Jump to content
Annons

Namedropping igen..


Rix

Recommended Posts

Vad har ni för sjysta förslag pÄ stilbildande basister genom Ären? Behöver inte diskutera vem som Àr bÀst eller snabbast utan se det mer en sammanstÀllning sÄ att man kan se om det Àr nÄgon man missat som bör kollas upp Ä det snaraste..

NĂ„gra av mina "favvisar"

. Jack Bruce (Cream)

. John Paul Jones (Zeppelin)

. Rocco Prestia (Tower of Power)

. Geddy Lee (Rush)

fortsÀtt..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jaco Pastorius SÅ KLART!!! (bl.a. Weather Report)

Marcus Miller ( spelat med de flesta kÀnda )

Verdine White (Earth Wind & Fire )

Aaron Mills (spelat med mÄnga artister )

Larry Graham (spelat med mÄnga)

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jaco Pastorius och Marcus Miller har redan nĂ€mnts, sĂ„ dem tar jag inte upp... đŸ˜±

Bernard Edwards (Chic)

Mark King (Level 42)

Louis Johnson (Brothers Johnson)

Jonas Hellborg (Mahavishnu m fl...)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Chris Squire; YES

Tony Levine; King Crimson, Liquid Tension o en jÀkla massa annat

Geddy Lee har kanske inte varit sÄ stilbildande, Àven om han har en egen stil o Àr snorduktig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

John Cale under tiden med Velvet, less is enough.

Link Wray pÄ sina soloplattor. Meliodiös sÄ det rÀcker och blir över.

John Entwistle, sköna smÄ melodier och sÄngstÀmman i refrÀngen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag kan bara tÀnka pÄ en och det Àr Mark King i Level 42.

Å andra sidan Ă€r basister lite grand som trummisar - ett nödvĂ€ndigt ont nĂ€r man spelar ihop... 😉

//nemo

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÄgra ni glömt;

Abraham Laboriel (amerikansk studiorÀv, lirat med alla. Inte minst pÄ Fagens Nightfly)

Sting (hyfsat musikalisk kille)

Phil Lynott (mÄste ju vara med pÄ en sÄn hÀr lista)

Gail Ann Dorsey (min favorit, gudabenÄdad sÄngerska och basvirituos. Lirar bl a med Bowie.)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag mÄste ta upp

Billy Sheehan (Mr Big, David LeeRoth mm)

Doug (Kings X)

Les Claypool (Primus)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Aston "Familyman" Barett sÄklart

... och ska jag vara Àrlig sÄ kÀnner jag inte till en enda av de som nÀmnts tidigare. Jag Àr en insnöad jÀkel.

Jo förresten Paul McCartney kĂ€nner jag igen... 🙂

Redigerat av Mannex
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Carol Kaye sÄklart.

Brian Wilson lÀr ha kallat henne "the greatest bassplayer in the world".

Det rÀcker för Danny.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Carol Kaye sÄklart.

Brian Wilson lÀr ha kallat henne "the greatest bassplayer in the world".

Det rÀcker för Danny.

Carol Kaye!!!

Kanske för att hon spelade i princip hela Pet Sounds....

Eller för att hon byggde Heroes And Villians...

Eller för allt annat hon gjorde.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jaco förstÄs..

Victor Wooten, sjuk slaping

James Jamerson, klart stilbildande

Som stĂ„basist sĂ„klart Nils Henning Örstedt Pedersen. Georg Riedel som nĂ„n nĂ€mde Ă€r grym 😉 Ray brown..

Richard Bona!! SÄ jÀkla grym, iof inte bara hans bas utan hans lÄtar och falsettsÄng ocksÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Carol Kaye sÄklart.

Brian Wilson lÀr ha kallat henne "the greatest bassplayer in the world".

Det rÀcker för Danny.

Carol Kaye!!!

Kanske för att hon spelade i princip hela Pet Sounds....

Eller för att hon byggde Heroes And Villians...

Eller för allt annat hon gjorde.

Hon spelar ju Ibanez nuförtiden, sÀger allt! =)

Ne men fan hon var smÄtt engagerad som studiomusiker under hela motown-svÀngen, förutom allt hon hjÀlpte Strandkillarna med.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hörni, STILBILDANDE & INFLYTELSERIKA skall det vara, som skapade en hel skara efterföljare. Inte era personliga favoriter.

NÄvÀl, nÄgra har nÀmts:

1. Jaco Pastorius - kopierade INGEN i stort sett. RÀknas som en Hendrix pÄ bas. Vildpanna var han ocksÄ civilt, och tydligen diagnosticerad med ngn psykisk sjukdom.

