Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Behöver bra monitorer för mixning/mastring. Spelar bara in akustiska instrument som fiol, flöjt, gitarr, kontrabas, sÄng, dragspel. NÄt förslag?

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Till att börja med vad Àr din budget? Det Àr en smaksak och alla tycker olika vad de föredrar för monitorer. Det enklaste Àr att gÄ till nÀrmaste musikbutik och testa de som ligger inom din budget. Bor du lÄngt ifrÄn nÀrmaste, ja dÄ Àr det svÄrare.

Postat

Har lyssnat pÄ ADAM A7X som jag tyckte lÀt vÀldigt bra, ca 10.000kr för tvÄ.

Lite dyrt för mej och funderar pÄ om det finns motsvarande till lÀgre pris eller varför inte bÀttre utan att gÄ upp i pris...?

Postat

Neumann ka120 Àr nog bÀttre dÄ, bara sett bra reviews.

Jag har lyssnat pÄ de adam du nÀmner och jag tyckte de gjorde oacceptabla skrikiga cymbaler mjuka och okej att lyssna pÄ. Det Àr inget bra tecken för mixingmonitorer....

Postat

Tack, precis sÄn info jag behöver.

I mitt fall handlar det om dom svÄrstÀllda ljusa tonerna pÄ framförallt fiol men Àven flöjt och dragspelet. Ska försöka komma Ät att lyssna pÄ Neumann.....

pme (oregistrerad)
Postat

Jag vÀljer nog hellre BM5:or före Lyd-5 och med Lyd-7 sÄ har man passerat 10.000 kr grÀnsen.

Postat

Bra tips. Jag har Àgt bÄde Adam och Neumann. GÀllande Neumann KH 120 sÄ skulle jag inte pÄstÄ att de Àr nÄgra "skönspelare",  utan har en vÀldigt rak frekvenskurva, vilket i realiteten innebÀr att de fÄr en tÀmligen mellanregisterbetonad framtoning. Detta eftersom de inte har varje sig förstÀrkt botten eller topp. Det Àr med andra ord ganska lÀtt att höra vad som verkligen "hÀnder" nÀr du mixar och spelar in med dessa, bortsÀtt frÄn den djupaste basen.

Adam A7X kÀnns lite mer hifi, i alla fall i mina öron, med lyxig och kristallklar diskant och aningen tjockare botten. Med detta sagt Àr de ÀndÄ förhÄllandevis lÀtta att mixa i, utan att trötta ut lyssnaren.

Vilka skulle jag vÀlja om jag var tvungen att gÄ tillbaka idag? Förmodligen Neumann KH 120 + ett par bra hörlurar med tydlig botten, alternativt en sub.

Mvh Jon

Postat

Tror jag föll för Adam just pga den viktiga diskanten.

Har kÀmpat med M-audio BX5 lÀnge, efter det kÀndes Adam just lyxig vid lyssning pÄ 4sound.

Har fÄtt nÄt att fundera pÄ, tack för alla tips!

Postat
pme (oregistrerad)
Postat
16 hours ago KarinH sa:

InTack, intressant!

Vad skiljer BM5 och Lyd-5/7 Ät?

BM5 gÄr djupare i basen men har Àldre elektronik.  BM serien Àr ganska gammal.

Die Hard (oregistrerad)
Postat
2 hours ago JE prod sa:

Jag skulle inte lyssna till GuitarNilssons tips hÀr, han Àr Àldst pÄ hela forumet och har diskantbortfall. (Har sÄledes ingen pejl)

Fredrik med nytt konto för tusende gÄngen

Postat
21 minutes ago Die Hard sa:

Fredrik med nytt konto för tusende gÄngen

Ja. Fredrik som brukar pÄstÄ att Beringer Truth Àr det bÀsta man kan ha i monitorvÀg.

Postat

JÀttekul och intressant att lÀsa alla inlÀgg, tack för dom!

Kommer googla och lÀsa pÄ om alla förslag. Glömde skriva att Àven min kontrabas Àr otroligt viktig, har bilden av ett speciellt sound pÄ den. DÀrför behövs ett vÀldigt bra basregister. 

