kontrollrum, och ett mindre förvaringsrum; alternativt ett loft. Dimensioner kommer att kikas pĂ„.  Ville mest uppdatera er och dela detta projekt som nu Ă€r nĂ„gorlunda i rullning/pĂ„ g! Var ett tag sedan jag hĂ€ngde hĂ€r och flyttade tillbaka till Sverige frĂ„n Los Angeles för bara ett halvĂ„r sedan! SĂ„ detta blir kul. đ  NĂ„gon som har erfarenhet av attefallshus som studio överlag?Â
crillemannen Postat 2 mars 2018 Postat 2 mars 2018 Hör av dig till Claes Olsson pÄ eora.se. Han Àr bÀst!
Maximiliam Postat 25 maj 2018 TrĂ„dstartare Postat 25 maj 2018 Tjenare! Nu Ă€r det dags för en uppdatering, dĂ„ saker gĂ„tt framĂ„t! Jag skippade idĂ©n om att ha flera rum, dĂ„ ett hus pĂ„ 25kvm inte kĂ€nns tillrĂ€ckligt stort för att fĂ„ skapliga rum. Det blir istĂ€llet enbart ett rum, dĂ€r ena "sidan" har trumset uppstĂ€llt, medan den andra sidan har en dator/mixningsdel. Husets dimensioner blir 410x605cm och det blir ca 390cm till nocken. Trumstudion byggs pĂ„ tomten. Vi bor ute pĂ„ landet, halvt ute i skogen, med ett fĂ„tal grannar. NĂ€rmsta granne Ă€r rakt över vĂ€gen, kanske 30m~ frĂ„n studion, nĂ€sta granne Ă€r Ă„tminstone 50-100 meter bort genom skogen. Jag hoppas att kunna fĂ„ till en konstruktion sĂ„dan sĂ„ att grannar inte störs om jag trummar pĂ„ senkvĂ€llen, nĂ€r de hĂ€nger i sina hus! (de flesta grannarna bor endast hĂ€r under sommaren). Studion ska i huvudsak anvĂ€ndas som Liverum/Inspelningsrum, med mindre fokus pĂ„ mixning. Har hellre ett liverum jag gillar och sitter med hörlurar Ă€n en halvdan 50/50 lösning! Men med det iĂ„tanke sĂ„ blir ju inte ett 25kvm-bygge vĂ€rldens bĂ€sta heller, hehe. Huvudsakligen kommer det att anvĂ€ndas för onlineutbildning och videor, sĂ„ störst fokus av allt ligger pĂ„ att inte störa grannar. Hittills har jag klarat mig i en betongkĂ€llare som jag gjort i ordning sĂ„ gott jag kan, men vad som helst blir ju bĂ€ttre Ă€n det...!  Grund/Golv: En betongplatta kommer att gjutas som grund för bygget, med standard 300mm isolering. Det slutliga golvet kommer dock att vara i trĂ€. Jag funderar just nu pĂ„ om jag ska lĂ€gga trĂ€ direkt pĂ„ betongen och bygga ett slags "flytande podium" Ă„t trummorna för att minska vibrationer, om jag ska lĂ€gga nĂ„got lager mellan betong och trĂ€golv, eller kanske tillochmed bygga ett flytande golv med Auralex U-Boats med isolering och tex golvspĂ„nsskiva ovanpĂ„ varpĂ„ jag sen lĂ€gger trĂ€golv. NĂ„gra Ă„sikter hĂ€r? Hur viktigt blir detta nĂ€r det kommer till att dĂ€mpa för grannars skull? VĂ€ggar: Ytterfasaden kommer att bestĂ„ av trĂ€. Jag har försökt komma fram till en vĂ€ggkonstruktion som inte snor alltför mycket yta frĂ„n de fĂ„ 25kvm jag har att jobba med, men det Ă€r ju Ă€n en gĂ„ng viktigt att det Ă€r dĂ€mpat.. Suck.. Synd att man inte kan fĂ„ bygglov och bygga större, haha! I vilket fall, trĂ€panel - spikregel - gipsskiva - luftspalt - vertikala trĂ€reglar+isolering (120mm) - tĂ€tning/plast - luftspalt - gipsskiva. Vore detta en fungerande konstruktion baserat pĂ„ min situation med avstĂ„nd till grannar, etc? Vore dubbla gipsskivor med tex green glue mellan avsevĂ€rt bĂ€ttre? Hur stora bör luftspaltar vara? Jag vet att det finns nĂ„gra akustikskenor i metall som reglar bör lĂ€ggas i för att fĂ„ bort kontakt mellan vĂ€gg/golv. OsĂ€ker pĂ„ vad jag hittar dessa! Tak: Det blir ett ryggĂ„stak för att fĂ„ tillgĂ„ng till sĂ„ mycket yta i taket som möjligt. Takets konstruktion vad det gĂ€ller ljudisolering/etc Ă€r det jag kĂ€nner mig mest osĂ€ker pĂ„ för tillfĂ€llet, sĂ„ detta ska undersökas mer. HĂ€r finns det dĂ€remot vĂ€ldigt mycket utrymme att leka med. YttervĂ€ggarna blir ungefĂ€r 3,2m höga och nocken 3,9m hög, sĂ„ som sagt, mycket utrymme dĂ€r uppe! Men som tĂ€nkt sĂ„hĂ€r lĂ„ngt sĂ„ Ă€r det: shingels - underlagspapp - rĂ„spont - takreglar/limtrĂ€balk - isolering - Ă„ngspĂ€rr - takskivor. Hur tjock bör isoleringen vara hĂ€r? Bör man köra pĂ„ flera lager skivor? Ăr detta en OK konstruktion/bör nĂ„got Ă€ndras? Dörr/Fönster: Utöver detta Ă€r det ju fundering pĂ„ dörr/fönster. Som jag förstĂ„r det Ă€r brandklassade dörrar i regel Ă€ven bra "ljuddörrar". HĂ„ller pĂ„ att kika runt, men nĂ„gon som har nĂ„gra specifika ytterdörrar att föreslĂ„? đ Ang. Fönster sĂ„ funderar jag mellan tvĂ„ alternativ. Antingen sĂ„ har jag ett fönster som jag kan öppna för extra ventilation nĂ€r lĂ€mpligt, som jag bygger en "absorbent" Ă„t för att kunna tĂ€cka vid andra tillfĂ€llen. Alternativt sĂ„ förbereder jag vĂ€ggen för fönster utifall att man vid senare tillfĂ€lle ska sĂ€lja, sĂ„ att man kan "slĂ„ upp" vĂ€ggen för fönster. Hurpass svĂ„rt Ă€r det att bygga en absorbent som ljuddĂ€mpar fönstret? Hur stor risk finns det att fönstret sabbar för mycket? Ventilation: Mekanisk ventilation kommer ju att krĂ€vas för en sĂ„pass isolerad byggnad..SĂ„ dĂ„ fĂ„r man bygga en ljuddĂ€mpare i regelfacket. Jag har sett @Lindblom ha nĂ„gra animationer pĂ„ hans "labyrinter". En fundering jag har; nĂ€r man bygger dessa, iochmed att det Ă€r sĂ„pass mycket luft i dem, det hjĂ€lper ju nĂ€r vi "dĂ€mpar" luften som Ă„ker genom labyrinten. Men blir inte sjĂ€lva vĂ€ggen med ett sĂ„dant fack lite mindre isolerande generellt, jĂ€mfört med standardyttervĂ€ggen? Det Ă€r ju mer eller mindre samma sak, men med mindre isolering.  Sen Ă€r ju olika gipsskivor och olika isolering etc olika effektivt. Jag förstĂ„r att det Ă€r baserat pĂ„ massan, etc. NĂ„got förslag pĂ„ specifika material, som Ă€ndĂ„ inte Ă€r ofaaantligt dyra!?  Rumsakustiken och den behandlingen fĂ„r ske i ett lite senare skede. För tillfĂ€llet Ă€r det detta som fĂ„r fokuseras pĂ„! đ  Kommer att ha bygghjĂ€lp av min svĂ€rfar som kommer hit frĂ„n USA, jobbar som snickare/byggmĂ€stare dĂ€r borta. Det blir toppen! Sen lĂ€r jag se till att mina bröder hjĂ€lper Ă„t lite, hehe.