2. John Entwistle - bÄde Geddy Lee och Chris Squire kopierade honom och hans ljud. Var den förste basist som spelade med dist, och oslipade basstrÀngar. De Àr de förste att erkÀnna detta att de bara Àr bleka kopior av John.

3. James Jamerson, förste THUMB basisten, och Bootsy Collins kopierade honom, sÄ de sÄ. James RULAR fett nÀr det gÀller att ha börjat med funk...

Abe Laboriel Àr helsjuk, och min favorit, han spelar med NAGLARNA och kan spela flamenco pÄ bas. Vad jag vet har han inga efterföljare, eller har kopierat ngn i heller. Men inflytelserik ? Tja, nÀ ... ser inte en drös efterföljare som "lÄnat" hans stajl. Hur hans naglar hÄller Àr för mig en stor gÄta dock...

All duktiga basister ni rÀknar upp kan mycket vÀl vara era och mina favoriter, men INFLYTELSERIKA?! Tror knappt det! Mark King, Tony Levin, Les Claypool, och Flea Àr grymt duktiga och "egna" artister med unika ljud, men fan - inte har jag sett en drös efteföljare att försöka efterlikna TONY LEVIN, skallig med mustasch och med avhuggna trumpinnar pÄ fingrarna. DÀremot drösvis med Enstwistle, Jaco- kopior och James Jamerson wanna bees.

Alla s.k. moderna "high-tech" basister mÄ var hur duktiga och bra som helst, typ Stu Hamm, Billy Sheehan, "BUDDA" Dickens, Tony Smith, Victor Bailey, Nathan East, Anthony Jackson, men alla Àr sÄdana - typ - utbytbara och kan hoppa in i vilken studio och band som helst och spela med TOTO nÀrsomhelst utan att det hörs nÄgon skillnad. Nu till mina favoriter om inte har rÀknats upp Ànnu:

1. Roscoe Beck

2. Charlie Hunter - tja, om han rÀknas som basist Àr vÀl tveksamt. FlerstrÀngsbasist?

3. Leland Sklar (A.K.A Lee Sklar, spelar pÄ Phil Collins och Billy Cobhams plattor)

4. Jeff Berlin - hur kunde ni glömma honom? 🙂

5. Gary Willis - tribal tech

6. John Patitucci - Chick Corea

NÄgon som kommer ihÄg Stanley Clarke? Stort ifrÄgasÀttande om han kan rÀknas som basist ocksÄ, men va fan...han fick ha med sig en annan basist live som höll botten Ät honom & bandet medan han sjÀlv spann loss i turbohastighet pÄ sin piccolobas...

Sedan, alla stĂ„basister som nĂ€mts redan hĂ€r Ă€r grymma, med NHÖP i spetsen, som hĂ€romveckan lĂ€mnade oss. MEN den store stilbildaren för alla elektriska jazzbasister Ă€r Ă€ndĂ„ the one and only

STEVE SWALLOW

DĂ€r har ni en stilbildare! Han var den förste som överhuvudtaget vĂ„gade börja spela pĂ„ en elektrisk bas i jazzsammanhang, och med plektrum dessutom! 🙁 I jazzkretsar pĂ„ 50-talet ansĂ„gs detta vĂ€rre Ă€n om pĂ„ven hade rekommenderat kondomer. Han blev utmobbad och utfrusen som den vĂ€rste svikaren och förrĂ€daren. Han sade bara helt enkelt att :" Tja, det bara lĂ„ter bĂ€ttre ...!" NĂ€r fler och fler helt plötsligt provade pĂ„ det sĂ„...tja, ni ser/hör sjĂ€lv.

t o m var det inget rockband som spelade med plektrum pÄ bas före Steve. SÄ de sÄ.

DĂ€r har ni nĂ„got att följa efter. VÅGA vara först med nĂ„got som INTIALT anses som helgerĂ„n... annars Ă€r ni bara en i mĂ€ngden!

Redigerat av HeHĂ„
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
2. John Entwistle - bÄde Geddy Lee och Chris Squire kopierade honom och hans ljud. Var den förste basist som spelade med dist, och oslipade basstrÀngar. De Àr de förste att erkÀnna detta att de bara Àr bleka kopior av John.

Fast Geddy Lee o Chris Squire lÄter inte likadant. Speciellt inte hur de spelar. Att bÄda anvÀnder mer eller mindre dist ibland Àr ju inte riktigt hela deras grej...

De kan mycket vÀl ha haft denne som egen förebild, men sen har de bildat egen skola. Yes slÀppte sin första platta 68 eller 69 sÄ deras karriÀrer har ju gÄtt ganska mycket parallellt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...