PÄ samtliga mixar jag gjort hittills kÀnns det som jag jobbat i blindo med de BX5 jag hittills anvÀnt, helt hopplösa monitorer!

Blev lite osÀker pÄ Neumann av den orsaken. (Basen)

Sub? AlltsÄ en separat bara för basen, dvs ytterligare kostnad......

Det nÀrmsta stÀllet jag har för möjlighet att lyssna Àr 4sound i Sundsvall (bor i HÀlsingeskogarna). OsÀker pÄ om dom har alla de monitorer ni beskriver men ska kolla det.....

LÀttast Àr ju att snabbt koppla mellan olika monitorer, dÄ hör man ganska snabbt skillnaden.

Postat
35 minutes ago KarinH sa:

JÀttekul och intressant att lÀsa alla inlÀgg, tack för dom!

Kommer googla och lÀsa pÄ om alla förslag. Glömde skriva att Àven min kontrabas Àr otroligt viktig, har bilden av ett speciellt sound pÄ den. DÀrför behövs ett vÀldigt bra basregister. 

PÄ samtliga mixar jag gjort hittills kÀnns det som jag jobbat i blindo med de BX5 jag hittills anvÀnt, helt hopplösa monitorer!

Blev lite osÀker pÄ Neumann av den orsaken. (Basen)

Sub? AlltsÄ en separat bara för basen, dvs ytterligare kostnad......

Det nÀrmsta stÀllet jag har för möjlighet att lyssna Àr 4sound i Sundsvall (bor i HÀlsingeskogarna). OsÀker pÄ om dom har alla de monitorer ni beskriver men ska kolla det.....

LÀttast Àr ju att snabbt koppla mellan olika monitorer, dÄ hör man ganska snabbt skillnaden.

HÀlsingland? DÄ Àr vi ju grannar. Och vi Àr Àven lika dÄ mitt första instrument var kontrabas. Spelade bla Vilvaldis Ärstider i orkester. Jag var 14 Är med trasiga jeans och hÄr lÄngt ner pÄ arslet, de andra i orkestern var typ 70 Är.

Det hĂ€r med sub Ă€r det mĂ„nga olika Ă„sikter om. Huruvida man ska ha eller inte. Om man ska höra hela registret o allt som kommer ur en kontra utan sub mĂ„ste manköpa studiomonitorer som kostar sjukt mycket. Lite enklare subbar Ă€r bĂ€ttre Ă€n ingenting. Jag tycker som du att det Ă€r helt jĂ€vla vĂ€rdelöst att mixa i smĂ„ baslösa monitorer. Att man kan kolla basen i lurar stĂ€mmer dĂ„ligt. Och om man inte hör basen under 50 hz, eller tom under 60, 70 hz som i mĂ„nga 5" monitorer, dĂ„ Ă€r det svĂ„rt att veta hur man ska mixa in de middiga instrumenten. Att mixa nĂ€r man inte hör basen blir ett evinnerligt gissande, och in och ut till bilen för att provlyssna dĂ€r. Man kommer alltid fram till att  det blev fel, oftast för mycket lĂ„gbummelbas. Ändrar man baskaggens eq vid 40 hz o lyssnar i smĂ„burkar hörs ingen skillnad alls. Jag köpte JBLs 8tummare dĂ„ de gĂ„r lite lĂ€gre Ă€n tex Yamahas Ă„ttor i tron att jag skulle klara mig utan den sub jag har, men det blir sĂ„ mycket bĂ€ttre, och enormt mkt roligare att mixa med subben ikopplad. Jag har Ă€ven tvĂ„ andra lyssningssystem, passiva högtalare att vĂ€xla mellan.

Med en skaplig sub sÄ lÄter plötsligt monitorerna mkt bÀttre, midden lÄter knepigt nog mkt bÀttre. Och att "sÀtta" lagom mkt cymbaler o diskant blir enormt mkt lÀttare om man hör de bÄda motpolarna bas o diskant. Allt blir bÀttre som jag tycker om saken. Helt klart blir det Ànnu bÀttre med riktiga monitorer som inte behöver sub, men de kostar typ 300.000 kr. Du kanske borde behÄlla dina BX5 o leta en bra sub som klarar Ätminstone 30 hz. Sen Àr det ju akustikbehandlingen ocksÄ, helt nödvÀndig.

