Jump to content
Annons

Vad har ni för uppvärmning i eran studio?


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Alla ni som byggt era egna studios, i friggebodar, uthus, ladugårdar, garage mm. vad har ni för uppvärmning där?
Och har ni studion uppvärmd året om?
Jag planerar själv att bygga en studio inom något år. Lokaler finns men det är lokaler där det inte finns någon form utav uppvärmning. El finns dock. 
Och jag vill kunna använda studion året om, så någon form utav uppvärmning måste jag ha. 
Vad har ni? Vad ska man satsa på för att det ska bli så bra och helst så billigt som möjligt? El/olje element? Luftvärme pump? Solpaneler?

Mycket tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Så bra som möjligt är nog vattenburen golvvärme. (All form av EL är problematiska för inspelning av el-gitarrer. ) Luftvärmepump brukar placeras inomhus och för oväsen, dels själva kompressorn men också principen att man ska ha ett luftflöde.  Idealt tror jag är en bergvärmepump.  Ser man till budget så är väl oljefyllda elradiatorer kanske mer rimligt men man får kanske räkna med att termostaten kan ställa till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2017-12-31 på 09:46, pme säger:

Så bra som möjligt är nog vattenburen golvvärme. (All form av EL är problematiska för inspelning av el-gitarrer. ) Luftvärmepump brukar placeras inomhus och för oväsen, dels själva kompressorn men också principen att man ska ha ett luftflöde.  Idealt tror jag är en bergvärmepump.  Ser man till budget så är väl oljefyllda elradiatorer kanske mer rimligt men man får kanske räkna med att termostaten kan ställa till det.

Tack så mycket för ditt svar.
Hur menar du att termostaten kan ställa till det? Jag har lekt med tanken att sätta in el eller olje element och låta dem hålla en värme på kanske 5-10 grader under tiden jag inte är där. Sen när jag vill använda studion så ökar jag värmen. Eventuellt kanske med en värmefläkt av något slag för att få upp värmen snabbt. Jag har läst någonstans att man kan få kondens i elektroniken då den utsätts för variationer i temperatur. Är det något som kan hända om jag värmer upp så som jag skrivit ovan? Eller är det bättre om jag inte har någon värme på alls när studion inte används utan bara värmer upp den då jag ska använda den? Eller tar utrustningen mer skada av det?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

All form av kraft-elektronik har en tendens att generera elektromagnetiska störningar. Enklare modeller har mekaniska termostater och de har ett gnistgap när de bryter. Elektroniska termostater kan ha högfrekvenspulser. Båda plockas lätt upp av elgitarrer speciellt med single-coils. Kör man bara syntar är det inga som helst problem. Jag har för mig att byggfolk tycker att man ska 16 grader som kallast för att slippa problem med fukt/kondens som kan orsaka mögel och andra problem. Men det är nog ett värsta fall. Kondens blir ett problem när man får in något kallt i ett varmare och fuktigare omgivning.  Så det är nog viktigare att hålla koll på fukten än temperaturen.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en pelletskamin i rummet jämte min studio, gör ju jobbet men jättebilligt är det inte. Och det låter men inte värre än att man kan stänga ute det genom att stänga dörren. Värmer inte upp på sommaren och kan även använda elelement som också är installerade men jag drar mig lite för det tills vidare (blir lätt dyrt!). 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-01-01 på 20:11, pme säger:

All form av kraft-elektronik har en tendens att generera elektromagnetiska störningar. Enklare modeller har mekaniska termostater och de har ett gnistgap när de bryter. Elektroniska termostater kan ha högfrekvenspulser. Båda plockas lätt upp av elgitarrer speciellt med single-coils. Kör man bara syntar är det inga som helst problem. Jag har för mig att byggfolk tycker att man ska 16 grader som kallast för att slippa problem med fukt/kondens som kan orsaka mögel och andra problem. Men det är nog ett värsta fall. Kondens blir ett problem när man får in något kallt i ett varmare och fuktigare omgivning.  Så det är nog viktigare att hålla koll på fukten än temperaturen.  