Maximiliam Postat 28 maj 2018 TrÄdstartare Postat 28 maj 2018 (redigerat) Jag blir mer och mer sÀker pÄ att en golvkonstruktion med Auralex U-Boats med luftspalt, isolering, 2x golvspÄnsskivor och slutligen trÀgolv blir den bÀttre lösningen. FrÄgan Àr, hur görs detta bÀst tillsammans med att försöka fÄ vÀggarna "frikopplade" frÄn betonggolvet dÄ vÀggen bÄde agerar som innervÀgg och yttervÀgg?  Funderar Àven pÄ detta med yttervÀgg. KÀnns som att det kan vara lite tanigt med endast 1 gipsskiva per sida. Hur skulle det fungera att ha en vindskyddsskiva (9mm) + en gipsskiva (12mm), medan man har 2x 12mm gipsskivor pÄ insidan? Blir det knas, eller kalas? Redigerat 28 maj 2018 av Maximiliam
troeds Postat 28 maj 2018 Postat 28 maj 2018 Kul bygge! Köp inte Green Glue. FrÄn vad jag lÀst i recensioner sÄ Àr ljudisoleringen inte ens i nÀrheten av vad Green Glue Company sjÀlva pÄstÄr att produkten uppnÄr. Men googla för all del och skapa din egen uppfattning. Om du kan och har rÄd sÄ bygg flytande konstruktion. Golv pÄ u-boats och innervÀggar/innertak stÄendes pÄ det flytande golvet. Men det Àr nog ingen risk att störa grannarna om du kör utan flytande golv heller. SÄ lÀnge vÀggarna Àr bra byggda. Har lite svÄrt att greppa vÀgg-förklaringen. Men för vÀggkonstruktionen kan jag rekommendera Parocs sida om vÀggar och golv. De har mycket vÀrdefullt att kolla in för ljudlösningar. Bra bilder pÄ hur det ska se ut osv: https://www.paroc.se/losningar/byggisolering/vaggar/innervaggar
ostfisk Postat 28 maj 2018 Postat 28 maj 2018 Ăr ingen expert men vad jag har förstĂ„tt sĂ„ behöver man inte flytande golv om huset stĂ„r pĂ„ jord. DĂ„ blir jorden stötdĂ€mpare typ. Dvs det rĂ€cker med en tjock betongplatta som fundament att bygga pĂ„. Sen bygger man ljudisolerade vĂ€ggar pĂ„ den. Men nĂ„gon annan mer kunnig fĂ„r gĂ€rna svara!
wellness music Postat 28 maj 2018 Postat 28 maj 2018 Det stÀmmer bra om det Àr strukturburet ljud. EnkelvÀggar och tak kommer dock att utgöra en begrÀnsning vad gÀller ljudreduktion beroende pÄ vilka krav som stÀlls. Vid högre krav vad gÀller isolering av luftburet ljud brukar man bygga ett inre- och ett yttre skal.
Maximiliam Postat 28 maj 2018 TrÄdstartare Postat 28 maj 2018 5 timmar sedan, troeds sÀger: Kul bygge! Köp inte Green Glue. FrÄn vad jag lÀst i recensioner sÄ Àr ljudisoleringen inte ens i nÀrheten av vad Green Glue Company sjÀlva pÄstÄr att produkten uppnÄr. Men googla för all del och skapa din egen uppfattning. Om du kan och har rÄd sÄ bygg flytande konstruktion. Golv pÄ u-boats och innervÀggar/innertak stÄendes pÄ det flytande golvet. Men det Àr nog ingen risk att störa grannarna om du kör utan flytande golv heller. SÄ lÀnge vÀggarna Àr bra byggda. Har lite svÄrt att greppa vÀgg-förklaringen. Men för vÀggkonstruktionen kan jag rekommendera Parocs sida om vÀggar och golv. De har mycket vÀrdefullt att kolla in för ljudlösningar. Bra bilder pÄ hur det ska se ut osv: https://www.paroc.se/losningar/byggisolering/vaggar/innervaggar Tack för information angÄende Green Glue! Har försökt lÀsa pÄ lite som diskuterar för bÀgge sidor, men lyckas inte se nÄgra utförda undersökningar som faktiskt jÀmför green glue med nÄgot annat. Verkar mest vara folk som sÀger "det Àr inget speciellt, andra grejer med samma innehÄll Àr billigare och nÀstan lika bra". Ska undersökas mera! NÄgon hÀr i forumet som anvÀnt nÄgot annat? Har sett golv/vÀgglim nÀmnas pÄ andra hÄll. Huvudproblemet med vÀggar Àr just att utrymmet Àr sÄ begrÀnsat nÀr byggnaden bara fÄr vara 25kvm. Att bygga bÄde ett ytter- och innerskal kÀnns dÄ som vÀldigt mycket yta som försvinner. Det kan dock vara sÄ att det Àr den enda lösningen.. Men försöker för tillfÀllet att finna en konstruktion för en vÀgg som alltsÄ Àr bÄde ytter- och innervÀgg. NÄgot liknande denna: Men med en vindskyddsskiva + trÀpanel pÄ utsidan, och plast för fukt/ÄngspÀrr pÄ insidan av isoleringen. Flytande golv tycker jag lÄter vettigt. Det dryga med u-floats Àr ju att det tar sÄn helsikes tid att anpassa storleken pÄ reglarna dÄ svenska reglar Àr för tjocka, haha! Men lÀr köra pÄ flytande golv. NÄgon som har nÄgra bra tankar kring hur mycket isolering/gips/material man bör ha i taket? Har mycket plats dÀr pga höjden, men om vÀggarna Àr den "svaga lÀnken" hjÀlper det vÀl inte sÄ vÀldans att smacka pÄ i taket, eller gör det det?