Postat (redigerat)

Detta Àr rÀtt insane, Adam Àr extremt nÀra kÀllan
Börja kolla pÄ 30 sekunder

Lyssnade pÄ lite olika högtalare och inser att neumannen Àr rakare i midden, och den tillbakadragna toppen Àr det som gör att de lÄter lite hÄnkiga för mig, och lowmidden kÀnns ganska annorlunda i karaktÀren gÀmfört med originalspÄret, som att original Àr en piccolovirvel och i neumann Àr det en större mer nedstÀmd virvel, det kÀnns rÀtt fel..

Redigerat av Casperfren
Postat

Jag kĂžpte 1 nytt par monitorer for 5000 I forra veckan..

Har testat dom mycket den veckan jag haft dom  Funkar bra till det mesta.

Yamaha hs 7.. 

Ångrar inte detta kopet jag iallafall.

Postat (redigerat)

Jag har haft Neumann 120, Adam, Krk, Yamaha, JBL och Focal i den prisklassen och föredrar

absolut Dynaudio framför de andra. BM5 mk3 var bÀttre Àn nya Lyd 7 serien.

Redigerat av Kjubeis
Postat

Om du söker efter begagnade Dynaudio, leta efter mk III och sÄ fÄr du förhoppningsvis med de ÄtrÄvÀrda gummifötterna som folk betalar mycket för separat.

pme (oregistrerad)
Postat
2 hours ago Danne Z sa:

Ju mindre lÄdan Àr desto högre upp ligger lÄdans resonansfrekvens. Man ska aldrig stÀmma av lÄdan med basportar sÄ att man hamnar under lÄdans resonansfrekvens. Ofta uppger tillverkarna attraktkva frekvensomfÄng som lÄter för bra för att vara sant.

LÄdan har inga resonanser. det kan bli stÄende vÄgor men de Àr i helt andra frekvensomrÄden.  Den gÄr sÄledes inte att stÀmma.

Postat
PĂ„ 2017-11-04 at 11:00 Guitar Nilsson sa:

HÀlsingland? DÄ Àr vi ju grannar. Och vi Àr Àven lika dÄ mitt första instrument var kontrabas. Spelade bla Vilvaldis Ärstider i orkester. Jag var 14 Är med trasiga jeans och hÄr lÄngt ner pÄ arslet, de andra i orkestern var typ 70 Är.

Det hĂ€r med sub Ă€r det mĂ„nga olika Ă„sikter om. Huruvida man ska ha eller inte. Om man ska höra hela registret o allt som kommer ur en kontra utan sub mĂ„ste manköpa studiomonitorer som kostar sjukt mycket. Lite enklare subbar Ă€r bĂ€ttre Ă€n ingenting. Jag tycker som du att det Ă€r helt jĂ€vla vĂ€rdelöst att mixa i smĂ„ baslösa monitorer. Att man kan kolla basen i lurar stĂ€mmer dĂ„ligt. Och om man inte hör basen under 50 hz, eller tom under 60, 70 hz som i mĂ„nga 5" monitorer, dĂ„ Ă€r det svĂ„rt att veta hur man ska mixa in de middiga instrumenten. Att mixa nĂ€r man inte hör basen blir ett evinnerligt gissande, och in och ut till bilen för att provlyssna dĂ€r. Man kommer alltid fram till att  det blev fel, oftast för mycket lĂ„gbummelbas. Ändrar man baskaggens eq vid 40 hz o lyssnar i smĂ„burkar hörs ingen skillnad alls. Jag köpte JBLs 8tummare dĂ„ de gĂ„r lite lĂ€gre Ă€n tex Yamahas Ă„ttor i tron att jag skulle klara mig utan den sub jag har, men det blir sĂ„ mycket bĂ€ttre, och enormt mkt roligare att mixa med subben ikopplad. Jag har Ă€ven tvĂ„ andra lyssningssystem, passiva högtalare att vĂ€xla mellan.

