Jump to content
Annons

Behöver hjälp vid val av ibanez


Dahlis

Recommended Posts

Ja som sagt, med tanke på alla modeller och beteckningar som finns av ibanez så är det lätt att man fullständigt virrar bort sig bland alla bokstäver och siffror  🤪  

Så jag vänder mig till er som har lite mer erfarenhet och kunskap om ibanez-modellerna jag spanat in för att få lite hjälp på traven innan jag slår till.

Har för tillfälligt en (sedan 27 år tillbaks) ibanez roadstar ll, men den behöver en påkostad helrenovering i nya band, sadel och framför allt nytt svajstall (sitter original Prorockr som svajat färdigt) och jag känner att det vore kul med nått nytt. 

Prisklassen är runt 4500-6000 men kan, med lite kramar, pussar och en blombukett till lilla frun här hemma förhoppningsvis stiga 1-2000 🥰 

Dom jag kollat lite på (dock ej i verkligheten bara på nätet, olika forum och youtube) är bla RG350

och RG370 med lite olika bokstavskombinationer (som nån gärna får förklara vad dom betyder)

Har även spanat in Steve Vais budgetsignatur JEM JR som ser rätt läcker ut, men där jag tvekar lite pga stallet. Såg ett klipp på tuben där en kille visade skillnaden på det stallet och ett floyd original, och budgetstallets knivar hade slitits en hel del efter några månaders spelande vilket resulterar i ett ostabilt svaj då det inte går tillbaks till sitt "noll-läge" lika lätt.

Nu vet jag ju att man använt billigare hårdvara för att kunna gå ner i pris, men att dom tummat på kvaliten på en så pass dyr del som ett svajsystem är väl inte så kul kanske  😕

Det jag läst om edge zero ll som sitter på dom andra jag tittat på är ju iof också en billigare variant än dom på tex Prestige, men det verkar ändå vara bättre kvalite på dom än på det som JEM JR har.

Nån som vet mer får gärna skriva en rad och berätta, skulle uppskatta det då jag väldigt gärna vill ha ett stabilt system som svajar...stabilt...Hmm, låter lite motsägelsefullt?  😏

Alla jag nämnt nu ligger runt 5000:- men har även kollat in Satrianis budgetsignatur JS140 WH som ligger lite högre i pris, strax över 8000:- (men med tillräckligt många blommor och pussar så....  🙂 )

Det konstiga är att på Satrianis hemsida så står det att JS140 är tillverkad i Japan men på alla andra sidor står det Indonesien, vilket jag vet att dom andra är ifrån.

Hur är era erfarenheter av Indonesientillverkat?

Ja där har ni lite vad jag kollat på. Ska man gå efter hur och vad jag spelar så blir det på första plats Satrianis JS140 och på andra Vais JEM JR eftersom jag i stort sett hela mitt gitarraktiva liv haft just Satriani och Vai som husgudar (speciellt Satriani) och på given trea kommer Mr Malmsteen. Så när jag sitter och spelar själv så blir det för det mesta nått av dessa tre herrar (eller ja, det låter iaf som det i mina öron... 😛 )

Men sen är det ju typ allt från blues, rock, hårdrock, metal...ja, allt man vuxit upp med och som finns inom en. Men huvudgenren lutar ändå mest åt dom tre jag nämnde.

