Jump to content
Annons

Neumann u67 vs u87 med samples!


crillemannen

Recommended Posts

Hallå,

 

Jag har fått dille och köpt en Neumann u67 och även ett par u87or vintage.  Jag gjorde ett snabbt test här om någon skulle vilja lyssna.
Det är ju en viss skillnad men inte enorm, dock gör ju u67an allt lite bättre än u87an även om båda delar samma karaktär. 

Båda är gain matchade, inspelade med en CS Spider preamp + Ad. Det är bara en one take tagning för testets skull så tänk inte så mycket på det.

Ni får med 2000-talets bandbrus alá dator fläkt 😄 

 

https://drive.google.com/open?id=11LADRf9S32oaGtDqmjZ8PByYP0KFeMzS

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Intressant, jag hade för mig att kapseln i U67 har lite mindre 3khz, men de låter väldigt lika varandra i mina lurar. får lyssna i fin monitorerna imorgon. Tack för att du tog dig tid. 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

22 minuter sedan, drloop säger:

Intressant, jag hade för mig att kapseln i U67 har lite mindre 3khz, men de låter väldigt lika varandra i mina lurar. får lyssna i fin monitorerna imorgon. Tack för att du tog dig tid. 

Vad jag läst så är kapslarna nästan identisk dock med mindre skillnader.  Jag tycker att u87 har lite av det 3khz ringandet dock inte alls så illa som u87ai som är rätt bedrövlig i det avseendet.

 

Det stora är väl att u67 låter mer balanserad och bättre. Inga extrema skillnader dock. Sen om det motiverar prisskillnaden är en annan femma ha!

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för filerna. Det låter ungefär som de tester jag själv medverkat på samt

de många ljudfiler jag hört från andras tester. Ingen stor skillnad, båda mickarna låter mkt fint och det tycker

jag även att nya U87ai gör. Gamla U87 och U67 hade ett ngt varmare fylligare sound men en hel del beror

på att kapseln slits med tiden också - på ett bra sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

u67 och u87ai har samma kapsel. Men u87 (vintage) har delad back-plate.  Det är samma grundkonstruktion men det blir olika artefakter pga vald teknik. FET/Tube som i sin tur ger lite olika krav på transformatorer etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, pme säger:

u67 och u87ai har samma kapsel. Men u87 (vintage) har delad back-plate.  Det är samma grundkonstruktion men det blir olika artefakter pga vald teknik. FET/Tube som i sin tur ger lite olika krav på transformatorer etc.

Stämmer! Dock minns jag det som att både u67 och u87a låter mycket bättre än AI versionen. Ringandet i själva kapseln hördes mer och låg midden kändes också mindre högupplöst i AI:n. Dock har jag inte a/b testat A vs AI. 

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
2 timmar sedan, crillemannen säger:

Stämmer! Dock minns jag det som att både u67 och u87a låter mycket bättre än AI versionen. Ringandet i själva kapseln hördes mer och låg midden kändes också mindre högupplöst i AI:n. Dock har jag inte a/b testat A vs AI. 

Jo, det brukar vara det man kommer fram till. Jag tror dock inte att det beror på kapseln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...