Jump to content
Annons

Budget mikrofon för inspelning av tramp/foley/ljudeffekter utomhus?


Powel

Recommended Posts

Är på jakt efter en budget mikrofon (runt 1000kr) för inspelning av tramp/foley utomhus (nära inspelningar till källan, inte långa avstånd), ny eller begagnad, som jag kan i slutledet spela in på min smartphone. Viktigaste är att jag kan utesluta så mycket bakgrundsljud som möjligt då jag håller till i blåsig och högljudd stad, så alternativen verkar luta mot shotgun mikrofoner samt lavalier.

Så som det ser ut nu av vad jag har hittat så kan min setup bli i 3 konfigurationer:

** Sony xperia -> Rode videomic serien

Antingen köper jag Rode mickar för systemkamera/smartphone (Videomic Pro / Go / Me / Mikro) med trrs kontakt då dom hamnar runt min prisklass plus att det går snabbt att koppla in till telefonen.

(dock klagar folk mycket om statiska/poppande ljud som är inblandade i mikrofonerna, särskilt Go och ME mikrofonerna för iphone / android ... har någon här erfarenhet av detta sortiment av Rode Mics på specifikt smartphones?)

** Sony xperia -> Saramonic SmartRig -> XLR mikrofon

Annars funderar jag på en portabel XLR -> trrs konverterare med fantommatning plus en XLR mikrofon....på så sätt kan jag använda min telefon i ena änden och XLR mikrofon i andra.

** Zoom H1 -> Rode videomic serien

Jag utesluter gärna externa inspelningsprodukter som Zoom H1 m.m. då jag inte har råd med både en zoom och en Rode videomic/xlr mikrofon för stunden...men kanske en Zoom H1 enbart klarar av jobbet?

Har ni andra idéer?

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag såg rubriken och tänkte genast på om en Zoom kunde vara ett alternativ. Jag använder en ibland till intervjuver, och blir ofta förvånad över vilka kalasinspelningar den för det mesta får till. Går ju att använda som både inspelare eller USB-mikrofon.

Men sen såg jag 'utomhus' och 'blåsigt' och svänger då om totalt då de verkar vara väldigt vindkänsliga. Spelar ingen roll vad jag provat för skydd eller byter plats för att komma undan lite, det har oftast blivit totalt obrukbart. Sen misstänker jag att de plockar runtomkringljuden avsevärt mer än vad du kommer gilla.

Men det är bara min personliga uppfattning, någon annan kanske Zoomar på annat sätt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag har en shotgun mick en röde nånting och gjorde en test mellan den och en som muikbörsen ville jag skulle testa

https://m.youtube.com/watch?v=OTqj9S2Uk4Q

Behöver man en portabel inspelare och redan har en Ipad så kanske en iStuio is202 kan vara nåt.

https://m.youtube.com/watch?v=Tb5kInBqN3U

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg rubriken och tänkte genast på om en Zoom kunde vara ett alternativ. Jag använder en ibland till intervjuver, och blir ofta förvånad över vilka kalasinspelningar den för det mesta får till. Går ju att använda som både inspelare eller USB-mikrofon.

Men sen såg jag 'utomhus' och 'blåsigt' och svänger då om totalt då de verkar vara väldigt vindkänsliga. Spelar ingen roll vad jag provat för skydd eller byter plats för att komma undan lite, det har oftast blivit totalt obrukbart. Sen misstänker jag att de plockar runtomkringljuden avsevärt mer än vad du kommer gilla.

Men det är bara min personliga uppfattning, någon annan kanske Zoomar på annat sätt....

Ok tack iaf för ditt inlägg, bra att veta...vissa på youtube säger att den är bra för inspelning utomhus men allt är diskutabelt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en shotgun mick en röde nånting och gjorde en test mellan den och en som muikbörsen ville jag skulle testa

Behöver man en portabel inspelare och redan har en Ipad så kanske en iStuio is202 kan vara nåt.

Oh jäklar vad mikrofoner o stativ haha 😄 Lekstuga för oss indeed! Tyvärr har jag inte någon ipad liggandes men ska hålla den i åtanke! Vad tyckte du om Rode Videomic go?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Den är inte en kanon mick men funkar bra ill det den är tänkt för men om jag kunde så skulle jag testa med en "vanlig" kondensator mick och nån preamp i första hand. Jag köpte den för att några av mina kameror har skit mickar kort sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Foley & film-ljud generellt så är utbudet lite begränsat i den prisklassen, och jag skulle verkligen undvika nallar helt för inspelning, men Zoom är inte ett helt dumt ställe att börja. Ifråga om mickar så är LineAudio CM3 och Behringer ECM8000 ärligt talat inte dumma.
Min egen Line rör jag aldrig längre, men de som ersatt den kostar 25 gånger mer per styck, så det är inte riktigt att jämföra med. Behringern använder jag faktiskt fortfarande lite då och då dock - den väldigt brusig, men har imponerande upplösning, och är i princip helt okänslig för vind. Vilket är vad jag mest använder den mot - förutom som mät-mick, vilket den egentligen är gjord för att vara, så gör den ett imponerande jobb i blåsiga miljöer.

Dock är CM3:an njure (klarar vind horribelt), och ECM8000 rundtagande, så de tar båda upp ett ganska brett register runt om, du måste vara försiktig med hur du spelar in. Men är omgivningen ett stort problem där du bor så skulle jag rekommendera att muta någon att köra dig till nånstans där det inte är så mycket runt om istället, för hur bra mick du är har så kommer det där bli ett problem ändå. På dialog kan du komma runt det genom att göra allt jobbigt runt om till en faktiskt feature, men inom Foley så funkar det inte.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Problemet är att det är nästan omöjligt att få ett bra svar på ett forum dessvärre då det kan vimsa iväg åt alla möjliga håll och teorier. Det som till synes ser väldigt genomtänkt och kompetent ut kan lika gärna vara en dröm man tror på själv.

Så det korta svaret är vi vet inte vi gissar också

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...