Jump to content
Annons

Sommardag Vinternatt slejnard


slejnard

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)

Skulle vilja ha en lite, lite mjukare topp på denna låt. 

Tycker att jag hör något konstigt reverb, eller om rummet färgar ljudet på något sätt. Låter luftigt och fett utan att bli burkigt, detta reverb eller vad det nu är. Vad är det? Hjärnspöken hos mig, som den där tolvan som inte finns men som jag hörde i en av dina andra låtar förut, kanske? Är det digitaltrummorna som har den klangen?  🤪 

Skön Slejpop som rockar phett! I vanlig ordning.  😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dristar mig till att dissa sångstilen. Påminner mig om Just D. Den musiken känns enbart jobbig för mig, som att de funderat i flera år hur de ska få fram låtar som genom att vara skitjobbiga sticker ut i mediabruset. Som ungar som gör vad som helst för att få uppmärksamhet o jävlas vid matbordet. Dum jämförelse, men ändå. Många gillar det påfrestande, jag orkar absolut inte med det.

Denna låt av Slejnard gillar jag däremot jättemycket.

Kan dessutom skryta med att jag träffade Jan Slej i somras, det var kul. Vet inte hur länge vi haft kontakt här via studioforum, men det är ju några år... På samma sätt har jag blivit bekant med andra, seglare mm, genom internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hmm håller delvis med om att det låter lite Just D men ändå inte. 

Känns mera som att Just D rappar melodiskt, medans Slej sjunger entonigt. Lite som man gjorde back in the days till just funklåtar. 

Lite som Michael Jackson ofta gjorde med. Ta låten Beat It där är han nära rapen bitvis men har lite mera melodi ändå. Tycker att Slej använder en liknande teknik, men vågar dra det ännu längre. Vilket gör att han hamnar närmare rap.  Så även om det låter lite som Just D så låter det samtidigt inte alls som Just D i mina öron. Tycker själv att M.J är en mera rättvis jämförelse, även om Slej inte är lika duktig sångare som M.J såklart. Men Slej har istället sitt egna och unika uttryck som jag verkligen diggar. 

Men självklart så är det ju en smaksak om man gillar en låt eller inte. 

Lite kul med en så udda låt. Tycker att den växer när man lyssnat några gånger på den. 

 

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoho k9 och guitar Nilsson. Har knegat så inte hunnit svara. Jag blir riktigt glad av att få både ris och ros. Tack för era synpunkter! Kan förstå paralleller till just d även om de inte fallit mig på tråden.

Mina favoritgitarrister när det gäller funk är Jimmy Nolen som spelade i James Browns band på 70-talet och John Frusicantes arbeten på red hot chili peppers blood sugar sex magic. Även om det kanske inte liknar det.

Michael Jackson gillar jag mycket också. Hade egentligen ingen direkt tanke med den entoniga sången mer än att det inte skulle krocka för mycket med de färgande ackorden.

Om man lyssnar noga så ligger ett piano som spelar tonen E nästan genom hela låten utom solot. Har spelat mycket funk förr så detta är väl typ en back to the roots 🙂

Tack också GN att du gillar min instrumentala bit!

Ang ljudet så kan du ha rätt k9. Du har bra öron! Mickade elgitarren och lineade med plugins. Tror det är den distade gitarren på refrängen som kan upplevas vass? Bra att den vinner terräng och blir bättre för var lyssning.

Texten är nog den längsta jag gjort med hela TRE verser olika 😄 och jag är nöjd med den. Handlar om de skiftande årstiderna och livet där jag bor

Tack igen! Ska ha som mål att spela in minst en låt/månad nästa år och kanske även spela om några gamla och göra om texterna till svenska.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo spela in en låt i månaden så har vi ju mycket att se fram emot. Tycker att du gör dig bäst på svenska, men det vet du ju redan. 

Om inte fler tycker att toppen är för vass så gör inget åt den ändå. Misstänker att jag har överkänsliga öron och reagerar lite kraftigare än andra gör på vissa frekvenser. Så det kan hända att du skulle få skära såna frekvenser som andra gillar för att jag skulle bli nöjd. Låter ju inte helt rimligt att göra så.

Så jag får sänka volymen här några få dB så löser det sig för mig när jag vill lyssna på den. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...