Maximiliam Postat 28 maj 2018 TrĂ„dstartare Postat 28 maj 2018 4 timmar sedan, wellness music sĂ€ger: Det stĂ€mmer bra om det Ă€r strukturburet ljud. EnkelvĂ€ggar och tak kommer dock att utgöra en begrĂ€nsning vad gĂ€ller ljudreduktion beroende pĂ„ vilka krav som stĂ€lls. Vid högre krav vad gĂ€ller isolering av luftburet ljud brukar man bygga ett inre- och ett yttre skal. Jag Ă€r mest rĂ€dd för tvĂ„ saker: att en "dubbelvĂ€gg" eller rum-i-rum, etc skulle ta alltför mycket plats nĂ€r jag bara har strax över 4 meter bredd att jobba med.. Och sĂ„ blir det ett mycket större projekt att bygga huset tvĂ„ gĂ„nger, sĂ„ att sĂ€ga! Men det kan vĂ€l hĂ€nda att det finns en risk att enkelvĂ€ggar och tak inte rĂ€cker till dĂ„ det Ă€r trummor vi snackar om.. I vĂ€rsta fall fĂ„r man kanske göra sĂ„ gott man kan, och om det skiter sig sĂ„ bygger man ett "inner-rum" i efterhand? Ăven om det blir sjukt drygt om man redan kikat pĂ„ akustik, etc. FrĂ„gan Ă€r om det Ă€r vĂ€rt med flytande golv, om man har enkelvĂ€ggskonstruktion.. Men det borde vĂ€l ha en positiv effekt, dĂ„ om vĂ€ggarna Ă€r fĂ€sta pĂ„ betongplattan sĂ„ stĂ„r Ă„tminstone inte trummorna direkt pĂ„ betongen, eller hur?
Maximiliam Postat 28 maj 2018 TrÄdstartare Postat 28 maj 2018 HÀrnan snurrar, sÄ mÄnga tankar och sÄ mycket nyfikenhet! Jag tÀnker kring det hÀr med luftspalter i vÀggkonstruktion.. Om man nu kör pÄ liknande konstruktion: Vore det nÄgon idé att köra pÄ tex 145mm trÀreglar och ha luftspalter pÄ bÀgge sidor av isoleringen? För liten luftspalt? FeltÀnkt? BÀttre med 145mm isolering? JÀklar vad det knakar nu!
wellness music Postat 28 maj 2018 Postat 28 maj 2018 Lite snabbt, För ljudisoleringen gÀller ju principen massa-luft-massa. Massan och luftspaltens djup pÄverkar alltsÄ konstruktionens ljudreduktion. I ditt fall reglar du stomvÀggarna som vanligt och skivar med utegips pÄ utsidan. PÄ insidan (baksida utegips) limmar du 2-3 lag gips i facken och tÀtar. Facket fylls med stenull och lÀmnas öppet. Innanför yttervÀggens regelstomme reser du en innervÀgg som uppförs pÄ samma sÀtt bortsett frÄn ÄngspÀrr att den gipsas som vanligt pÄ insidan. Hur mycket yta du kan avvara och hur mycket ljudisolering du vill ha bestÀmmer djupet pÄ luftspalten. Jag skulle föreslÄ minimum 200 mm mellan skivorna, dvs minst ett par cm. Samma princip gÀller Àven taket.
Maximiliam Postat 29 maj 2018 TrÄdstartare Postat 29 maj 2018 10 timmar sedan, wellness music sÀger: Lite snabbt, För ljudisoleringen gÀller ju principen massa-luft-massa. Massan och luftspaltens djup pÄverkar alltsÄ konstruktionens ljudreduktion. I ditt fall reglar du stomvÀggarna som vanligt och skivar med utegips pÄ utsidan. PÄ insidan (baksida utegips) limmar du 2-3 lag gips i facken och tÀtar. Facket fylls med stenull och lÀmnas öppet. Innanför yttervÀggens regelstomme reser du en innervÀgg som uppförs pÄ samma sÀtt bortsett frÄn ÄngspÀrr att den gipsas som vanligt pÄ insidan. Hur mycket yta du kan avvara och hur mycket ljudisolering du vill ha bestÀmmer djupet pÄ luftspalten. Jag skulle föreslÄ minimum 200 mm mellan skivorna, dvs minst ett par cm. Samma princip gÀller Àven taket. SÄ som pÄ bilden ovan, fast 200mm regel/isolering, plus en vindskiva pÄ utsidan?
