Jump to content
Annons

Powerpop/Softrock från Skåne


JJMusik

Recommended Posts

Jag och min polare har väckt vårt musikaliska projekt där vi producerar och spelar in radiovänliga låtar igen. Vi kommer att släppa ett tiotal låtar inom de kommande månaderna. 

Vi håller oss lite kring Westcoast/AOR/pojkband

Allting är inspelat mixat, och mastrat i vår hemstudio. 

Hade varit kul att höra vad folk tycker - och ställ gärna frågor om produktionen om några frågor dyker upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter ju även lite retro-90-tal, men det kanske är tanken bakom det hela?

Det stämmer. Vi lutar en del åt rock från 90-talet - Mr.Big, Europes Prisoners in paradise mm

Men vi diggar också pop- och pojkbandsproduktioner från sent 90.

Toto, mr mister mm är ju såklart också stora influenser

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar detta! Kan personligen alldeles för lite om produktion för att våga kommentera kring det, men som musikälskare tycker jag detta är riktigt bra!

Första gången jag lyssnade tänkte jag att versen är starkare än refrängen (rent melodiskt och arr-mässigt) men andra gången insåg jag att man nog behöver en enklare melodi och ackordföljd under refrängen för att balansera upp. Har personligen en tendens att överkomplicera melodier, och det är i ärlighetens namn de enkla melodierna som blir starkast i längden. Hoppas du förstår vad jag menar när jag säger enkel förresten, absolut ingen negativ kritik - snarare tvärtom. Och refrängen gör sig riktigt bra till det mer rockiga arret i slutet.

Hoppas få höra mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quetzalcoatl (oregistrerad)

Det stämmer. Vi lutar en del åt rock från 90-talet - Mr.Big, Europes Prisoners in paradise mm

Men vi diggar också pop- och pojkbandsproduktioner från sent 90.

Toto, mr mister mm är ju såklart också stora influenser

Det låter som influenserna från helvetet. Vem ska vara intresserad av detta i dag? Skriv gärna en melodi till nästa låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som influenserna från helvetet. Vem ska vara intresserad av detta i dag? Skriv gärna en melodi till nästa låt.

Tsss. Tsss. Det var inte snällt. Fast jag håller iofs med ang. Toto. 

Och Europe.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag gillar detta! Kan personligen alldeles för lite om produktion för att våga kommentera kring det, men som musikälskare tycker jag detta är riktigt bra!

Första gången jag lyssnade tänkte jag att versen är starkare än refrängen (rent melodiskt och arr-mässigt) men andra gången insåg jag att man nog behöver en enklare melodi och ackordföljd under refrängen för att balansera upp. Har personligen en tendens att överkomplicera melodier, och det är i ärlighetens namn de enkla melodierna som blir starkast i längden. Hoppas du förstår vad jag menar när jag säger enkel förresten, absolut ingen negativ kritik - snarare tvärtom. Och refrängen gör sig riktigt bra till det mer rockiga arret i slutet.

Hoppas få höra mer!

Tack! Jo jag förstår precis vad du menar. Jag kommer från en musik-för-musiker-bakgrund (dream theater mm)

Sångaren å andra sidan är av typen son gillar 3 ackord och enkla melodier - så vi brukar mötas halvvägs

Mer kommer!

Redigerat av JJMusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Slejnard! Härligt att höra från en forum-veteran som du!

Alla låtar förtjänar ett gitarrsolo

Fast egentligen är det ingen som någonsin vill höra ett gitarrsolo.  😄 

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer - skön låt, stilsäkert och bra framfört. Härligt! 🙂

Vad är det för slags trumspår på denna?

Tackar och bockar! Det är superior drummer - jag behandlar det dock som en vanlig trumnspelning - multar ut alla mickar och mixar dem som jag skulle gjort med ett riktigt kit.

Där är också en ganska tydlig EMT140 plate på trummorna

Link to comment
Dela på andra sajter

Quetzalcoatl (oregistrerad)

Tack! Jo jag förstår precis vad du menar. Jag kommer från en musik-för-musiker-bakgrund (dream theater, toto mm)

Sångaren å andra sidan är av typen son gillar 3 ackord och enkla melodier - så vi brukar mötas halvvägs

Mer kommer!

Lyssna in er på Steely Dan i stället för b-laget, så blir det bättre. Men det blir förmodligen inga hits av det heller i dagens sorgliga musikklimat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna in er på Steely Dan i stället för b-laget, så blir det bättre. Men det blir förmodligen inga hits av det heller i dagens sorgliga musikklimat.

Jag förstår vad du menar - men jag skulle ändå inte kalla toto för b-laget jämte Steely dan eller boz scaggs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar och bockar! Det är superior drummer - jag behandlar det dock som en vanlig trumnspelning - multar ut alla mickar och mixar dem som jag skulle gjort med ett riktigt kit.

Där är också en ganska tydlig EMT140 plate på trummorna

Aha. Snyggt jobbat! Jag gillar trummorna, både soundet och hur ni använder fills mm (och hur övriga instrument spelar ihop med dem). Om man ville ha ännu lite mer energi i slutet kunde trummorna byta från hihat till "ride bell" när sologitarren kommer in i omtaget av refrängen (inget klagomål alltså, men kanske något som jag själv hade gjort som trummis i den här stilen).

Jättebra, som sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha. Snyggt jobbat! Jag gillar trummorna, både soundet och hur ni använder fills mm (och hur övriga instrument spelar ihop med dem). Om man ville ha ännu lite mer energi i slutet kunde trummorna byta från hihat till "ride bell" när sologitarren kommer in i omtaget av refrängen (inget klagomål alltså, men kanske något som jag själv hade gjort som trummis i den här stilen).

