Jump to content
Annons

ADK A-51s eller Studio Projects B1


sliverr

Recommended Posts

Hejsan alla glada!

Nu så har man ju fått pengar och allt så jag tänkte spendera lite av dom pengarna på en mickrofon, har två stycken att välja utav just nu..

ADK A-51s som jag får för 600:- beggad

eller

Studio Projects B1 som ja i så fall köper ny

jag ska använda mickarna för perc (melodica, bongos,congos,flöjt osv)

men vet inte vilken som lämpar sig bäst utav dessa två

så ifall du/ni vet något så skriv järna en lite notis om micken ni tycker e fränast

MVH

/Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag tycker adk micken är lite vass men smaken är ju som baken. Har man en lite dov röst kan det ju vara en bra sak, men många sångare blir lite "gapiga" i den micken tycker jag.

Många använder ju småmembransmickar för en del av de saker du nämner och sådana är ju rätt billiga nuförtiden. Jag skulle nog satsa på två sådana och stereomicka i alla fall slagverket. Är inte fel att spela in lite overhead/rum på flöjt och sådant också. För trummor är ju även dynamiska mickar populära, de ger lite naturlig kompression som jag gillar.

Det gör i vart fall stor skillnad vilken mic man använder, även om jag tycker preampen gör ännu större skillnad än vilken mic man väljer. Lite kan man ju EQ:a också.

Det allra allra viktigaste är ju förstås att du spelar in något som är bra. Är det riktigt bra tror jag inte någon kommer att klnaka ner på vilken mick du använt. De flesta moderna mickar i 1000+ klassen är ju fullt användbara även om det givetvis finns dyrare mickar som ger bättre/annorlunda resultat.

Redigerat av mixtur
Link to comment
Dela på andra sajter

camena (oregistrerad)

Jag kör med ADK A-51s. Tycker den är suverän. Har flera polare som också kör med denna mick och är nöjda, bl a en kille som spelar in rätt många artister. Min förra demo spelades in med denna mick och jag blev jävligt nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har sagt flera gånger tidigare (och som folk verkar komma ihåg... 😉😱 ), tycker jag att Studio Projects B1 är den bästa micen i lägsta prisklassen. Den är däremot mindre bra om man vill ha en kraftigt färgande mic, eftersom den är väldigt rak i frekvensgången, för att vara en stormembranare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har sagt flera gånger tidigare (och som folk verkar komma ihåg... 😆😛 ), tycker jag att Studio Projects B1 är den bästa micen i lägsta prisklassen. Den är däremot mindre bra om man vill ha en kraftigt färgande mic, eftersom den är väldigt rak i frekvensgången, för att vara en stormembranare...

bah! jag som hade tänkt att bespara dig ett inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

// Sammanslaget med tråd i existerande ämne /admin

Jag ska införskaffa några stormembranare för lite allroundbruk och undrar då vilka ni föredrar? Det som ska spelas in är trummor, stråkar, piano, bas, ev. orgel & ev. blås. Är jag helt ute och cyklar om jag fått för mig att man helst ska använda mickar, typ ADK SC1 för tex piano?

Ni får ursäkta om det finns en tråd för detta ämne redan, sökfunktionen är -on the fritz- så att säga.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också lyssna på lite ljudexempel på dem, på min testsite... 😆

Affärsidé:

Om du hade fått en tia för varje gång du behövt påminna folk om siten hade du tjänat ihop 850 spänn vid det här laget... 🙂

(jag vill ha 10% i royalty för affärsidén) 😲

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också lyssna på lite ljudexempel på dem, på min testsite... 🙂

Affärsidé:

Om du hade fått en tia för varje gång du behövt påminna folk om siten hade du tjänat ihop 850 spänn vid det här laget... 😉

(jag vill ha 10% i royalty för affärsidén) 😛

😱 Lysande idé.

Nåja - får väl se om någon är intresserad av att ha banners på testsiten. Har precis gläntat lite på dörren för den möjligheten, så att jag kanske kan få en delfinansiering av siten den vägen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...