wellness music Postat 29 maj 2018 Postat 29 maj 2018 Nej, frÄn utsida och in blir det: fasadpanel/strölÀkt/bÀrlÀkt/utegips/regel yttervÀgg INGET GIPS / luftspalt / INGET GIPS / regel innervÀgg/gips
Maximiliam Postat 29 maj 2018 TrÄdstartare Postat 29 maj 2018 (redigerat) 4 timmar sedan, wellness music sÀger: Nej, frÄn utsida och in blir det: fasadpanel/strölÀkt/bÀrlÀkt/utegips/regel yttervÀgg INGET GIPS / luftspalt / INGET GIPS / regel innervÀgg/gips Ahh, hÀnger med nu. Jag gick tillbaka och upptÀckte att jag lÀst lite fel, lÀste fel igen, och sen sÄ blev det rÀtt. InnebÀr detta att man Àven mÄste ha dubbla reglar för taket och liksom bygga "skelettet" tvÄ gÄnger, eller finns det en lösning för att köra pÄ enbart en tjockare regel? Redigerat 29 maj 2018 av Maximiliam
wellness music Postat 29 maj 2018 Postat 29 maj 2018 Ja, det behöver du göra. Antingen bygger du det inre skalet helt flytande eller sÄ bygger du det semiflytande direkt pÄ betongsulan.
Maximiliam Postat 10 juni 2018 TrĂ„dstartare Postat 10 juni 2018 Uppdatering: Nu Ă€r det spĂ€nnande! Det material som behövs levereras (alla stora och tunga grejer, dvs!) kommer att bestĂ€llas imorgon. En lista Ă€r sammanstĂ€lld. Dessutom kommer snubbarna som ska göra grunden under kommande veckan, och veckan dĂ€refter Ă€r det tĂ€nkt att bygget drar igĂ„ng! Börjar nĂ€rma sig. LĂ€ngtan ökar, stressen ökar, nervositeten ökar och ivern ökar!  NĂ„gra saker har förĂ€ndrats frĂ„n vad jag tidigare tĂ€nkt göra. Jag hade först tĂ€nkt att utnyttja hela utrymmet i taket; dvs att ha hela innertaket lutandes. Men jag kom fram till att blir smidigare att ha mittendelen av innertaket "platt" dels för montering av belysning/dylikt, och dels eventuellt för mekanisk ventilation som jag fortfarande klurar pĂ„ hur jag ska lösa, dĂ„ jag inte har nĂ„gon yta mellan yttervĂ€gg och innervĂ€gg. Kommer definitivt att behöva mekanisk till- och frĂ„nluft som gĂ„r genom "labyrinter", men funderar fortfarande pĂ„ var luften ska gĂ„, frĂ„n var, flĂ€kt, etc.  Det blir i vilket fall ett ytter- och ett innerskal som tidigare nĂ€mnts. Dubbla regelverk med luftspalt, etc. Har skippat idĂ©n om fönster. Jag klurar fortfarande pĂ„ dörr; om att antingen ha en fetingdörr alternativt dubbla dörrar. IdĂ©n om att bara ha en dörr kĂ€nns skönare; men jag tror att det bĂ„de blir billigare och bĂ€ttre dĂ€mpat med dubbla. NĂ„gon som har nĂ„got förslag hĂ€r pĂ„ specifika dörrar/var man kan vĂ€nda sig? Vore grymt att inte behöva betala 10 lax för typ en robust Swedoor.  Sen det hĂ€r med Green Glue.. Enligt företagets egna instruktioner vill de ju ha nĂ€stan 1.5L per skiva.. Eller tvĂ„ "tuber" per 4'x8'. Det blir dĂ„ 550ml per kvm. SĂ€g dĂ„ att man limmar mellan de dubbla gipsskivorna bĂ„de i ytterskal och innerskal.. DĂ„ gĂ„r det Ă„t typ 66 liter lim för min lilla studio. MĂ„ste dĂ„ köpa 4 hinkar, vilket blir 18360:-. LĂ„ter lite vĂ€l brutalt? Ăven om man anvĂ€nde hĂ€lften av vad de föreslog sĂ„ blir det ju en jĂ€kla massa.  Inga alternativ!? SĂ„, nuvarande funderingar: -Mekanisk ventilation (kanalflĂ€kt pĂ„ minivind? GĂ„r det med labyrinter?) -Dörr/Dörrar. Ytterdörr, eller ytterdörr+innerdörr. NĂ„gon fin dörr till OK pris/fin kombo? -Green Glue..? Alternativ?  Annars kĂ€nns det hĂ€r fiiint! SpĂ€nnande att det börjar nĂ€rma sig.
