Jump to content
Annons

Ska mina planer fortsätta?


Nikk Dust

Recommended Posts

Hej!

Har lite småplaner att konvertera mitt garage till hemstudio. Undrar dock lite saker.

Garaget är byggt ngn gång mellan 1945 och 1955, på gjuten platta. Väggar och tak är byggt i lättbetong.(usch, ja vet)..

Innan jag fortsätter mina planer undrar jag:

1. Går det att få bra akustik där inne tro? Det är ju iaf mycket massa i väggar och tak.

2. Ngn som vet om lättbetong behåller värme bra? behöver ju värma upp rummet.

3. Ljudläckage utifrån till in? Inifrån och ut behöver jag inte oroa mig för. Men som sagt, det ska bli en hem studio.

Kommer jag på mer frågor kommer dom i denna tråd.

Tacksam för svar. Och om ni tror detta är en dum ide, säg det direkt. Då får jag tänka om.

mvh/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Mitt garage som i och för sig ligger i källaren har jag funderat på att kila tjocka frigolit block mellan golv och tak mot yttervägg vintertid. Jag har lite vattenburen värme där och då det inte varit så kallt ännu har jag inte provat men det känns som det borde funka. Snyggt blir det nog inte. Jag tror inte frigoliten är så brandfarlig heller tror mest att den smälter så det återstår att kolla. Att få det till en professionell studiomiljö akustiskt sett det kan man nog glömma oavsett för det kostar en slant och då kanske ett garage inte är lämpligaste lokalen till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det beror väl på hur laglig man vill vara...

"Om du ska ändra en byggnad så att det blir en ytterligare bostad eller lokal för handel, hantverk eller industri behöver du bygglov. Du behöver också bygglov om du ska använda en byggnad för ett väsentligt annat ändamål än det som den senast har använts för. Det kan till exempel vara om du ändrar en bostad till ett kontor eller ett garage till en butik. Det gäller även om du inte kommer att ändra något i själva byggnaden, och även om du bara använder en del av byggnaden på ett nytt sätt."

http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/

Skulle t.ex. kunna bli krångel då man i framtiden säljer bostaden inkl studio, om köparen kommer fram till att bygglov saknades.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Ha ha samma här för jag både meckar bilar och spelar in musik och sänder den på internet samt håller på att fixa till en gitarr meckar verkstad i mitt garage. Sen är inga bygglov permanenta tydligen utan kan alltid överklagas av vem som helst.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...