Tacksam för hjälp att välja i gitarrdjungeln  😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Ja lisensierade FR bör man undvika. De håller dessutom inte stämningen så värst bra. Om man inte är mycket för att svaja och väljer att blocka stallet så är det okej. Men först och främst har du testat olika ibanezer så du vet att om du kommer att trivas med halsen? Det är ju A och O med en gitarr. Inte haft någon ibanez på ett bra tag nu men kommer investera i en igen så småningom Samlingen känns inte komplett utan en. .Har testat även alla sorters ibanezer med deras olika halsar så räcker för min del läsa vilken hals det är för att veta om det är rätt halsar för mig. Nu för tiden verkar det mest hänga fenders och gibsons i musikaffärer så säga gå till närmaste butik och testa olika ibanezer funkar inte så värst bra. .Bästa sättet ätt få en hyfsat billig ibanez är på olika säljsiter så istället för att köpa en budget ibanez så kan du få en prestigemodell beggad. Hittar du någon som säljer en i närheten av dig så gå dit och testa. Bara för att du gillar JS så innebär inte det att du kommer att gilla hans modellers halsar. Testade en av hans lite dyrare i butik och nä den halsen gillade inte jag. Aldrig varit någon fan heller. Men det är inte det som ska vara avgörande när man köper en gitarr om man är en fan eller inte utan hur väl man trivs med den. Du har ju även premiumklassen som är ett snäpp under under prestige och är klart prisvärda och man brukar se såna ute på försäljning också ibland. Edge zero II har jag inte personligen någon erfarenhet av men det anses bättre ja.Ibanez vidareutvecklade ju flytande stallen. FR har jag bara haft dåliga erfarnheter av och skulle aldrig köpa en gitarr med det igen. Nu gjorde jag det (caparision)på blocket så man ska aldrig säga aldrig haha. Men det är helt blockat så inga problem då. De lisensierade FR är inte i samma storlek som  de vanliga FR heller så man kan inte bara byta ut ett lisensierat till ett vanligt FR heller. En nackdel med ibanez är att de även på vissa dyra modeller har deras egna kassa mickar på och som de flesta ibanezanvändare brukar byta bort omgående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja lisensierade FR bör man undvika. De håller dessutom inte stämningen så värst bra. Om man inte är mycket för att svaja och väljer att blocka stallet så är det okej. Men först och främst har du testat olika ibanezer så du vet att om du kommer att trivas med halsen? Det är ju A och O med en gitarr. Inte haft någon ibanez på ett bra tag nu men kommer investera i en igen så småningom Samlingen känns inte komplett utan en. .Har testat även alla sorters ibanezer med deras olika halsar så räcker för min del läsa vilken hals det är för att veta om det är rätt halsar för mig. Nu för tiden verkar det mest hänga fenders och gibsons i musikaffärer så säga gå till närmaste butik och testa olika ibanezer funkar inte så värst bra. .Bästa sättet ätt få en hyfsat billig ibanez är på olika säljsiter så istället för att köpa en budget ibanez så kan du få en prestigemodell beggad. Hittar du någon som säljer en i närheten av dig så gå dit och testa. Bara för att du gillar JS så innebär inte det att du kommer att gilla hans modellers halsar. Testade en av hans lite dyrare i butik och nä den halsen gillade inte jag. Aldrig varit någon fan heller. Men det är inte det som ska vara avgörande när man köper en gitarr om man är en fan eller inte utan hur väl man trivs med den. Du har ju även premiumklassen som är ett snäpp under under prestige och är klart prisvärda och man brukar se såna ute på försäljning också ibland. Edge zero II har jag inte personligen någon erfarenhet av men det anses bättre ja.Ibanez vidareutvecklade ju flytande stallen. FR har jag bara haft dåliga erfarnheter av och skulle aldrig köpa en gitarr med det igen. Nu gjorde jag det (caparision)på blocket så man ska aldrig säga aldrig haha. Men det är helt blockat så inga problem då. De lisensierade FR är inte i samma storlek som  de vanliga FR heller så man kan inte bara byta ut ett lisensierat till ett vanligt FR heller. En nackdel med ibanez är att de även på vissa dyra modeller har deras egna kassa mickar på och som de flesta ibanezanvändare brukar byta bort omgående.

Ja det vore ju det bästa att kunna testa olika, men dels är det som du skriver att det brukar inte vara ett så stort utbud av Ibanez i affärerna. Sen är det så att dom närmaste musikaffärerna från där jag bor ligger en timmes bilfärd, i olika riktningar.  Så hittar jag ingen i den ena affären så måste jag åka TVÅ TIMMAR till nästa  🤪  Blir lite omständigt tycker jag. Så därför försöker jag ta reda på så mycket som möjligt om vissa modeller och även jämföra halsmåtten på min nuvarande och på så vis komma rätt nära vad jag är van vid.

Skulle det visa sig att jag bara inte står ut med en ev ny så går det ju alltid att returnera.

Att kolla upp nån begagnad går bort eftersom jag måste ta på avbetalning då jag inte har så mycket kontanter, och spara ihop orkar jag inte, tar för lång tid och jag vill ha en NU  😄

Har kollat lite på premium-modellerna som du rekomenderade och dom ligger ju lite högre i pris än vad jag först var inne på, men hittade den här http://www.crafton.se/sv/artiklar/rg970wbwz-wlb.html  

Den är ju iof rätt mycket dyrare än vad jag först var inne på, men den har å andra sidan DiMarzio-mickar på från fabrik, och det hade jag nog ändå bytt till om jag köper en som inte har det. 

Att jag tvunget vill ha just Ibanez har inget att göra med att jag lyssnar mycket på Satriani. Det är faktiskt så att dom gitarrister jag egentligen har som förebilder (om man ska se på vilka jag vuxit upp med och inspirerats mest av, speciellt deras personligheter som också spelar in rätt mycket) spelar på Fender, nämligen Blackmore, Malmsteen (som jag nämnde tidigare) och Hendrix.