Ok. Då får jag se till att ha minst 16 grader i studio istället, för jag vill inte få något problem med kondens. Har en del gamla synthmoduler mm som jag är rädd om. Du skriver att elgitarrer kan plocka upp störningar från termostater mm. Blir jag av med den risken om jag skulle stänga av elementen medans jag spelar in elgitarr? Hur är det med monitorer? Plockar dom också upp störningar? Eller klarar man sig då dom är magnetiskt skärmade? Och hur är det med mikrofoner? Klarar dom sig också från störningarna? Jag antar att det inte spelar någon roll om jag spelar in elgitarr genom att micka upp en gitarrförstärkare eller använda mjukvara/podd? 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, Hellpig säger:

Jag har en pelletskamin i rummet jämte min studio, gör ju jobbet men jättebilligt är det inte. Och det låter men inte värre än att man kan stänga ute det genom att stänga dörren. Värmer inte upp på sommaren och kan även använda elelement som också är installerade men jag drar mig lite för det tills vidare (blir lätt dyrt!). 

Har du någon termometer i studion så du håller koll så att det är likvärdig temperatur där året runt? Tänkte iom att du inte värmer upp under sommaren. Har du märkt att det påverkat din utrustning något att göra så? Funderar eventuellt på att göra så själv. Vad är det för element du har, och har du provat att värma upp studion enbart med dom? Blev det väldigt dyrt isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
22 minuter sedan, hertingen säger:

Ok. Då får jag se till att ha minst 16 grader i studio istället, för jag vill inte få något problem med kondens. Har en del gamla synthmoduler mm som jag är rädd om. Du skriver att elgitarrer kan plocka upp störningar från termostater mm. Blir jag av med den risken om jag skulle stänga av elementen medans jag spelar in elgitarr? Hur är det med monitorer? Plockar dom också upp störningar? Eller klarar man sig då dom är magnetiskt skärmade? Och hur är det med mikrofoner? Klarar dom sig också från störningarna? Jag antar att det inte spelar någon roll om jag spelar in elgitarr genom att micka upp en gitarrförstärkare eller använda mjukvara/podd? 

Pickuper är gjorda att fånga upp förändringar  i ett magnetfält skapandes av en svängande ståltråd.  Så de är enormt mycket känsligare än annan elektronik. För att störa något annat så behövs det ganska starka radiosändare tex en mobiltelefon.  Det finns naturligtvis mindre bra konstruktioner som kan få problem vid andra tillfällen. Tex är KRK monitorer mycket känsliga för tex radio. Men det är bara usel eller trasig elektronik, pickuper är gjorda för att bli påverkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, hertingen säger:

Har du någon termometer i studion så du håller koll så att det är likvärdig temperatur där året runt? Tänkte iom att du inte värmer upp under sommaren. Har du märkt att det påverkat din utrustning något att göra så? Funderar eventuellt på att göra så själv. Vad är det för element du har, och har du provat att värma upp studion enbart med dom? Blev det väldigt dyrt isf?

Japp, det har jag - håller inte en konstant temp men försöker hålla det över 18 grader, om inte annat tycker jag själv att det blir lite för kallt. Studion är ett av tre rum som ligger bakom ett stort rum, så studion är liksom omgiven av rum, inget fönster - vilket innebär att det är alldeles perfekt svalt på sommaren om man håller dörrarna stängda. 

Elementen går på el, kommer att bero på hur sträng vintern är ... men jag vet inte riktigt vilket som är mest kostnadseffektivt, element eller panna. Misstänker det senare om man vill hålla hela huset varmt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet hur det fungerar med solpaneler? Om vi leker med tanken att jag sätter upp solpaneler på taket till byggnaden som jag tänker bygga studion i och väljer så många solpaneler med rätt styrka som behövs för att driva el/olje element för uppvärmningen. Är det något som skulle fungera? Att jag använder den redan installerade elen till att driva utrustning, belysning mm. och sen använder elen som solpanelerna producerar till att värma upp studion. Då blir ju liksom uppvärmningen självgående utan någon extra kostnad förutom installationen. Är detta något som är realistiskt genomförbart? Eller kommer kostnaden för inköp och installation av solpaneler bli mycket dyrare (och inte betala tillbaka sig i längden) än om jag skulle använda element i den redan installerade elen och betala kostnaden för driften av dom per månad tex.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...