troeds Postat 10 juni 2018 Postat 10 juni 2018 Kul att det tar fart! AngĂ„ende dörrarna sĂ„ lĂ„ter det (enligt mig) sjĂ€lvklart att ha tvĂ„, en dörr för respektive vĂ€gg. Eftersom du bygger tvĂ„ vĂ€ggar och luftspalt. Har fĂ„tt förklarat att dörrarna ska ha samma funktion som gipset. SĂ€tter du endast in en dörr i yttervĂ€ggen har du ju försummat ljudreduktionen ganska rejĂ€lt, vilket Ă€r synd om du lĂ€gger ner tid och pengar pĂ„ en flytande konstruktion. Green Glue lĂ„ter extremt dyrt assĂ„! Jag sĂ„g den hĂ€r videon hĂ€romdagen dĂ€r en kille jĂ€mför lite olika alternativ mot GG. Det kanske finns nĂ„gra svenska varianter pĂ„ marknaden? Â
Maximiliam Postat 10 juni 2018 TrĂ„dstartare Postat 10 juni 2018 (redigerat) 34 minuter sedan, troeds sĂ€ger: Kul att det tar fart! AngĂ„ende dörrarna sĂ„ lĂ„ter det (enligt mig) sjĂ€lvklart att ha tvĂ„, en dörr för respektive vĂ€gg. Eftersom du bygger tvĂ„ vĂ€ggar och luftspalt. Jo, jag tĂ€nker likadant. Dels sĂ„ fĂ„r man tvĂ„ dörrar med luftspalt vilket i sig Ă€r grymt, och dessutom lĂ€r man komma undan betydligt billigare. Hade kĂ€nts bekvĂ€mare om det gĂ€llde enbart innerdörrar dock! Nu blir det ju en mix av en ytterdörr och en innerdörr. FĂ„r klura pĂ„'t!  Tack för lĂ€nken! Intressant video. Och ja, Green Glue verkar ju smĂ„tt magiskt. Det som jag frĂ„gar mig sjĂ€lv genom hela detta projekt Ă€r "Vad krĂ€vs egentligen?".. Om Green Glue/inte Green Glue Ă€r skillnaden mellan att grannar kan störas och inte störs, dĂ„ blir det förjĂ€kla trĂ„kigt om man inte kört pĂ„'t. Men om det redan Ă€r bra nog med konstruktionen i sig, dĂ„ kĂ€nns det riktigt onödigt att lĂ€gga ner den extra relativt stora summan.. Och detta vet man ju dessvĂ€rre inte förrĂ€n allt Ă€r fĂ€rdigt, lite sent att Ă€ndra dĂ„! JĂ€kla grejer alltsĂ„! Hade det inte funnits nĂ„gra grannar i nĂ€rheten hade det ju varit betydligt enklare đ Attans att det finns EN granne pĂ„ andra sidan vĂ€gen, sen nĂ€sta granne betydligt lĂ€ngre bort.. (Blir ocksĂ„ jĂ€kligt nyfiken pĂ„ tanken med Silikon mellan gipsskivorna! Ska undersökas) Redigerat 10 juni 2018 av Maximiliam
Maximiliam Postat 10 juni 2018 TrĂ„dstartare Postat 10 juni 2018 Ăven kikat lite pĂ„ olika isolering för att förstĂ„ skillnaden.. KĂ€nner mig lite seg gĂ€llande vad som vore bĂ€st för isolering i vĂ€ggar och takđ Rockwool Flexibatts, 220mm Paroc Solid, 220mm Isover Uni-Skiva 35, 220mm Rockwool har tex nĂ€stan dubbla densiteten av Isover, men vad Ă€r den viktigaste faktorn vi kikar pĂ„ hĂ€r?
