Jump to content
Annons

Gitarrsoundet i Lill Lindfors Glad Igen


dman

Recommended Posts

Hejsan

För att hålla det kort, några bekanta pratade musik i radion och råkade halka in på gitarrljudet i Lill Lindfors 'Glad igen'. Vi hittar ingen info om vilka som spelar, och har lite svårt att avgöra mer exakt vad man hör.

Någon som har nån tanke eller fundering på hur man får det att låta så här? Eller kanske vet vem som spelade på vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

För att hålla det kort, några bekanta pratade musik i radion och råkade halka in på gitarrljudet i Lill Lindfors 'Glad igen'. Vi hittar ingen info om vilka som spelar, och har lite svårt att avgöra mer exakt vad man hör.

Någon som har nån tanke eller fundering på hur man får det att låta så här? Eller kanske vet vem som spelade på vad?

Länk till låten...?

Link to comment
Dela på andra sajter

På discogs finns viss information.

Som att Anders Ekdahl arrangerarat och Anders Burman producerat.

Låten är en cover på Joni Mitchells Carey och texten är översatt av Ulf Lundell. 

Länkar:

https://www.discogs.com/Lill-Jag-Vill-Nå-Dig/release/9397112

https://open.spotify.com/track/11dUk8E2z8Oj1JURwl7GJd

Edit: Eller översatt och översatt. Nyskriven kanske man kan kalla det. 

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Så även någonstans att Björn Almstedt var studiotekniker och står för redigering, upphov och bearbetning.

Pugh Rogefeldt näms även på någon variant av skiva, men inte om han medverkar på alla spår.

Men det vi var ute efter, var lite mer åt att vi undrade vad man behöver i gitarrväg för att kunna skruva fram det där ljudet. Själv tycker jag att jag hör minst en nylon och en stålsträngad. Eller finns det någon variant på gitarr som jag missar, som kan låta så 'sprött' men ändå ge sådant tryck? 

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Stålsträngat hör bara jag. Två gitarrer.  En som kompar och spelar några riff och hörs i vänster högtalare. En som spelar komp och lite licks i höger högtalare. 

Inspelad så här låter det som för mig. Man har blandat med en piezomick (en mick som är inbyggd i guran) och en mick  framför gitarren med, skulle jag gissa. Sedan så har man använt EQ och kompressor för att få fram närheten i ljudet med dessa signaler tillsammans. 

Men det är en skicklig gitarrist som kör med en grym dynamik vilket gör att det låter sprödare ibland men biter ifrån bitvis med. Kompressorn, som ljudteknikern rattar, gör att inte ljudet sjunker och växer utan håller sig på en jämn nivå hela tiden. Så som en kompressor är tänkta att användas. 

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Är inte vissa av riffen dubbade med olika gitarrer? Basen är bortskruvad långt upp mot midden.

Jo de kan mycket väl vara dubbade. Men jag tycker att det låter mera som att de är inspelade med flera mickar. Sedan så spelar ju bägge gurkorna samma riff emellanåt. Men jag kan ju inte svära på att det är så då jag ju inte vet att det är så.

Att dubba dem skulle ju ge lite samma effekt, men jag tycker att jag inte hör någon förskjutning alls i anslagen och att jag hör klangen från resonanslådan på gurkan som fångas upp av en inbyggd mick. Skulle kunna vara en mick som är riktad mot ljudhålet eller ett diskret reverb med. 

Tror att de kört med ett högpassfilter (eller low cut som det också heter) för att skära basen. Men det kan jag ju inte svära på att de gjort. Skulle gjort det själv i detta fall dock. 

Eftersom det är ett sånt strängljud som det är så är jag övertygad om att det är minst en mick som fångar upp lite av ljuden från halsen med. Kan ju ha fel även här. 

Men dessa två tekniker skulle jag själv använda tillsammans för att skapa ett liknade ljud. Men jag skulle använda två mickar och undvika en inbyggd själv. En mick för att få rätt botten och mid. Riktad mot ljudhålet då.  En mick för att få till strängljuden som är riktad mera mot halsen. Sedan blanda så att man får det bästa av två världar. 

Men detta är ju baserat på hur jag skulle skapa ett liknade ljud och jag säger inte att jag är säker på att de gjort så. Låter som att de använt en bättre gitarr och framför allt har en skicklig gitarrist på denna inspelning med. Vet att det sagts hundra gånger förut, men mycket av ljudet sitter i gitarristens fingrar och spelteknik. 

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste först tacka för responsen. Och sedan inflika att det här var inte en livsavgörande fråga nere i studion för att vi har problem att återskapa ljudet, utan mer att låten kom på tal och det blev allt svårare att sluta tänka på den.

När K9 nämner vänster och höger kanal, så slår det mig att vi kör medhörningen i radion i mono...  inser nu att jag förmodligen borde ha försökt plocka hem låten och lyssna på den hemma istället. 😊

Kanske ändrar jag mig då, om att jag tycker att ena gitarren låter nylonsträngat.

