Jump to content
Annons

Sätta igen ventilationshål på sidan - törs man?


laban1

Recommended Posts

Tänkte göra stationära datorn lite tystare (Lenovo X310)

Lådan har ett intag på undersidan vid fronten och utblåset är bak överst.

Det är ett öppet hål på undersidan med galler på insidan (se bild)

Kan man sätta igen sidoventilationen utan risk för överhettning?

Ventilationshål finns på båda långsidor och dessa är stora.

Tips?

post-16865-0-01310200-1501665915_thumb.jpg

hål på undersida:

post-16865-0-55888000-1501665938.jpg

galler vid front/undersida på insidan lådan

post-16865-0-26373900-1501665963.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

så länge du har ett naturligt luftflöde är det nog inte ett problem. Men det som framför allt gör datorn tystare är nog bra fläktar. Jag kör på "be quiet!"-fläktar. Blev helt tyst faktiskt.

  Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo, jag tänker ställa ner fläkthastigheten på grafikkortet med MSI Afterburner, som jag läst om (ej testat än)

Nvidia GeForce GTX 750 Ti 2GB - heter kortet

Men varför inte göra både och? (har köpt lite ljudisolering "Be Quiet") Men varför inte täppa till sidoventilationen och få drag genom hela lådan. Men jag antar att hålen har någon funktion?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ah, ok! 🙂 I mitt fall löste det hela problemet, CPU-fläktens ljud kunde jag leva med.

Kör hårt!

Testade MSI Afterburner nu. Det går att höja fläkthastigheten manuellt. Verkar inte kunna sänka  fläkthastigheten under 42%. Det går heller inte med en custom-kurva som jag skapat. jag klickar apply med bocken. Vad göra?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade MSI Afterburner nu. Det går att höja fläkthastigheten manuellt. Verkar inte kunna sänka fläkthastigheten under 42%. Det går heller inte med en custom-kurva som jag skapat. jag klickar apply med bocken. Vad göra?

Jag har ingen större koll, men googlade runt lite. Det verkar svårt (omöjligt) att få ner den under 40-42% på det kortet, även när folk har ändrat i BIOS. Någon hade lyckats genom att sätta en resistor på fläktsladden...kanske lite överkurs... 😉..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen större koll, men googlade runt lite. Det verkar svårt (omöjligt) att få ner den under 40-42% på det kortet, även när folk har ändrat i BIOS. Någon hade lyckats genom att sätta en resistor på fläktsladden...kanske lite överkurs... 😉..

Tack ! Har kollat lite mer också och testat med EVGA Precision X funkade inte heller..

Någon mer input om ventilationshålen i sidorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

så länge du har ett naturligt luftflöde är det nog inte ett problem. Men det som framför allt gör datorn tystare är nog bra fläktar. Jag kör på "be quiet!"-fläktar. Blev helt tyst faktiskt.

 

Använder du "be quiet" fläktar både på cpu och chassi? Och någon/några speciell modell?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...