Jump to content
Annons

Juryn har sagt sitt! Studiofestival - 2018


Jon Rinneby

Recommended Posts

Anmälan sker genom att du skriver en kommentar i denna tråd.

Det görs idag ofantligt mycket bra musik som borde få mer uppmärksamhet. Kanske är det just du som sitter hemma och (sk)ruvar på nästa hit?
 
Studio drar idag igång en liten musikfestival/tävling där alla genrer är välkomna och med fokus på att det ska vara roligt och prestigelöst. Det enda som krävs för att medverka är att du är registrerad här på forumet.

Själva festivalen går till som så att du själv, eller tillsammans med andra, skriver och spelar in en nyskriven (aldrig tidigare utgiven) låt. Bidraget får vara max fyra minuter långt i valfri genre, med eller utan sång. Låten skickas sedan till studiofestival2018@gmail.com (wav, utan limiter) via www.sprend.se senast den 30 april, tillsammans ditt användarnamn.

I början av maj sammanställs sedan samtliga bidrag i en låtlista på Soundcloud, där en enväldig jury slutligen väljer ut ett vinnande bidrag. De medverkande eller utomstående kan alltså inte vara med och påverka utgången. Priset är i skrivandets stund inte fastställt, men det kommer garanterat vara mödan värt. Nu vet vi alla att det naturligtvis inte går att tävla i musik, men vi på redaktionen tror ändå att ett pris kan vara en liten sporre för många och kanske en nödvändig spark i baken för andra. 

Bedömningen kommer i första hand inte handla om produktionen i sig, utan hur bra själva låten är. Detta kan givetvis gå hand i hand, men det är musiken som bedöms i första hand.

Jag vill även passa på att tacka alla medlemmar. Utan ert engagemang hade denna festival förmodligen aldrig blivit av.

Anmälan sker genom att du skriver en kommentar i denna tråd.

 

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
4 minuter sedan, ostfisk säger:

Vad menar du när du skriver att det skall laddas upp som wav, utan limiter? Får man inte lägga på en limiter på masterbussen?

Korrekt, jag kommer lägga alla låtar på samma nivå innan de laddas upp och bedöms. Lättare om det inte redan ligger limiter på då.

Mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok men om man lägger på lite grann för att man tycker att det limmar eller att man tycker att det hjälper transienterna, så borde det vara ok eller? Dvs inte pga loudness-war. Om du ändå normaliserar RMSen så vinner man ju inget på att trycka upp volymen, dock kan man ju gilla hur den jobbar rent estetiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, ostfisk säger:

Ok men om man lägger på lite grann för att man tycker att det limmar eller att man tycker att det hjälper transienterna, så borde det vara ok eller? Dvs inte pga loudness-war. Om du ändå normaliserar RMSen så vinner man ju inget på att trycka upp volymen, dock kan man ju gilla hur den jobbar rent estetiskt.

Absolut, det är upp till var och en. Kommer förmodligen lägga allt runt -12 LUFS.

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

En 16-bitars wavfil är i runda slängar 40 MB!!! Jag har för mig mejlsystemet inte fixar detta.

Uppdat: www.sprend.se ska vi tydligen använda.

Vill du ha 16-bitars eller 24-bitars -fil?

Redigerat av Erik dP
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, Yllet säger:

Endast en låt per deltagare är tillåten.

Mvh Jon

Följdfråga. Ponera att jag gör en egen låt helt själv men även ”gästar” en annan forummedlems låt. Är det tillåtet? Så vill jag minnas att det varit i nån tidigare forumfestival. 

Med vänlig hälsning, Mr Nard 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...