Jättebra, som sagt!

Tack!

Jo - jag brukar i de flesta fall köra ride-klockan antingen i samtliga refrängar eller ivf i de sista refrängerna - många av de kommande låtarna kommer innehålla detta 🙂

Av någon anledning blev det inte så i denna - vi ville mer ha "skramlet" från en öppen hi-hat hela vägen genom. 

Tack igen för din fina kritik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quetzalcoatl (oregistrerad)

Jag förstår vad du menar - men jag skulle ändå inte kalla toto för b-laget jämte Steely dan eller boz scaggs.

Menar du att Toto och Boz Scaggs är lika bra låtskrivare som Becker och Fagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Jo - jag brukar i de flesta fall köra ride-klockan antingen i samtliga refrängar eller ivf i de sista refrängerna - många av de kommande låtarna kommer innehålla detta 🙂

Av någon anledning blev det inte så i denna - vi ville mer ha "skramlet" från en öppen hi-hat hela vägen genom.

Tack igen för din fina kritik!

Ah, ok! 🙂 Jag ser fram emot resten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att Toto och Boz Scaggs är lika bra låtskrivare som Becker och Fagen?

Vad som är en bra låtskrivare är väl ganska subjektivt? men ja - jag lutar mer åt Toto-hållet. Gillade även Jay Graydons airplay-plattor

Link to comment
Dela på andra sajter

Quetzalcoatl (oregistrerad)

Vad som är en bra låtskrivare är väl ganska subjektivt? men ja - jag lutar mer åt Toto-hållet. Gillade även Jay Graydons airplay-plattor

Ok. Men då kan man avföra dig som seriös i alla sammanhang öht. 

När det gäller Jay Gradon så är hans överlägset bästa insats solot på Steely Dans "Peg", men det är förmodligen inget du känner till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Men då kan man avföra dig som seriös i alla sammanhang öht. 

När det gäller Jay Gradon så är hans överlägset bästa insats solot på Steely Dans "Peg", men det är förmodligen inget du känner till.

Visst känner jag till "peg" - alla hade väl testat solot - t o m hans brorsa va? ingen kunde lägga ett solo som de gillade - men Jay fixade biffen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Får inte riktigt den där refräng känslan som lyfter låten på sånt vis att det skulle kunna börja lukta hits. Tror dock att jag skulle ha ändrat melodin till lite ljusare och högre toner och kanske till och med plocka bort några ord för att göra refrängen stark, enkel, lätt och på så vis få refrängen att fastna i "vanligt" folks hjärnor vare sig dom vill eller inte. Givetvis är det smaken som baken. Men så där tänker jag. Om man snackar radiovänlig musik alltså.. 

I övrigt tycker jag att det låter bra. Men refrängen finns inte där. Som sagt.

Ser framemot att höra mer från er. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid kul när någon gör något helt klart. Det är jag urusel på.

Tycker det är en riktigt skön låt.

En detalj som jag tycker sticker ut lite i mixen (som kanske är en smaksak) är att trummorna låter lite väl långt bort. Jag hade velat ha lite mer närvaro på dom.

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får inte riktigt den där refräng känslan som lyfter låten på sånt vis att det skulle kunna börja lukta hits. Tror dock att jag skulle ha ändrat melodin till lite ljusare och högre toner och kanske till och med plocka bort några ord för att göra refrängen stark, enkel, lätt och på så vis få refrängen att fastna i "vanligt" folks hjärnor vare sig dom vill eller inte. Givetvis är det smaken som baken. Men så där tänker jag. Om man snackar radiovänlig musik alltså.. 

I övrigt tycker jag att det låter bra. Men refrängen finns inte där. Som sagt.

Ser framemot att höra mer från er. 

Tack för din kritik! du har absolut bra poänger. Demoversionen vi hade av låten gick faktiskt i en högre tonart - men den kändes lite för "pojkig"

Vi tänkte nog lite - 3doors down möter Toto möter pojkband. 

Men du har absolut en poäng

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid kul när någon gör något helt klart. Det är jag urusel på.

Tycker det är en riktigt skön låt.

En detalj som jag tycker sticker ut lite i mixen (som kanske är en smaksak) är att trummorna låter lite väl långt bort. Jag hade velat ha lite mer närvaro på dom.

Bra jobbat!

Tack för lyssningen!

ja där är ganska rum på trummorna. Dels ett monorum (som jag även rider upp i refrängerna) och en EMT140 Plate (även lite plate på kicken) - så  jag får väl anse det som medvetet 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för din kritik! du har absolut bra poänger. Demoversionen vi hade av låten gick faktiskt i en högre tonart - men den kändes lite för "pojkig"

Det kan jag tänka mig men för att vara lite tydligare så menar jag att endast ändra lite i melodin på refrängen och ändra lite toner. Ett knep att lyfta en refräng är att få melodin att gå lite mer uppåt (och få lite mer dramatik kanske?). Kanske till och med börja refrängen en ters högre? Och sedan i verser går sången ner igen och på så vis skapa dynamik men man behöver ändå inte för den sakens skull hamna i schlager/dansband träsket (hemska tanke).

Är refrängen nära vers i sången så kan låten upplevas lite enformig och tråkig. Det finns egentligen mycket man skulle kunna göra. Men det är ju ett tecken på att jag ändå lägger tid på att ge lite kritik och infallsvinklar på denna. Låten har något.

Kör så det ryk!  🙂

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...