Med en skaplig sub sÄ lÄter plötsligt monitorerna mkt bÀttre, midden lÄter knepigt nog mkt bÀttre. Och att "sÀtta" lagom mkt cymbaler o diskant blir enormt mkt lÀttare om man hör de bÄda motpolarna bas o diskant. Allt blir bÀttre som jag tycker om saken. Helt klart blir det Ànnu bÀttre med riktiga monitorer som inte behöver sub, men de kostar typ 300.000 kr. Du kanske borde behÄlla dina BX5 o leta en bra sub som klarar Ätminstone 30 hz. Sen Àr det ju akustikbehandlingen ocksÄ, helt nödvÀndig.

VÀldigt lika tillvÀgagÄngssÀtt, flytta inspelningar till olika ljudanlÀggningar och kolla hur det gick med basen, ha ha! Det lutar Ät en sub ocksÄ inser jag.... Tack för inlÀgget!

Postat
8 hours ago Kjubeis sa:

Jag har haft Neumann 120, Adam, Krk, Yamaha, JBL och Focal i den prisklassen och föredrar

absolut Dynaudio framför de andra. BM5 mk3 var bÀttre Àn nya Lyd 7 serien.

PÄ vilket sÀtt skiljde dom sej Ät?

Postat
3 hours ago Danne Z sa:

NÄgon nÀmnde Behringer hÀr. Man mÄste ta alla rykten med en stor nypa salt. Det som Àr viktigt att tÀnka pÄ Àr att det krÀvs en stor lÄda för att Äterge lÄga frekvenser. Dom flesta monitorer Àr sk basreflex-lÄdor vilket gör att det gÄr att bygga lÄdan mindre men ÀndÄ komma djupare ner i frekvens Àn om lÄdan Àr sluten. Men det finns grÀnser som Àr viktiga att tÀnka pÄ. Ju mindre lÄdan Àr desto högre upp ligger lÄdans resonansfrekvens. Man ska aldrig stÀmma av lÄdan med basportar sÄ att man hamnar under lÄdans resonansfrekvens. Ofta uppger tillverkarna attraktkva frekvensomfÄng som lÄter för bra för att vara sant. En liten monitor som enligt specifikationerna spelar ner till 50 hz spelar sÄklart inte linjÀrt till den frekvensen. Kurvan börjar dala redan vid 100 hz och man uppger feekvensomrÄdet +- 10 dB. 50 hz Äterges dessvÀrre -10 dB dÀr varje 3 dB minskning  upplevs som en halvering av ljudtrycket dÄ skalan Àr logaritmisk.

Behringer  B1031A Àr stor för att vara en nÀrfÀltsmonitor och högtalarkonen Àr gjord i kevlar som Àr ett mycket styvt material. Jag skulle nog sÀga att Àven om det finns bÀttre monitorer sÄ Àr nog B1031A bland det bÀsta du hittar under 15000:-

Behringer B1030/1031 Àr ett rejÀlt lyft jÀmfört med deras B2030/2031.

Intressant! ?

Postat
19 hours ago Casperfren sa:

Detta Àr rÀtt insane, Adam Àr extremt nÀra kÀllan
Börja kolla pÄ 30 sekunder

Lyssnade pÄ lite olika högtalare och inser att neumannen Àr rakare i midden, och den tillbakadragna toppen Àr det som gör att de lÄter lite hÄnkiga för mig, och lowmidden kÀnns ganska annorlunda i karaktÀren gÀmfört med originalspÄret, som att original Àr en piccolovirvel och i neumann Àr det en större mer nedstÀmd virvel, det kÀnns rÀtt fel..

Kul klipp!? Intrycket av neumann var att den kommer förvilla mej att styra mixningen pÄ oönskat sÀtt. Genelec hade ett förstÀrkt nedre register dÀr jag upplevde lite tappad diskant. Adam gav mej kÀnslan av att kunna balansera diskant mot botten bra medan kanske mitten försvann nÄgot. Inte lÀtt det hÀr. Tack för klippet!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.