Och visst, mycket sitter nog i fingrarna hos den som spelar. Det är nog inte bara rätt utrustning och en duktig inspelningstekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Haha! Nej det är ingen livsviktig fråga, men högst intressant på ett forum som detta. Helt möjligt att du hör något som inte jag hör. Så du kan ha rätt lika väl som att jag har det. Så länge inte de som spelat in låten talar om hur de gjorde med gitarren så är det bara en fråga om gissningar från oss här. 

Bara för att jag tycker att det låter så som jag tycker att det låter så behöver det ju inte låta så. För det låter ju som det låter vad jag än tycker om det.  😛

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite kul grej är ju också tycker jag att i Joni Mitchells original (Carey) så används ju faktiskt ett lite ovanligt stränginstrument, eller "variant på gitarr" som dman var inne på, en dulcimer. (De använder i ofs gitarr också.) Men så när jag såg frågan tänkte jag att då använder de kanske dulcimer i Lindfors låt också, men sen när jag lyssnade tyckte jag det lät ganska "vanligt" (om än bra)..

Inspelad så här låter det som för mig. Man har blandat med en piezomick (en mick som är inbyggd i guran) och en mick  framför gitarren med, skulle jag gissa.

Menar du det? Jag brukar vara ganska känslig för piezoljud, men här tycker jag inte att jag hör något sånt. Jag skulle ha gissat på att gitarren inte hade någon inbyggd mick alls, bara frontmickning, eftersom jag tyckte det lät ganska "naturligt". Men men, svårt att veta som sagt  😕

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Menar du det? Jag brukar vara ganska känslig för piezoljud, men här tycker jag inte att jag hör något sånt. Jag skulle ha gissat på att gitarren inte hade någon inbyggd mick alls, bara frontmickning, eftersom jag tyckte det lät ganska "naturligt". Men men, svårt att veta som sagt  😕

Förut tyckte jag att det var bättre att inte ha en gitarr inspelad, än att bara använda piezo, när man spelade in gitarr. Nu tycker jag att det kan vara jätte snyggt att mixa in den på ett sätt så att man bara får med klangen ifrån lådan och trät. Men det kan låta skit med. Om jag ska vara ärlig.  

Men självklart så kan det vara en frontmick som fångar även kroppen. Skulle gissa på en stormembrans mick på ganska nära håll, i så fall. Med rätt teknik och mix så kan man få ungefär samma ljud. Men då krävs det ett bättre peizo system och en lite större kropp allt som oftast. En billigare gitarr med en billigare piezo som låter ens hyfsat har jag inte alls stöt på. Har iofs bara testat ett 20-tal olika piezogitarrer. Många av dem av den billigaste varianten. Har alltid upplevt det som helgerån att stoppa mickar i fina ackegurkor. Men har vid några enstaka fall förvånats över hur bra det funkar att mixa in även denna signal för att få ett naturligt klingande ljud. 

Men generellt så väljer jag alltid bort piezon och tar en lite dyrare variant utan mickar om det blir samma pris ungefär. Annars så väljer jag bort piezon och köper något roligare för det jag sparar. 

Men många gillar ju det ljudet som denna typ av mickar ger. Då är det ju bättre för dem att ha micken än att inte ha den, så klart. 

Edit/ Skulle kunna vara en form av dulcimer (eller hackbräde som det heter på svenska) som står för slidespelet. Men i så fall det bästa dulcimer spelet och ljudet jag någonsin hört. 

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kan det vara en gitarr och en mandolin? Är ganska övertygad om att det är det nu. Hör man inte att det är dubbla strängar i den högra kanalen? Var nog därför som G.N sa att den är dubbad. 

Rolig tråd.. kommer inte kunna sova på flera dygn nu.  😛

Här är ett ljudprov på en madolin som inte spelar bluegrass:



  Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, den var meckig att få huvudet runt :-)

Den har inte särskilt stark separation mellan instrumenten, ingen övre diskant alls, & allt är väldigt tungt i midden, men låter det inte som de månne dubblat mellan stålsträngat & nylon? Nu gissar jag bara här, men jag tycker det verkar som mickarna för gurorna är bra dynamiska mickar, SM7 comes to mind, men förmodligen inte just den :-)

Piezo, som K9 är inne på, skulle åsså kunna vara en (kanske stor) del i soundet. Mandolin även det inte helt otroligt. Dock är det väldigt naket inspelat - jag skulle kunna tänka mig piezo utan overdrive från en hygglig solidstate-stärkare och akustiskt/mandolin från dynamiska mickar, inspelat med rörpreampar.

Haha, det här ger feta nice vibbar från min tid på skivbolaget Helikopter här i Göteborg, särskilt mansrösterna i låten - det var analogt för hela slanten med fantastiska musiker & mycket akustiskt över lag :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast när det låter som mer än en sträng i "riffandet", är det inte bara att hen spelar typ terser på gitarren? (Jag tror således själv inte riktigt på mandolin..) Men vem vet...  😐

Ja, dulcimer kan tydligen heta hackbräde på svenska, fast just den varianten av dulcimer som Joni brukade använda (appalachian eller mountain dulcimer) är nog egentligen inget hackbräde, eftersom man inte använder små hammare för att slå på strängarna med där. Hur som helst (med risk för att spåra ur tråden), här är ett framförande av låten med enbart appalachian dulcimer + sång:  😑 (Inte för att det är speciellt troligt alltså att en dulcimer används i Lindfors-låten, men, ändå...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också att det låter som ett instrument med dubbla strängar. En mandolin eller en 12-strängad skulle jag tro. 