Att jag skrev att Satriani och Vai varit mina husgudar har att göra med att då jag på allvar började spela, alltså att verkligen öva öva och åter öva för att utvecklas (detta är i början av 90-talet) så hade jag börjat lyssna en del på just Satriani så det föll sig naturligt att jag började lära mig lite grejer han höll på med och det har fortsatt tills nu. Och eftersom han och Vai haft en del ihop så kom ju han med i bilden också. 

Men under en rätt lång tid så kom jag in i en Malmsteenperiod då jag bara tragglade hans skalor och riffs, och det gick alldeles utmärkt att spela Fenderprylar på min Ibanez  🙂

Jag gillar helt enkelt Ibanez och vill fortsätta spela på Ibanez. 

Får se om jag slår till på den jag länkade till.

Om nån vet nått mer om den eller nån annan modell så skriv gärna en rad, skulle vara tacksamt  ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kolla in på lite av deras iron labels serie om det är någon där som kan vara av intresse. Jo ibanez har de skönaste halsarna spela på. Hade senast en rga 121 som köpte på blocket. Men halsstången var trög så in i helvete och lämnade in den på service/smörjning och när den sen var dags att justera den igen pga av vädret så insåg jag att det var samma problem igen så sålde av den. Annars hade jag aldrig sålt den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ja då har jag gjort slag i saken och köpt mig en ny Ibanez.

Den jag först la en beställning på, en RG970WBWZ Premium hade utgått ur sortimentet, så jag fick välja på tre liknande modeller ur samma serie som var ca 1500:- dyrare, men jag skulle få den jag valde för samma pris som den jag beställde först. Så jag fick en som kostade 13350:- för 9795:- ist.

Nu har jag haft den några veckor och tycker den är toppen, förutom att jag inte riktigt är nöjd med stallmicken. Det är tre Dimarzio/ibz som sitter på, två humbucker och i mitten en singelcoil. Det jag upplever är att stallmicken inte ger den tyngd eller det riv i ljudet jag vill ha ibland, och det jag jämför med är min gamla ibanez roadstar 2 som har en Dimarzio dp159 i stalläget och som ger ett betydligare kraftfullare och tyngre ljud då jag vrider upp disten vid dom tillfällena då jag vill kötta på med lite tung heavy metal. 

Det jag tänkte prova är att sätta in den micken i min nya ist och se hur det blir.

Men den har ett edge zero 2 svaj och det jag hört och läst är att det kan bli ett väldans bök att få till det igen om man tar bort alla strängar på en gång, och det måste jag ju för att kunna byta mick.

Visserligen har den ett backstopp, eller zero-point som det heter, men vet inte om det gör nån skillnad.

Nån som vet nått om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om jag inte minns fel så får man inte de problemen med backstopp som man får med FR. Om du vill ta en extra försiktighetsåtgärd, sätt något emellan svajet och kroppen eller öppna och sätt in någon träkloss eller annat passande mellan blocket och träet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel så får man inte de problemen med backstopp som man får med FR. Om du vill ta en extra försiktighetsåtgärd, sätt något emellan svajet och kroppen eller öppna och sätt in någon träkloss eller annat passande mellan blocket och träet.

Ja det kanske funkar. Får prova det.

Men vad exakt är det som brukar strula? Har läst att om man gör så med flytande stall, tar bort alla strängar, så måste man hålla på och justera med fjädrarna och greja för att få stallet i linje med kroppen, men hur kan det bli så om allt var ok innan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Alltså på vanliga FR så får man sitta och stämma och stämma och stämma och stämma innan det sätter sig. Har man inte bytt strängstorlek eller intonerat om guran så nej man behöver inte göra något åt fjädrarna.för att få i rak linje med kroppen. Det kan se ut så att det behövs innan man stämt den många gånger och blir rätt. Men som sagt var osäker på hur det är med backstop. Men oavsett det handlar ju bara om en gång i såna fall. Men viktigt också att man sträcker på strängarna, vilket minskar antalet stämma om. Det gäller ju även med fasta stall att sträcka på strängarna för att de ska sätta sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså på vanliga FR så får man sitta och stämma och stämma och stämma och stämma innan det sätter sig. Har man inte bytt strängstorlek eller intonerat om guran så nej man behöver inte göra något åt fjädrarna.för att få i rak linje med kroppen. Det kan se ut så att det behövs innan man stämt den många gånger och blir rätt. Men som sagt var osäker på hur det är med backstop. Men oavsett det handlar ju bara om en gång i såna fall. Men viktigt också att man sträcker på strängarna, vilket minskar antalet stämma om. Det gäller ju även med fasta stall att sträcka på strängarna för att de ska sätta sig.