troeds Postat 10 juni 2018 Postat 10 juni 2018 2 timmar sedan, Maximiliam sĂ€ger: "Vad krĂ€vs egentligen?".. Om Green Glue/inte Green Glue Ă€r skillnaden mellan att grannar kan störas och inte störs, dĂ„ blir det förjĂ€kla trĂ„kigt om man inte kört pĂ„'t. Men om det redan Ă€r bra ï»żnog med konstruktionen i sig, dĂ„ kĂ€nns det riktigt onödigt att lĂ€gga ner den extra relativt stora summan.. Och detta vet man ju dessvĂ€rre inte förrĂ€n allt Ă€r fĂ€rdigt, lite sent att Ă€ndra dĂ„! Min spontana gissning Ă€r att om du byggt konstruktionen korrekt och med bra material sĂ„ kommer GG hjĂ€lpa dig marginellt. NĂ„gon procent bĂ€ttre ljudreduktion? Men jag kan ha fel. Det lĂ„ter bara svinigt dyrt för nĂ„got som kanske inte gör sĂ„ stor skillnad. NĂ„gon med bĂ€ttre koll fĂ„r gĂ€rna svara! 1 timme sedan, Maximiliam sĂ€ger: Ăven kikat lite pĂ„ olika isolering för att förstĂ„ skillnaden.. KĂ€nner mig lite seg gĂ€llande vad som vore bĂ€st för isolering i vĂ€ggar och takđ Rockwool Flexibatts, 220mm Paroc Solid, 220mm Isover Uni-Skiva 35, 220mm Rockwool har tex nĂ€stan dubbla densiteten av Isover, men vad Ă€r den viktigaste faktorn vi kikar pĂ„ hĂ€r? En högre densitet Ă€r generellt bĂ€ttre för att absorbera ljud. SĂ„ kör Rockwool Flexibatts. Har sjĂ€lv anvĂ€nt dem med bra resultat. Enkla att jobba med!
Maximiliam Postat 10 juni 2018 TrĂ„dstartare Postat 10 juni 2018 (redigerat) 1 timme sedan, troeds sĂ€ger: En högre densitet Ă€r generellt bĂ€ttre för att absorbera ljud. SĂ„ kör Rockwool Flexibatts. Har sjĂ€lv anvĂ€nt dem med bra resultat. Enkla att jobba med! Tackar! đ Och om nĂ„gon Ă€r nyfiken, efter lite djupdykning verkar det som att Paroc stenull har en densitet pĂ„ 28kg, medan Rockwool sĂ€ger "ca 30"kg. SĂ„ ungefĂ€r samma! Kör dock pĂ„ Rockwool dĂ„ jag hört mycket gott om dem frĂ„n mĂ„nga bĂ„de hĂ€r i forumet och pĂ„ andra vĂ€gar đ Redigerat 10 juni 2018 av Maximiliam
Maximiliam Postat 11 juni 2018 TrĂ„dstartare Postat 11 juni 2018 Klurar nu pĂ„ takets konstruktion och hur det faktiskt blir bĂ€st uppbyggt, bĂ„de för att dĂ€mpa ljud ut, och för ljud inne. Kom pĂ„ att jag hade tĂ€nkt lite knasigt först. Men försöker nu tĂ€nka om, och tĂ€nker mig shingles - shinglespapp - rĂ„spont - ryggĂ„stak/isolering (220mm) - gipsskivor. Men sen ett "innertak" pĂ„ det. StĂ„lreglar med gipsskivor pĂ„? Mer isolering ovanpĂ„ det? Som sagt, kom fram till att jag inte har helt koll hĂ€r. Snackar med byggare och försöker komma pĂ„ lösning, men frĂ„gar hĂ€r emellanĂ„t kring tankar/idĂ©er/egna lösningar đÂ
Maximiliam Postat 11 juni 2018 TrÄdstartare Postat 11 juni 2018 (redigerat) Har varit i kontakt med Aquamer gÀllande Noisekiller GUL, har inte sett nÄgon nÀmna pris pÄ forumet tidigare, sÄ jag tÀnkte att jag kan dela med mig! 4430:- inkl moms för 20L, jÀmfört med Green Glue pÄ 4590:- inkl moms för 19~L. Ganska liknande pris, alltsÄ.  GÀllande golvkonstruktion sÄ har jag efter snack med en annan byggare fÄtt tips om att köra pÄ 50mm extruderad cellplast (XPS200) istÀllet för trÀregel+isolering (45mm) dÄ det Àr betonggolv. Vad sÀger de kunniga om detta? Jag förstÄr meningen med att med att "frikoppla" golvkonstruktionen med kuddar+reglar. Men hur Àr denna lösning som alternativ? Flytande golvspÄnsskivor och golvgips pÄ det. Redigerat 11 juni 2018 av Maximiliam Fix fix! Ingen fog.
wellness music Postat 11 juni 2018 Postat 11 juni 2018 Om du ska bygga ett flytande golv ska du inte anvÀnda cellplast. DÄ Àr markskiva ett betydligt bÀttre alternativ. Det du vill ha Àr en konstruktion som frikopplar skalen frÄn varandra och ger sÄ lite resonansproblem som möjligt i bjÀlklaget. Studios som Àr byggda pÄ markskiva sjunker dock ned utmed vÀggarna (dÀr den största linjelasten Àr) över tid. I ditt fall rekommenderar jag stÄlskenor pÄ avstÀmt antal sylomerkuddar. GreenGlue behöver du inte anvÀnda.