En Mountain Dulcimer heter nog även det hackbräde. Tror att det heter så för att man inte hade band som på gitarrer, utan brädet var utsågat så att det blev som hack där man kunde trycka ner strängarna i själva brädet. Tror att de man spelar med klubbor är en senare variant av originalet. 

Tycker dock inte att detta låter som en dulcimer alls. 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

12 strängad gura till vänster inspelad med två mickar eventuellt och panorerat dessa.

Till höger en vanlig acke inspelad med mick.

Så tycker jag det låter.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Var någon rädd för att tråden spårar ur? Nä, strunt i det, det är bara roligt.

Fick annars just den ljusa iden att separera vänster o höger till två separata spår för att kunna lyssna mer ordentligt. Tji fick jag, det blev bara svårare, och jag har svårt att förstå hur jag förut kunde höra en nylonsträngad någonstans.

Dulcimerspåret däremot verkar mer och mer intressant för min del. Är det ingen med, så är det i alla fall någon som försöker leka att han har en...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade en gång till, och tidigare har jag nog egentligen fokuserat mest på den "högra" gitarren (och den hör jag fortfarande inte några direkta konstigheter med). Men gitarrljudet till "vänster", det är kanske något som inte är helt "naturligt" där... Men vad det beror på att det låter som det låter, vet inte, kommer inte på några mer teorier än vad som redan har föreslagits här (fast jag tycker inte det låter som en tolva!  🙂 ) Och inte som en dulcimer heller, trots att det hade varit roligt om de hade haft en...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förut tyckte jag att det var bättre att inte ha en gitarr inspelad, än att bara använda piezo, när man spelade in gitarr. Nu tycker jag att det kan vara jätte snyggt att mixa in den på ett sätt så att man bara får med klangen ifrån lådan och trät. Men det kan låta skit med. Om jag ska vara ärlig.  

Men självklart så kan det vara en frontmick som fångar även kroppen. Skulle gissa på en stormembrans mick på ganska nära håll, i så fall. Med rätt teknik och mix så kan man få ungefär samma ljud. Men då krävs det ett bättre peizo system och en lite större kropp allt som oftast. En billigare gitarr med en billigare piezo som låter ens hyfsat har jag inte alls stöt på. Har iofs bara testat ett 20-tal olika piezogitarrer. Många av dem av den billigaste varianten. Har alltid upplevt det som helgerån att stoppa mickar i fina ackegurkor. Men har vid några enstaka fall förvånats över hur bra det funkar att mixa in även denna signal för att få ett naturligt klingande ljud. 

Men generellt så väljer jag alltid bort piezon och tar en lite dyrare variant utan mickar om det blir samma pris ungefär. Annars så väljer jag bort piezon och köper något roligare för det jag sparar. 

Men många gillar ju det ljudet som denna typ av mickar ger. Då är det ju bättre för dem att ha micken än att inte ha den, så klart. 

Edit/ Skulle kunna vara en form av dulcimer (eller hackbräde som det heter på svenska) som står för slidespelet. Men i så fall det bästa dulcimer spelet och ljudet jag någonsin hört. 

Ja nä det är väl så, en del har inget emot "piezoljud" (för att nu bara fortsätta lite på piezospåret). Själv gillar jag ju det för det mesta inte, men det beror väl lite på sammanhang också. Jag tror t.ex. det var någon som la upp nån låt med akustisk gitarr här på forumet för några veckor sen där man skulle gissa hur det hade spelats in, och det gitarrljudet lät i alla fall väldigt mycket piezo, och det var väl inte riktigt min grej, fast i det sammanhanget kunde jag ändå tycka att det var "okej"... Kanske för att den gitarren samsades med andra "o-akustiska" instrument i den låten. Men däremot om man tänker sig en ensam akustisk gitarr, eller bara akustisk gitarr + sång, då tycker jag nog nästan alltid att det låter väldigt tråkigt med "piezoljud" (eller för övrigt "inbyggd mick"-ljud överhuvudtaget). Frontmickning tycker jag verkar funka bäst i ett sånt fall, fast jag har i ofs inte så stor erfarenhet av det här med att "blanda in" lite av någon annan typ av mick i ljudet. Fast eftersom jag vet att ren frontmickning kan låta så otroligt bra så vet jag inte riktigt om jag ser behovet av att blanda in något mer :-) Fast det beror väl på vad man är ute efter för sound förstås, själv är jag kanske rätt mycket inne på "naturtroget" ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Sen på tråden, men hamnade här av slump då jag sökte på Glad Igen med Lill Lindfors. Råkar veta att det är bandet FJK (Forsslund Jonasson Klingström) som spelar och körar på denna låt. Mats Klingström är min pappa, därför råkade jag ha koll på det. 

Som sagt, sent svar, men bättre sent än aldrig. 

 

Hälsningar,

Elinor

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...