Jo det är ju sant att OM det strular till sig så är det ju bara en gång, men ska iaf sätta dit en kloss under svajet för att vara på säkra sidan. 

 

När jag ändå har dig på tråden: Vad säger du om att klippa kabeln på micken och använda sockerbit ist för att löda? Blir som en snabbkoppling om man vid ett senare tillfälle vill byta mick en gång till och inte vill eller inte är så säker på lödning. Har för mig att jag läst nånstans att det finns gitarrer som har snabbkoppling på mickarna redan.

Nått du känner till? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

En sockerbit? Blir det inte lite för söta toner då? 😆  Du tänker på quickconnect. Vad jag vet så är det bara EMG som har det. Sen har Seymour Duncan någon annan sort. Om det är originalmicken på ibban så brukar alltid lödtennen på originalmickar vara av hård sort och brukar ta en liten stund att löda bort. Viktigt att man tar det försiktigt då potten snabbt blir varm och låter den vila lite mellan avlödningen. Annars bränner man sönder potten. En lärdom jag fick lära mig. Men annars går det så fort att löda av och löda på för en ny mick att det knappast finns någon anledning skaffa något quick connect. Det kostar ju säkert en slant. Aldrig provat eller hört någon som försökt använda en sockelbit. Problemet blir ju att du vill säkert sälja den gamla micken och få den sålt blir svårt om det är för korta kablar på den så rekommenderar inte det.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jo men glömde skriva att det hårdaste jag spelar är covers på Dolly Style 🙂)

Nä men jag menar faktiskt sockerbit.

Hittade en tråd om det på gitarrforum

http://www.gitarrforum.com/topic/25428-snabbkoppla-mickar-med-sockerbit/

(hoppas länken funkar, skriver nämligen på mobilen)

Jag tänker så här att på mitt förra jobb (en av de två lastbilstillverkarna vi har i landet, och det är inte Volvo 😉) så används maskiner stora som små hus som tillverkar detaljer med tusendelar i tolerans och där minsta lilla signalfel kan resultera i hundratusentals kronor back pga fel mått, så där är det oerhört viktigt att elektrikerna vet vad dom gör när dom byter ut diverse små komponenter i kabelhärvan i elskåpet, men jag har aldrig under mina 25 år på det företaget sett nån elektriker löda dit nåt utan dom använder både eltejp, sockerbitar och annat för att skarva, och det funkar hur bra som helst. Då känner jag att en liten sockerbit i min lilla gitarr som mestadels används hemma i vardagsrummet inte kan vara så farligt 😉

Tror inte heller att nån kan höra skillnad på en mick som är ditlödd och en som har tex sockerbit.

Att bara tvinna ihop dom är ju givetvis inte bra då det kan börja glappa, men om man använder saker som är gjorda för att skarva ihop saker med borde ju funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hehe, jo men glömde skriva att det hårdaste jag spelar är covers på Dolly Style 🙂)

Nä men jag menar faktiskt sockerbit.

Hittade en tråd om det på gitarrforum

http://www.gitarrforum.com/topic/25428-snabbkoppla-mickar-med-sockerbit/

(hoppas länken funkar, skriver nämligen på mobilen)

Jag tänker så här att på mitt förra jobb (en av de två lastbilstillverkarna vi har i landet, och det är inte Volvo 😉) så används maskiner stora som små hus som tillverkar detaljer med tusendelar i tolerans och där minsta lilla signalfel kan resultera i hundratusentals kronor back pga fel mått, så där är det oerhört viktigt att elektrikerna vet vad dom gör när dom byter ut diverse små komponenter i kabelhärvan i elskåpet, men jag har aldrig under mina 25 år på det företaget sett nån elektriker löda dit nåt utan dom använder både eltejp, sockerbitar och annat för att skarva, och det funkar hur bra som helst. Då känner jag att en liten sockerbit i min lilla gitarr som mestadels används hemma i vardagsrummet inte kan vara så farligt 😉

Tror inte heller att nån kan höra skillnad på en mick som är ditlödd och en som har tex sockerbit.

Att bara tvinna ihop dom är ju givetvis inte bra då det kan börja glappa, men om man använder saker som är gjorda för att skarva ihop saker med borde ju funka.

Som sagt var om du klipper för mycket på micken så blir den nog svårsåld. Är det ändå tillräckligt mycket kvar så är det inget problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...