Maximiliam Postat 12 juni 2018 TrÄdstartare Postat 12 juni 2018 20 timmar sedan, wellness music sÀger: I ditt fall rekommenderar jag stÄlskenor pÄ avstÀmt antal sylomerkuddar. GreenGlue behöver du inte anvÀnda. Vad för stÄlskenor kan tÀnkas anvÀndas till golv, och gÀllande sylomerkuddar antar jag att det Àr Sylomer SR-kuddarna vi talar om, som vÀljs baserat pÄ de laster de kommer att utsÀttas för?  Vad skulle du föreslÄ istÀllet för GreenGlue i denna konstruktion?
wellness music Postat 12 juni 2018 Postat 12 juni 2018  Vi anvÀnder Isolatskenor, de Àr enkla att jobba med. UtifrÄn dina behov som du beskriver rÀcker det nog med en semiflytande konstruktion. Vid dubbla skiljevÀggar ser jag inte vÀrdet i att lÀgga pengar pÄ GG. RÀtt konstruktionssÀtt och noggrannhet under byggprocessen pÄverkar ljudisoleringen betydligt mer Àn ett halvdant uppförande med GG. Det enda lÀget nÀr jag anvÀnder dÀmplim Àr vid flytande golv (NoiseKiller).
Maximiliam Postat 17 juni 2018 TrĂ„dstartare Postat 17 juni 2018 Halloj Halloj! Sitter och kikar pĂ„ dörrar hĂ€r. Funderar pĂ„ att köra pĂ„ kombon ljudklassad innerdörr med en mer standard ytterdörr dĂ„ ytterdörrar springer ivĂ€g i pris för ljudklassning. Kan ju Ă€ven försöka att förbĂ€ttra dĂ€mpningen av ytterdörr om möjligt. Men lĂ„ter det som en fungerande lösning eller en definitivt svag lĂ€nk?  Sen har jag tĂ€nkt pĂ„ en annan sak som jag inte vet om den spelar nĂ„gon roll. Placering av trumset. Det Ă€r som sagt strax över 30m till nĂ€rmsta granne (över vĂ€gen). Blivande studion Ă€r den röda rektangeln. Spelar det nĂ„gon roll om jag placerar trummorna nĂ€ra den vĂ€stra vĂ€ggen VS den östra? Kan tĂ€nka mig att vĂ€ggen som trummorna stĂ„r nĂ€ra skulle bli mer "pĂ„verkad" av bankandet, och att det isĂ„fall vore bĂ€ttre att stĂ€lla trummorna mot vĂ€ggen lĂ€ngst ifrĂ„n grannen. DĂ€remot skulle jag föredra trummorna mot vĂ€stra vĂ€ggen. SĂ„ frĂ„gan Ă€r.. Blir det nĂ„gon skillnad? Marginell eller knappt mĂ€rkbar? NĂ„got som bara slog mig nĂ€r jag planerar Ă„t vilket hĂ„ll dörrar ska öppnas Ă„t!  Utöver det sĂ„ har första leverans kommit, med isolering och lite annat smĂ„tt Ă„ gott. Leverans med virke+gips/etc kommer pĂ„ Tisdag, och bygget drar igĂ„ng nĂ„gongĂ„ng mellan Tors-Lör! Imorgon sĂ„ gjuts grunden. đ  Â
Maximiliam Postat 17 juni 2018 TrĂ„dstartare Postat 17 juni 2018 PĂ„ 2018-06-12 pĂ„ 22:15, wellness music sĂ€ger: Vid dubbla skiljevĂ€ggar ser jag inte vĂ€rdet i att lĂ€gga pengar pĂ„ GG. RĂ€tt konstruktionssĂ€tt och noggrannhet under byggprocessen pĂ„verkar ljudisoleringen betydligt mer Ă€n ett halvdant uppförande med GG. Det enda lĂ€get nĂ€r jag anvĂ€nder dĂ€mplim Ă€r vid flytande golv (NoiseKiller). Hade missat att svara tidigare, men toppen och tack för alla svar och all feedback. đ
wellness music Postat 17 juni 2018 Postat 17 juni 2018 Försök hitta en begagnad ljudklassad ytterdörr tills vidare, sÄ kan du uppgradera framöver. Ytterdörren bör helst isolera motsvarande yttre skalets gipsförstÀrkning. Innerdörr 38 dB kostar ca 5 kkr + moms hos Orresta tex. Med glas (01-dörr) ytterligare 2 kkr. Ofta bestÀllningsvara men kolla runt om nÄgon leverantör har nÄgon pÄ lager. Placering av ljudkÀllan inne i studion spelar inte sÄ stor roll som du tÀnkt att bygga, dÀremot placering av ytterdörren bör vara pÄ östra sidan om möjligt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.