Jump to content
Annons

Synka tempo audiofiler och mjukvarutrummor


sturepelle

Recommended Posts

Jag har nyligen köpt Cubase 7.5 begagnat. Jag har för många år sedan pillat en hel del med Cubase när det bara gällde midi, men audiofiler ger mig problem.

Så här är det; Vi träffas några spelglada gubbar och övar in lite låtar som vi spelar och sjunger mest ukulele, bas och sång. Dessa spelar jag in med Zoom H2n vilken ger mig fyra kanaler som jag plockar in i Cubase som wavefiler. Det hade varit skoj att lägga på lite trummor och annat och även få vårt spel att hålla takten bättre. Det kan bli lite svajigt ibland.... Jag har alltså fyra filer till en låt i Cubase.

Jag har time-stretchat, autowarpat, pillat med musical mode och provat en del annat men inte kommit fram till något som låter bra. Någon som vet om det går att pilla till dessa audio-filer utan att gå in på varje ton och ändra den i variaudio? Jag tänker att "musical mode" ska känna av att vi inte spelar 120b/m  hela tiden utan kanske 118 - 121. Och då på ett musikaliskt sätt räta upp detta. Har jag kanske för stora krav på Cubase?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Återkom gärna om du hittar en smidig lösning. Jag har själv brottats med samma problem.

Efter att ha funderat ett tag så tänker jag så här:

När vi spelar så kanske tempot varierar lite grann. Men ofta är det bra för musiken. Refrängen kan exempelvis öka lite ibland. Bästa lösningen som jag ser det är att man kan lägga ett tempospår med en "learn-funktion" som läser av hur vi spelar. Därefter ska mjukvarutrummor m.m. styra sitt tempo efter tempo-tracket. Låter inte det bra? Men hur gör man??

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För många år sedan gjorde jag tempomappning för att kunna köra "miditrummor" till låtar och göra remixer, ett fruktansvärt tråkigt och tidskrävande jobb. Men det borde finnas någon mjukvara som fixar detta automagiskt. 

Varför inte spela trummorna till det redan inspelade och redigera dessa så det sitter, går snabbast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte spela trummorna till det redan inspelade och redigera dessa så det sitter, går snabbast.

Alltså, jag försökte lägga Superior Drummer till redan inspelat - som inte höll exakt tempo. (Dvs "ett fruktansvärt tråkigt och tidskrävande jobb")

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Alltså, jag försökte lägga Superior Drummer till redan inspelat - som inte höll exakt tempo. (Dvs "ett fruktansvärt tråkigt och tidskrävande jobb")

Hur skulle du lägga en ny gitarr till inspelningen? Att spela till musik måste ändå vara det snabbaste sättet tänker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu missförstår vi nog varandra.

Säg att man spelat in musik "live" (t.ex. i replokalen), utan metronom och därför lite upp och ner i tempo.

Hur gör man då smidigast för att lägga på midi-trummor (Superior Drummer eller liknande), som följer det redan inspelade?

Därefter kan man givetvis lägga på extra gitarrspår etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...